چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 10:53   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26775صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 10 مرداد 1394 - 15:52
گرایش دانش‌آموزان به تست‌زنی، جای مطالعه کتاب‌های اعتقادی را گرفته است
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش پرورش خراسان رضوی گفت: متأسفانه مدارس برتر از جمله نمونه و سمپاد با وجود اینکه شاهکارهای ادبی در کتابخانه خود دارند اما دانش‌آموزان این مدارس به سمت تست‌زنی می‌روند این در حالی است که باید کتاب‌های مثل دین و زندگی و کتب اعتقادی در زندگی این دانش‌آموزان نهادینه شود نه اینکه آن‌ها به تست‌زنی گرایش یابند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سید جواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ظهر امروز، 10 مرداد ماه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، عنوان کرد: آموزش و پرورش یکی از عظیم‌ترین و پرمشغله‌ترین شغل‌های دولتی است و عظیم ترین وزارت‌در دولت‌های جهان محسوب می‌شود.

حسینی با بیان اینکه من زمانی فرماندار کلان‌شهر مذهبی کشور بودم اما یک دهم فعالیت‌های که امروز در آموزش و پرورش خراسان رضوی دارم، در این سِمَت نداشتم، ادامه داد: آموزش و پرورش مهم‌ترین بخش فرهنگ‌سازی در جامعه را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش سه دستگاه در دل خودش دارد و دو دستگاه در بیرون از این وزارت‌خانه به آموزش و پرورش کمک می‌کنند، یادآور شد: بخش تجهیزات مدارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو بخشی هستند که خارج از آموزش و پرورش به این ارگان کمک‌های شایانی ارائه می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ابراز کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سه مشکل آموزش و پرورش که ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش، تفکر خلاق و کمک به کتابخوانی در بین دانش آموزان است، را حل می‌کند.

وی با گلایه از اینکه افراد بسیاری تنها رتبه کنکور را مدرک سقوط علمی استان می‌دانند، بیان کرد: متأسفانه نمره‌گرایی معضلی است که امروز جامعه آموزش و پرورش ما را دربرگرفته است، همچنین سند تحول بنیادین به عنوان رشد و اعتلادهنده علمی نادیده گرفته می‌شود این درحالی است که سند تحول بنیادین از طرف رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و نظام نیز آن را تدوین کرده است.

حسینی با بیان اینکه رسیدن به حیات طیبه باید هدف آموزش و پرورش باشد که برای رسیدن این مطلب در سند تحول بنیادین شش حوزه تعلیم و تربیت پیش‌بینی شده است، بیان کرد: این شش حوزه تعلیم و تربیت شامل شناختی،‌ اعتقادی، باورهای دینی، زیستی و تربیت بدنی، اقتصاد آموزش و پرورش، فناوری اطلاعات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه رتبه کنکور شاخصه افت آموزش و پرورش استان ما به حساب آمده است، عنوان کرد: رتبه‌های تک رقمی کنکور شاخص افت و یا عدم پیشرفت علمی نیست بلکه پیشرفت سند تحول بنیادین است که در آن همه جنبه‌های دینی اعتقادی و زندگی یک دانش‌آموز دیده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به رتبه‌های کسب شده استان اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته رتبه دهم را داشتیم که امسال به رتبه نه کشوری در آزمون سراسری کنکور دست یافتیم، همچنین امسال نیز در تربیت دینی از مرحله مدرسه تا نهایی 850 هزار دانش آموز در مسابقات قرآن، نماز و عترت شرکت کرده‌اند.

وی افزود: در بحث سلامت بهداشت و روانی نیز امسال توانستیم با فاصله زیادی رتبه برتر را کسب کنیم، همچنین در 39 رشته کشوری در زمینه علمی، و پنج رشته فنی و حرفه‌ای رتبه برتر را به دست بیاوریم، ضمن اینکه 430 هزار دانش‌آموز در جشنواره خوارزمی و 500 هزار نفر در رقابت‌های جابرن حیان حضور یافتند که این امر نشان می‌دهد ما در بحث رشد تعلیم و تربیت توانسته‌ایم مقام خوبی را به دست آوریم.

حسینی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از افراد تک محور، موضوع افت و پیشرفت آموزش و پرورش را زیر سؤال می‌برند در حالی که ما طبق سند تحول بنیادین پیشرفت‌های چشمگیری را در زمینه آموزش و پرورش داشته‌ایم، اظهار کرد: اما باید توجه داشت که کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان رسالت هدایت دانش‌آموزان به سمت کتابخوانی و فعالیت‌‌های هنری و تولید آثارهایی در زمینه فیلم و کلیپ را برعهده دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه مدارس برتر از جمله نمونه و سمپاد با وجود اینکه شاهکارهای ادبی در کتابخانه خود دارند اما دانش‌آموزان این مدارس به سمت تست‌زنی می‌روند این درحالی است که باید کتاب‌های مثل دین و زندگی و کتب اعتقادی در زندگی این دانش‌آموزان نهادینه شود نه اینکه آن‌ها به تست‌زنی گرایش یابند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اضافه کرد: پژوهش و تفکر خلاق و کار اکتشافی یکی از نیازهای دانش‌آموزان است که کانون پرورشی می‌توانند وارد این عرصه شده و کمک خوبی به دانش‌آموزان داشته باشد.

 

تعداد بازدید: 972 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی