جمعه، 31 فروردین 1403 - 23:46   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26807صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیسه شنبه، 13 مرداد 1394 - 15:47
«کشف» روش جدیدی برای تشخیص سرطان لوزالمعده
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 «کشف» روش جدیدی برای تشخیص سرطان لوزالمعده
 

 یک تست ساده ادرار ممکن است جان هزاران نفر را که هر سال جان خود را بر اثر سرطان لوزالمعده ( یا سرطان پانکراس) از دست می‌دهد، نجات دهد.

به نوشته رسانه ای بریتانیایی از جمله «ایریش تایمز»،محققان دانشگاه «کویین مری» در لندن روشی را یافته‌اند که از راه تشخیص سه پروتئین در ادرار می‌تواند در مرحله بسیار ابتدایی سرطان لوزالمعده را با موفقیت شناسایی کند.

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس بیماری پیشرونده‌ای است که باعث اختلال در کار لوزالمعده می‌گردد و با آنکه در تمام رده‌های سنی مشاهده شده است، بیشترین شیوع آن در سنین ۵۵ تا ۸۵ سالگی است. به علت اینکه علائم ابتدایی این سرطان مثل خارش پوست، کمردرد و یا ترشح اسید معده با بیماری‌های دیگری اشتباه گرفته می‌شود، محققان به آن لقب «گرگی در لباس میش» داده‌اند.

این پیشرفت تازه از آنجایی بسیار اهمیت دارد که علائم سرطان لوزالمعده علائم که با بسیاری از بیماری‌های دیگر یکی است،‌ پزشکان را به تشخیص‌های اشتباه و در نتیجه درمان‌های نادرستی وا می‌دارد و در نتیجه در اغلب اوقات تا وقتی بیماری بسیار پیشرفته - و در نتیجه امکان درمان آن بسیار اندک- نشده قابل تشخیص نیست. بنابراین سرطان لوزالمعده یکی از مرگ‌آور ترین سرطان‌هاست که تنها سه درصد مبتلایان به آن امکان بهبودی دارند. از این جهت این کشف تازه اهمیت به سزایی دارد. وقتی بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با یک عمل جراحی ساده می‌توان امید به بهبود بیماران را از سه به شصت درصد افزایش داد.

با آنکه هنوز یک علت مشخص برای ابتلا به این بیماری تشخیص داده نشده است،‌ اما محققان عقیده دارند افرادی که در خانواده‌شان کسی به این سرطان مبتلا شده بود (ارثی)، همینطور افراد بسیار چاق و سیگار‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند.

از افراد مشهوری که به علت سرطان پانکراس جان خود را از دست داده اند می‌توان به استیو جابز، موسس شرکت کامپیوتری اپل، پاواراتی ، خواننده ایتالیای اپرا، و پاتریک سوئزی، هنرپیشه هالیود که در فیلم «روح» بازی کرده بود اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان ایران (www.ncii.ir) آخرین آمار در سال  ۱۳۸۵ تعداد کل سرطان پانکراس ایران ۲۹۳ مورد است که ۱۱۴ مورد در زنان و ۱۷۹  مورد در مردان است.
 

تعداد بازدید: 925 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی