پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 04:45   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27381صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیسه شنبه، 14 مهر 1394 - 10:38
دعوت از سلمان رشدی نفی آزادی بیان است/ادامه رایزنی‌ها برای اعتراض
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


دعوت از سلمان رشدی نفی آزادی بیان است/ادامه رایزنی‌ها برای اعتراض
سیدعباس صالحی

معاون فرهنگی ارشاد دعوت از سلمان رشدی را نافی شعار آزادی بیان دانست و افزود: یک نمایشگاه معتبر فرهنگی چون نمایشگاه فرانکفورت نباید از نویسنده «آیات شیطانی»دعوت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست خبری جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی که ظهر امروز دوشنبه 13 مهر برگزار شد، در پاسخ به  سوال خبرنگار مهر، مبنی بر احتمال عدم حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال گفت: نمایشگاه فرانکفورت به عنوان یک برنامه معتبر فرهنگی قابل احترام است. شعاری که امسال نمایشگاه فرانکفورت مطرح کرده، آزادی بیان است اما آزادی بیان که یک حق انسانی، اخلاقی و دینی است، با دعوت از سلمان رشدی جور در نمی‌آید.

وی در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم آزادی به یک مقوله پایدار تبدیل شود و مقدمه خشونت و صلح ستیزی نباشد، باید لوازمی را فراهم آوریم. یکی از ابتدایی ترین این لوازم احترام به مقدسات ادیان و مذاهب است. اتفاقی که توسط سلمان رشدی با تدوین «آیات شیطانی» افتاد، در قلمرو آزادی بیان تعریف نمی شود بلکه مقدمه ظهور داعشی‌ها و طالبان را فراهم می آورد.

صالحی دعوت از سلمان رشدی را به معنی دعوت از یک نویسنده که رمانی را منتشر کرده، ندانست و گفت: این دعوت مقدمه یک اتفاق است. دعوت از سلمان رشدی تحریک احساسات و عواطفی است که معلوم نیست به کجا ختم شود. وقتی یک نمایشگاه معتبر چون نمایشگاه کتاب فرانکفورت با شعار آزادی بیان از سلمان رشدی دعوت می‌کند، یعنی شعار خود را مخدوش کرده است.

معاون فرهنگی ارشاد همچنین بیان کرد: ما ابتدا تلاش کردیم تا به دور از جنجال مسئله را ختم به خیر کنیم به همین خاطر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت نامه نوشت و از او درخواست کرد که سلمان رشدی در نشست خبری حضور پیدا نکند اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم و احساس ما این است که در چنین شرایطی حضور سلمان رشدی بسیار سوال‌برانگیز است و این حدس را تقویت می‌بخشد که لابی‌های صهیونیستی باب تازه‌ای را در دشمنی با ایران پس از موفقیت در مذاکرات هسته ای و لغو تحریم‌ها باز کردند.

صالحی همچنین به ادامه رایزنی ها با نمایشگاه کتاب فرانکفورت اشاره و بیان کرد: ما با کشورهای اسلامی نیز رایزنی کرده‌ایم که بیان اعتراضی خود را در دعوت از سلمان رشدی مطرح کنند، امیدواریم این گفتگوها به تجدید نظر در ارتباط با نمایشگاه کتاب فرانکفورت و حضور ایران در این نمایشگاه منتهی شود.

 

تعداد بازدید: 685 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی