RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 02:34   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27027صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیچهارشنبه، 4 شهریور 1394 - 09:44
آیت‌‌الله لاریجانی: نظارت شورای نگهبان استصوابی است/ دولت حاشیه سازی نکند
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


آیت‌‌الله لاریجانی: نظارت شورای نگهبان استصوابی است/ دولت حاشیه سازی نکند
روحانی - لاریجانی    

رییس قوه قضاییه، با انتقاد از “فضاسازی ها درباره وظایف شورای نگهبان” و بیان “حرف‌های حاشیه ای” در ارتباط با انتخابات گفت: “اینها جدال هایی در کشور راه می اندازد. راه و تفسیر قانون اساسی روشن است.”

آیت‌الله لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی طی اظهاراتی که ظاهرا در پاسخ به سخنان پنج روز پیش حسن روحانی رییس جمهور بیان شده، گفت “وظیفه شورای نگهبان چگونه است؟ استصوابی یا نه؟ این تفسیر شده و معلوم است.”

رییس جمهور ایران، چهارشنبه گذشته با تاکید بر اینکه “آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند”، گفته بود: “شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند.”

طبق اصل ۹۹ قانون اساسی ایران، شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. شورای نگهبان در سال ۱۳۷۰، تفسیری را از اصل ۹۹ ارائه کرد که بر مبنای آن، نظارت این شورا “استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود”.

رییس دستگاه قضایی، همچنین با ذکر اینکه دشمنان بعد از مذاکرات هسته‌ای به دنبال “ورود به کشور” هستند، هشدار داده است: “از درون کشور کسی نباید به آنها علامت بدهد. نباید کلمات و سخنانی بگوییم که گویی راهی باز شده است که آنها بیایند و تغییرات ایجاد کنند.”

وی هشدار داده است: “برخی کسانی که در جریان فتنه ۸۸ فتنه گر بودند و برخی از آنها محکومند، حالا آمده اند و لعاب و رنگ عوض کرده اند و احزابی درست می کنند و می خواهند در صحنه بیایند.”

به نظر می رسد که این اظهارات نیز، واکنشی به برگزاری اولین کنگره حزب “اتحاد ملت ایران اسلامی” در پنجشنبه گذشته باشد که در آن، جمعی از چهره‎های اصلاح طلب حضور داشتند.

حسن روحانی در بخشی از اظهارات روز چهارشنبه خود در مورد انتخابات گفته بود: “پیروزی هسته‌ای برای این نبود که ما در عرصه هسته‌ای پیروز شویم و در بقیه عرصه‌ها پیروزی به دست نیاوریم… انتخابات مجلس شورای اسلامی باید انتخاباتی با شور و شکوه باشد که همه مردم در آن شرکت کنند.”

سخنان رییس جمهور در مورد نحوه نظارت بر انتخابات، در روزهای گذشته واکنش بسیاری از رسانه ها و فعالان اصولگرا و تعدادی از مقام های رسمی ایران را به دنبال داشته است.

فرمانده سپاه پاسداران، برخی اعضای شورای نگهبان، نایب رییس مجلس و ۲۵ عضو فراکسیون روحانیون مجلس، از جمله مسئولانی هستند که، علاوه بر رییس قوه قضاییه، نسبت به این سخنان واکنش نشان داده اند.

واکنش به اظهارات وزیر کشور

صادق لاریجانی در بخش دیگری از صحبت های خود، در واکنش به صحبت های روز پیش وزیر کشور راجع به بررسی صلاحیت کاندیداها گفته است: “گاهی حرف های عوامانه می شنویم. آقایی که هم به دیانت و هم انقلابی بودنش اعتقاد دارم سخنی گفته که فقط از مجاری قانونی چهارگانه می توانیم نظارت کنیم.”

عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه گفته بود دستگاه های بررسی کننده شرایط نامزدهای انتخابات، باید کاندیداهای فاقد صلاحیت را بر مبنای مستندات مراجع چهارگانه (دادگستری، ثبت احوال، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات) شناسایی کنند و نمی توانند به بهانه “عدم احراز صلاحیت” جلوی ورود آنها به عرصه رقابت را بگیرند.

وی گفته بود: “این ایراد هم به هیأت های اجرایی و هم به هیأت های نظارت وارد است که به دلیل عدم فرصت بررسی صلاحیت ها اعلام می کردند که صلاحیت برخی نامزدها احراز نشده است. اما کمبود وقت نباید منجر به عدم احراز صلاحیت افراد شود، چرا که در اسلام اصل بر برائت است.”

صادق لاریجانی در واکنش به اظهارات وزیر کشور تاکید کرده است: “گفتند ما عدم احراز صلاحیت نداریم. این چه حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی شناسد… در قانون اوصاف را چیده اند و گفته‌اند که کاندیدا باید این اوصاف را داشته باشند. اگر شورای نگهبان بخواهد صلاحیت ها را تایید کند، باید اوصاف را احراز کند.”

آقای رحمانی فضلی امروز در واکنش به انتقادات صادق لاریجانی، با تاکید بر اینکه با “حسن نیت” مشکلات مربوط به نظارت بر صلاحیت کاندیداها حل می شود گفته است: “کافی است که با ادب با یکدیگر حرف بزنیم و یکدیگر را عوام خطاب نکنیم.”

رحمانی فضلی افزوده است: “روش ما تعامل و مذاکره است. در مسائل جاری کشور نیز هر مسئله ای را نمی پذیریم. جلسه می گذاریم و حرف می زنیم.”

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، در اسفند ماه آینده و به طور همزمان برگزار خواهند شد.

تعداد بازدید: 787 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
محمدی
|    | 1394/6/4 - 18:32 |     0     0     |
نظارت استصوابی بحث انتخابات را از هویت مردمسالاری دینی تهی و در راستای ادامه ی انتخابات دوره ی قبل از انقلاب قرار میدهد یعنی از هر کسی خوشمان نیامد به هر دلیلی از گردونه ی رقابت انتخاباتی حذف کنیم که متاسفانه شورای نگهبان تا کنون چنین کرده است متاسفانه.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING