RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 15:15   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26798صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 12 مرداد 1394 - 14:50
افزایش حقوق معلمان ربطی به رتبه‌بندی ندارد
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:



اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش کشور دیروز در حالی آغاز شد که رئیس‌جمهور به این مراسم نیامد.

سخنگوی دولت نیز در این اجلاس از حقوق یک میلیون و ۷۰۰هزار تومانی معلمان سخن گفت که واکنش یکی از نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشت. رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز از دولت خواست که افزایش حقوق معلمان براساس قانون خدمات کشوری را با نظام رتبه‌بندی معلمان اشتباه نگیرد.

با وجود اعلام سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه سی‌و‌دومین اجلاس رؤسای مناطق آموزش و پرورش کشور، وی به این مراسم نیامد و به فرستادن پیام اکتفا کرد. سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم که به این مراسم آمده بود، سخنانی بر زبان آورد که چندان به مذاق فرهنگیان خوش نیامد.

محمدباقر نوبخت با اشاره به پرداختی‌ها به فرهنگیان عنوان کرد: در دولت اعتقاد داریم متناسب با کاری که فرهنگیان انجام می‌دهند آنچه به‌عنوان حقوق در اختیار آنها قرار می‌گیرد قابل دفاع نیست. گاه پرداختی‌ها به معلمان را به پرداختی به سایر بخش‌ها مقایسه می‌کنیم که در برخی دستگاه‌ها متوسط دریافتی از بودجه عمومی بیشتر از متوسط دریافتی فرهنگیان است و در برخی از دستگاه‌ها نیز میزان دریافتی از فرهنگیان کمتر است.

وی ادامه داد: نظام پرداخت‌ها نیاز به بازنگری دارد و درخصوص اصلاح نظام پرداخت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال تلاش هستیم. در طول ۴سال گذشته میانگین حقوق معلمان از ۸۳۰هزار تومان به یک میلیون و ۷۷۰هزار تومان افزایش یافت.

کمبود نیرو و فضای آموزشی
کمبود منابع مالی، نیروی انسانی متخصص و فضای آموزشی نیز ازجمله مشکلات چند سال اخیر آموزش و پرورش است که نمی‌توان پایانی برای آنها متصور بود. وزیر آموزش و پرورش نیز در اجلاس روسای آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال ۳۸ هزار نیروی انسانی بازنشسته می‌شوند گفت: دانشگاه فرهنگیان هیچ خروجی نخواهد داشت و نخستین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه مهر ۹۵ وارد آموزش و پرورش می‌شوند.علی‌اصغر فانی افزود: مهر امسال با مشکلات موجود ازجمله کمبود نیروی انسانی متخصص و فضای آموزشی روبه‌رو هستیم. وی تصریح کرد: در کنار مشکل نیروی انسانی، مشکل فضای آموزشی در پروژه‌های مسکن مهر نیز موضوعی است که باید به‌طور جدی مورد توجه واقع شود.

افزایش حقوق براساس قانون مدیریت
در همین حال، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص رتبه‌بندی معلمان گفت: افزایش حقوق معلمان از اول مهر می‌تواند براساس قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا شود البته این افزایش حقوق ربطی به نظام رتبه‌بندی معلمان ندارد.

محمدمهدی زاهدی افزود: در قانون خدمات مدیریت کشوری پیش‌بینی شده‌است که دستگاه‌ها می‌توانند حتی تا ۵۰درصد از درآمدهای اختصاصی و سایر منابع‌شان را برای افزایش ضرایب حقوقی کارکنان خود استفاده کنند. این اتفاق در خیلی از دستگاه‌ها رخ داده است و آموزش و پرورش هم می‌تواند این کار را انجام دهد، الان هم قرار است این اتفاق در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد.

وزیر پیشین وزارت علوم تصریح کرد: بنابراین، این افزایش حقوق معلمان از مهر امسال هیچ ربطی به نظام جامع رتبه‌بندی معلمان ندارد و پرسش کمیسیون آموزش مجلس این است که چرا موضوعی که مربوط به قانون خدمات کشوری است را منتسب می‌کنند به نظام جامع رتبه‌بندی معلمان.

وی با تشکر از دولت به‌دلیل افزایش حقوق معلمان مانند سایر دستگاه‌های اجرایی از دولت خواست تا نام این افزایش حقوق را نظام جامع رتبه‌بندی معلمان نگذارد، زیرا نظام جامع رتبه‌بندی معلمان به‌مراتب فراتر و جامع‌تر از اینهاست.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره اینکه چرا فوق‌العاده همطرازی معلمان همانند اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری لحاظ نمی‌شود گفت: این کار نیاز به مصوبه مجلس ندارد و مجلس به هیچ عنوان درخصوص افزایش حقوق نظر نمی‌دهد و این از اختیارات هیأت وزیران است.

نوبخت آمار را از کجا آورده
جبار کوچکی‌نژاد که به همراه رئیس کمیسیون آموزش و رضا صابری یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس در این اجلاس حضور داشتند در واکنش به سخنان معاون رئیس‌جمهور گفت: نمی‌دانم آقای نوبخت آمار یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی میانگین حقوق فرهنگیان را از کجا آورده است، اگر پرداختی کارمندان را در دستگاه دولتی با فرهنگیان مقایسه کنند مشخص می‌شود فرهنگیان کمترین دریافتی را دارند.

وی با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش موجب شد تا کمیسیون مطالبات اقتصادی آموزش و پرورش در مجلس شکل بگیرد گفت: این کمیسیون تاکنون ۵جلسه برگزار کرده، باید اعتبار لازم برای مطالبات فرهنگیان محقق شود. اگر این مطالبات را نپردازیم، همه روسای آموزش و پرورش با مشکل مواجه می‌شوند.

لزوم تحول نظام آموزش و پرورش
رئیس‌جمهور در پیامی به سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور تأکید کرد: شرایط کنونی جهان، تحول نظام آموزش و پرورش را می‌طلبد و تعلیم و تربیت معطوف به ارزش‌ها و نیازهای جامعه علاوه بر اینکه دانش‌آموزان را متدین و ایثارگر تربیت می‌کند باید انسجام اجتماعی را هم تدوین کند.در بخش دیگری از این پیام که حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور آن را قرائت کرد، آمده است: اصل ۴۴قانون اساسی دولت را موظف در امر آموزش و پرورش کرده است و این وظیفه خطیر فرصتی بی‌بدیل فراهم آورده تا آموزش و پرورش همراه با دین، خانواده و غیره شرایط بهتر را برای زیست آینده رقم بزند.

تعداد بازدید: 4070 ، امتیاز کاربران: 8.3 (6 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 3 نظر (فعال: 3 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
آینده نگر
|    | 1394/5/16 - 02:56 |     2     0     |
شرمنده از اینیم که ارزش معلم در جامعه ما به شدت تنزل کرده واین فاجعه برای نسل آینده عواقب نا فرجامی خواهد داشت.

معلم بازنشسته
|    | 1394/5/13 - 22:50 |     0     0     |
اگر در طول 4 سال میانگین حقوق معلمان دو برابر شده باشد ارزش ریالی حقوق مان 3/1 شده است یعنی با شرمندگی و خرج بیشتر از دخل زندگی را با سیلی سرخ شده می گذرانیم

آقا اجازه
|    | 1394/5/13 - 04:29 |     0     0     |
رییس جمهور با نیومدنش پیام اصلی را فرستاد


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING