شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 17:04   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26776صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیشنبه، 10 مرداد 1394 - 14:35
ادعای «آکسفام» برای آموزش از راه دور افغانستان؛ اقدام مطلوب اما ناممکن
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 

یک مؤسسه خیریه بین‌المللی در اقدام بی‌سابقه‌ای در نظر دارد که مدارس دور افتاده 4 ولایت را با سیستم آموزش از راه دور مجهز کند که بر اساس اظهارات کارشناسان، این اقدام مطلوب اما ناممکن است.
خبرگزاری فارس: ادعای «آکسفام» برای آموزش از راه دور افغانستان؛ اقدام مطلوب اما ناممکن

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، یک مؤسسه خیریه بین‌المللی در اقدام بی‌سابقه‌ای در نظر دارد که مدارس دور افتاده 4 ولایت را با سیستم آموزش از راه دور مجهز کند که بر اساس اظهارات کارشناسان، این اقدام مطلوب اما ناممکن است.

مؤسسه «آکسفام» که ابتکار عمل را به دست گرفته 62 مدرسه کودکان را در 4 ولایت افغانستان مجهز به وسائل آموزش از راه دور کرده است که با استقبال‌ و انتقاد روبه‌رو شده است.

بر اساس این ابتکار آکسفام، دانش‌آموزان مدارس دور دست که آموزگاران با تجربه و تحصیل کرده ندارند، با این سیستم آموزش خواهند دید.

مسئولان آکسفام گفتند: از این پس دانش‌آموزان مدارس تحت پوشش این مؤسسه با کمبود آموزگار مواجه نخواهد بود، زیرا با این برنامه، هزاران دانش‌آموز که در کلاس‌های خود حاضر شده و در پای «مانیتورهای آموزشی» می‌نشینند توسط یک آموزگار و از طریق این مانیتورها تدریس می‌شوند.

چندی است که آکسفام این ابتکار خود را عملی کرده اما با عملی شدن این اقدام، برخی آموزگاران و کارشناسان افغانستان آن را اقدامی مطلوب دانسته و معتقدند با توجه به فضای موجود آموزشی و روحیه دانش‌آموزان این برنامه کارآمد نخواهد بود.

«همایون پژمان» معلم دبیرستان «حبیبیه» کابل، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه هزاران دانش‌آموز افغانستانی در اکثر مدارس این کشور از نداشتن آموزگار حرفه‌ای رنج می‌برد، این اقدام مؤسسه آکسفام را ستودنی توصیف کرده و گفت: این برنامه در افغانستان نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

پژمان افزود: اکنون در کلاس‌های آموزشی که آنان تدریس می‌کنند، حدود 60 دانش‌آموز است، اما حداکثر 5 دانش‌آموز به صورت روحی و جسمی در کلاس حاضرند و سایر دانش‌آموزان در فکر حل مشکلاتی هستند که در خارج از مدارس با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: برنامه آکسفام می‌تواند در سایر کشورها که دانش‌آموزان با مشکلات دیگر روبه‌رو نیستند، نتیجه‌بخش باشد، اما در کشوری مثل افغانستان که فقر اقتصادی، ناامنی‌ها و ده‌ها مشکل اجتماعی، دانش‌آموزان و نوجوانان را آزار می‌دهد نتیجه نخواهد داشت.

این معلم افغانستانی با اشاره به اینکه اکنون اکثر نوجوانان شیفته‌گی ویژه‌ای به وسائل مدرن و پیشرفته از جمله اینترنت و کامپیوتر دارند، اظهار داشت: برنامه آموزش از راه دور که با وسائل الکترونیکی همراه است را نمی‌توان از زمره اقداماتی دانست که در پیشرفت دانش‌آموزان موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: اکثر دانش‌آموزان و نوجوانان افغانستانی وسایل مدرن الکترونیکی را برای سرگرمی دوست دارند، نه برای استفاده خردمندانه و مطلوب از آن، زیرا تاکنون فرهنگ استفاده از وسائل پیشرفته و الکترونیکی در این کشور به صورت کامل پیاده نشده است.

پژمان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه آکسفام در مناطق دوردست اجرا می‌شود، آن را همراه با تهدیدهای امنیتی دانست.

وی گفت: مناطق دورافتاده همیشه با ناامنی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند و با توجه به اینکه مدارس تحت حمایت آکسفام در این مناطق قرار دارند، بدون شک تحت تهدید امنیتی و از بین رفتن توسط تروریست‌ها قرار دارند.

با اینکه رسانه‌های مختلف طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از این اقدام مؤسسه آکسفام منتشر کرده‌اند، اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش  کشور از اجرایی شدن برنامه آموزش از راه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

«کبیر حقمل» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان تصریح کرد: تاکنون از این اقدام آکسفام اطلاعی نداریم و اگر دست به چنین اقدامی زده باشد، بدون هماهنگی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش بوده است.

وی تصریح کرد: در صورت درستی چنین گزارشی با مسئولان اکسفام تماس خواهند گرفت و این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

با پایان زمامداری طالبان در 13 سال پیش، مدارس افغانستان میزبان میلیون‌ها دانش‌آموز شد و بر اساس اطلاعات وزارت آموزش و پرورش کشور اکنون حدود 11.5 میلیون کودک در مدارس آموزش می‌بینند.

بزرگترین مشکل این دانش‌آموزان نبود امکانات آموزشی مدرن، مکان‌های مناسب آموزشی، کتب تألیف شده جدید و نبود معلمان حرفه‌ای قلمداد می‌شود که تاکنون دولت کابل قادر به رفع کامل این مشکلات نشده است.

تعداد بازدید: 650 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی