RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 15:45   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27377صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 13 مهر 1394 - 13:27
برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای آموزش درباره بیماری ایدز
اجرای طرح آهن‌یاری، توزیع کپسول ویتامین D و آموزش‌های دوران بلوغ در مدارس دخترانه
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای آموزش درباره بیماری ایدز/ اجرای طرح آهن‌یاری، توزیع کپسول ویتامین D و آموزش‌های دوران بلوغ در مدارس دخترانه
براساس تحقیقاتی که در وزارت بهداشت انجام شده است، از سالی که مشکل کم‌خونی دختران دانش‌آموز در سن بلوغ مطرح شد تا امروز، این طرح تأثیر مثبتی داشته و میزان کم‌خونی کاهش پیدا کرده است. هرچند برخی از دانش‌آموزان قرص‌ها را نمی‌خورند، اما این رفتار 100 درصد نیست. حتی اگر تعدادی از دانش‌آموزان این قرص را بخورند، کم‌خونی تا حدی کاهش می‌یابد.
حسن ضیاءالدینی

مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سال گذشته فقط در چند استان کپسول ویتامین D توزیع می‌شد، اما امسال طرح آهن‌یاری و ویتامین D در سراسر کشور انجام می‌شود.

حسن ضیاءالدینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص توزیع سراسری آهن و ویتامین D در بین دانش‌آموزان دختر اظهار کرد: امسال مانند سال‌های گذشته طرح آهن‌یاری سراسری برگزار می‌شود و طرح توزیع کپسول ویتامین D نیز که تا سال گذشته فقط در چند استان برگزار می‌شد، امسال به صورت سراسری برای مقاطع متوسطه اول و دوم دختران اجرا خواهد شد.

ارزیابی اجرای طرح آهن‌یاری در مدارس دخترانه
او با اشاره به تأثیر طرح آهن‌یاری بر سلامت دختران گفت: براساس تحقیقاتی که در وزارت بهداشت انجام شده است، از سالی که مشکل کم‌خونی دختران دانش‌آموز در سن بلوغ مطرح شد تا امروز، این طرح تأثیر مثبتی داشته و میزان کم‌خونی کاهش پیدا کرده است. هرچند برخی از دانش‌آموزان قرص‌ها را نمی‌خورند، اما این رفتار 100 درصد نیست. حتی اگر تعدادی از دانش‌آموزان این قرص را بخورند، کم‌خونی تا حدی کاهش می‌یابد.

طرح آموزش تغذیه به دختران/ به دختران بهداشت بلوغ را آموزش می‌دهیم
ضیاءالدینی با اشاره به طرح آموزش تغذیه به دختران تصریح کرد: با توجه به بودجه‌ای که داشتیم در سال گذشته اولویت ما مدارس شبانه‌روزی بود که به 150 مدرسه، آموزش‌های سلامت نوجوانی و تغذیه ارایه کردیم. امسال 250 مدرسه دخترانه شبانه‌روزی مورد آموزش قرار گرفتند تا مسایلی مانند سلامت نوجوانی، بهداشت بلوغ و موضوعاتی که لازم است دختران در این سن آموزش ببینند، آموزش داده شود. علاوه بر این تشکلی دانش‌آموزی به نام "سفیران سلامت" برای پایه متوسطه دوم راه انداخته‌ایم که هم در مدارس دخترانه و هم در مدارس پسرانه اجرا می‌شود.

سفیران سلامت در راه مقطع متوسطه دوم/ آموزش‌های دوران بلوغ دختران به صورت جزوه ارایه می‌شود
او با بیان این‌که در مدارس دخترانه آموزش‌های دوران بلوغ دختران به صورت جزوه به دانش‌آموزان ارایه می‌شود، گفت: در دنیا وقتی می‌خواهند اطلاعات سریع منتقل شوند و تأثیر بهتری داشته باشند، از طریق همسالان این کار را انجام دهید؛ فعالیت سفیران سلامت نیز به همین منظور است. سفیران سلامت، تشکل‌های دانش‌آموزی در مقاطع مختلف هستند؛ در ابتدایی با عنوان بهداشت‌یار مطرح می‌شدند و در دوره متوسطه اول پیشگامان سلامت بودند که از قبل فعال بودند. در دوره متوسطه دوم نیز تشکل جدیدی راه انداخته‌ایم که به دانش‌آموزان آموزش‌های مختلفی داده می‌شود تا بتواننداطلاعاتی راجع به تغذیه، سلامت نوجوانی و رفع مشکلاتی مانند استرس را به همسالان و حتی خانواده‌هایشان منتقل کنند. جزوه این آموزش‌ها با همکاری وزارت بهداشت آماده شده است که امسال در مدارس سراسر کشور توزیع می‌شود.

برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای آموزش درباره بیماری ایدز در مدارس
مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص آموزش‌های مربوط به ایدز در مدارس اظهار کرد: سال گذشته جزوه‌ای را با همکاری وزارت بهداشت با عنوان راهنمای خودمراقبتی برای زندگی عاری از ایدز تهیه کردیم و در حدود 14 استان کشور آموزش دادیم و در سال جاری نیز آموزش می‌دهیم. علاوه بر آن در کتب درسی هم آموزش ایدز لحاظ شده است. طبق بودجه‌ای که سال گذشته داشتیم، در 14 استان آموزش دادیم و ان‌شاالله امسال هم در کل کشور آموزش می‌دهیم. علاوه بر جزوات، در برخی کتاب‌ها آگاهی اولیه در مورد ایدز به دانش‌آموزان داده‌ایم.

نظارت بر پایگاه‌های تغذیه سالم
ضیاءالدینی در خصوص توزیع خوراکی‌ها در مدارس تصریح کرد: سال گذشته دستورالعملی با امضای وزرای بهداشت و آموزش‌وپرورش به مدارس کشور ابلاغ شد که برخی خوراکی‌های غیرمجاز نباید در مدارس توزیع شود و هیچ مدرسه‌ای حق ندارد خوراکی‌های مانند نوشابه، اولویه، سوسیس، کالباس و همبرگر عرضه کند. مدرسه‌ای که مشکل داشته باشد، حتماً پیگیری می‌کنیم؛ زیرا نظارت بر بوفه‌ها بر عهده دفتر سلامت و تندرستی است.

او در توصیه‌ای به خانواده‌ها گفت: حتماً لقمه غذایی سالم همراه فرزندان‌شان بگذارند؛ زیرا بچه‌ها نیاز دارند در مدرسه میان‌وعده میل کنند و آن‌ها را تشویق به خوردن صبحانه در خانه کنند؛ چراکه فست‌فود باعث گسترش بیماری‌های زیادی در جامعه شده است.

انتهای پیام/ 940502

 

تعداد بازدید: 780 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING