فرهنگیان نیوز - تدبیر: زمانی که طرح رتبه بندی فرهنگیان مطرح شد، تمام فرهنگیان تنها به مبلغ افزایش حقوق خود فکر می کردند؛ حال اینکه این افزایش حقوق چگونه صورت می گیرد برای فرهنگیان کمی نامفهوم به نظر می رسد که در این گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، همانطور که شاهد بودیم یک هفته پیش بخشنامه ای با موضوع ضوابط رتبه بندی معلمان در سال جاری از سوی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ شد. در این بخشنامه طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان و مربیان تربیتی می شود که به صورت تمام وقت خدمت می کنند؛ با توجه به این بخشنامه افرادی که کسری ساعت موظف دارند در صورتی که کسری ساعت موظف آنان حداکثر 4 ساعت و خارج از اختیار کارمند باشد، شامل طرح رتبه بندی قرار می گیرند.
با توجه به این موضوعات حکم حقوقی افرادی که در این طرح قرار می گیرند پس از تأیید کارگروههایی که به همین منظور در ادارات آموزش و پرورش تشکیل میشوند، صادر خواهد شد. در این طرح، افرادی که در مناطق کمتر توسعه یافته اشتغال به خدمت دارند، به ازای هر یک سال سوابق تجربی، از تاریخ ابلاغ این مصوبه، از یک سال تعجیل (کسر سال به نسبت) در ارتقای رتبه بهره مند خواهد شد.
سید حسن حسینی، مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با این موضوع توضیح داد: در طرح رتبه بندی به افرادی که در مناطق کمتر توسعه یافته شاغل هستند اهمیت داده شده است. در قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان نیز بحث فوق العاده نوار مرزی در نظر گرفته شده است.
حسینی ادامه داد: در قانون مذکور آمده است، کارکنانی که در مناطق بد آب و هوا و مناطق کمتر توسعه یافته فعالیت می کنند از فوق العاده شغل استفاده می کنند.
مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: حق نوار مرزی در احکام کارگزینی فرهنگیان برخی استان های مرزی کشور اعمال شده است، در سال ۸۹ نیز طبق مصوبه دولت (مصوبه خروج از کلان شهر) در ماده ۵ اشاره شده کارکنانی که در مناطق مرزی فعالیت می کنند، از حداکثر امتیازات ماده ۶۸ استفاده خواهند کرد و در هر استان دریافت حق نوار مرزی نیز متفاوت است و این امر در طرح رتبه بندی نیز از جایگاهی خاص بهره مند است.
با توجه به این ابلاغیه در طرح رتبه بندی برخی از شایستگیها در محور طراحی و برنامهریزی مانند آشنایی با مبانی، اصول، اهداف و روشهای آموزشی و آشنایی با برنامهریزی آموزشی و درسی، طراحی آموزشی و تهیه درس است.
در ادامه برای فرآیند یاددهی و یادگیری و فعالیت های تکمیلی هم شاخصهایی مانند توانایی ایجاد انگیزه و نشاط در کلاس درس، مشارکت دادن دانش آموزان در جریان آموزش، توجه به فعالیت های فردی دانش آموزان، فعالیتهای فردی و گروهی، مشارکت در گروهها و انجمنهای علمی ـ آموزشی، بهرهگیری از روشهای فعال و اکتشافی در امر آموزش، استفاده به هنگام و موثر از رسانهها و فناوریهای جدید آموزشی مانند آیتی و آیسیتی، به کارگیری شیوهها و ابزارهای نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، ارائه تکالیف درسی مبتنی بر مهارتهای زندگی و نوآوری و خلاقیت در فرایند آموزشی است.
طرح رتبه بندی و ابلاغیه در مجموع به 4 رتبه طبقه بندی می شود که فرهنگیان برای قرار گرفتن در هر رتبه باید شاخصه های لازم را داشته باشند که در ادامه گزارش به این نکات خواهیم پرداخت.
با توجه به ابلاغیه مذکور در این طرح، ویژگیهای پایه حرفهای داشتن به این صورت است که باید حداقل 6 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه مقدماتی داشت. همچنین گذراندن 180 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی، کسب حداقل 75 امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی 94 ـ 93، اشتغال به کار تمام وقت در سال تحصیلی 95 ـ 94 و کسب حداقل 60 درصد امتیاز شایستگیهای عمومی و حرفهای است.
ویژگیهای ارشد حرفهای نیز داشتن حداقل 12 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه پایه است، گذراندن 150 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل 80 امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی 94 ـ 93، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل 65 درصد امتیاز شایستگیهای عمومی و حرفهای از شاخصه های ارشد حرفه ای است.
برای رتبه سوم در طرح رتبه بندی خبره حرفهای در نظر گرفته شده است که برای این رتبه، داشتن حداقل 18 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ارشد، گذراندن 120 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل 85 امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی 94 ـ 93، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل 75 درصد شایستگیهای عمومی و حرفهای لازم است.
در رتبه نهایی و بالا ترین رتبه، رتبه عالی حرفهای مورد نظر است که اگر فردی بخواهد در این رتبه قرار بگیرد باید دارای شرایط داشتن حداقل 24 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه خبره، گذراندن 100 ساعت آموزشی، کسب حداقل 90 امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی 94 ـ 93، اشتغال به کار تماموقت، کسب حداقل 85 درصد شایستگیهای عمومی و حرفهای باشد.
لازم به ذکر است که بر اساس این طرح، مشمولان طرح رتبهبندی معلمان که در یکی از رتبههای پایه، ارشد، خبره و عالی قرار میگیرند به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل از تاریخ اول مهر 94 برخوردار خواهند شد.
با این حال علی اصغر فانی در پاسخ به برخی شبهات درباره اجرای رتبهبندی معلمان اعلام کرد: اجرای رتبهبندی معلمان که از مهر آغاز شده مرحله نخست اجرای این رتبهبندی است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مرحله نخست اجرای رتبه بندی معلمان از مهر 94 تا سال 95 ادامه خواهد داشت و در این فاصله در برنامه ششم توسعه اجرایی شدن سند تحول بنیادین لحاظ خواهد شد.
فانی اظهار داشت: مرحله دوم اجرای رتبهبندی معلمان در سال 96 آغاز میشود و اگر احساس کنیم برای هر اقدامی نیاز به لایحه است حتماً لایحه را آماده و به مجلس شورای اسلامی تقدیم میکنیم.
اما این وضعیت با اوضاع و احوالی چهره معلم هایی که قصد ورود به مدرسه را دارند متفاوت است و انگار چهره در هم ریخته فرهنگیان عزیز بیانگر موضوعی دیگر است.
در پایان این گزارش، خبرنگار خبرگزاری موج در ساعت اولیه بازگشایی مدارس به سراغ یکی از معلم های دوره ابتدایی رفت و از شروع طرح رتبه بندی پرسید که این معلم با تندگویی بیان کرد: امروز تمام رسانه های داخلی دولتی و برخی از خصوصی ها اعم از تلویزیون، سایت ها و روزنامه ها در این چند روز در حال بازپخش هزارباره احکام رتبه بندی معلمان از زبان وزیر و معاونانش هستند و قصد دارند این موضوع را در افکار عمومی بزرگ و معجزه آسا جلوه بدهند.
وی افزود: مردم هم بی خبر از واقعیت ماجرا و کم و کیف این افزایش ناچیز، فکر می کنند معلمان هم پایه کارمندان بانک و دیگر کارمندان و شاید بیشتر از آنها در پایان ماه، حقوق دریافت می کنند.
این فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: بیان چندباره این موضوع عملی آگاهانه است برای بد جلوه دادن سیمای معلم در دید افکار عمومی و زیاده خواه تلقی کردن آنها برای حق و حقوقی که مستحق آن هستند.
هدف از این طرح از نظر مسئولین آموزش و پرورش یک موضوع تنظیم شده است؛ اما از نظر فرهنگیان رتبه بندى و جدا کردن رتبه هاى معلمین، دردى را از آنان دوا نخواهد کرد و فقط موجب اختلاف دریافت بیشتر آنان مى شود؛ یعنى آنان که به هر دلیلى دریافتى پایین و زیر خط فقر دارند روزبروز فقیرتر مى شوند و تنها بخش اندکى از همکارانشان مقدار کمى از این افزایش ها بهره مند مى شوند. این موضوع هم به دلیل ناراحتى همکارانشان لذتى نخواهد داشت.
تصویر مربوط به رتبه های در نظر گرفته شده
*احسان سرشت
|