جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 00:31   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27406صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 17 مهر 1394 - 11:16
محمدیان: باشگاه معلمان مولف آغاز به‌کار کرد/ توجه به مقوله کار در کتاب‌های درسی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


 محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری ضمن تشریح برنامه‌های سال تحصیلی جدید و آتی سازمان به‌ویژه در زمینه تدوین کتاب‌های درسی گفت: باشگاه معلمان مولف با هدف جذب معلمان صاحب قلم آغاز به‌کار کرده است.
محمدیان: باشگاه معلمان مولف آغاز به‌کار کرد/ توجه به مقوله کار در کتاب‌های درسی
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست خبری رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 14 مهرماه 94) با حضور حجت‌الاسلام محی‌الدین محمدیان در محل این سازمان برگزار شد.
 
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فاجعه منا و قدردانی از اهالی رسانه برای انتشار اخبار فعالیت‌های سازمان، در تشریح اقدامات 6 ماهه نخست سال تحصیلی گذشته اظهار کرد: ایجاد باشگاه معلمان مولف که در سال گذشته مطرح شد، آغاز به‌کار کرده است؛ نهادی که معلمان صاحب‌قلم را شناسایی می‌کند. نخستین فاز این طرح، شناسایی معلمان حوزه کمک‌آموزشی است و در فازهای دوم و سوم کتاب‌های تولیدی در سطح ملی توزیع خواهند شد. در نهایت از برترین معلمان این حوزه برای تالیف کتاب‌های درسی به‌صورت رسمی دعوت به‌عمل می‌آید.
 
وی در ادامه گفت: در سال تحصیلی 94 ـ 95 مقدمات تالیف 29 عنوان کتاب برای پایه‌های پنجم و نهم و بسته‌های آموزشی، نرم‌افزار و فیلم آموزشی برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان تولید شده است.
 
تولید کتاب درسی گویا برای منابع فارسی
محمدیان ادامه داد: تولید کتاب درسی گویا برای منابع فارسی، قرآن و انگلیسی علاوه بر تولید 100 عنوان لوح فشرده برای پایه‌های مختلف، از دیگر برنامه‌های اجرایی است.
 
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: هرساله نزدیک به 100 میلیون نسخه کتاب درسی تولید می‌شود که امسال به رقم 130 میلیون نسخه رسیدیم. ابتکار جدید فروش اینترنتی کتاب در مقطع پیش‌دانشگاهی برای شهرستان و در مقاطع ابتدایی و پیش‌دانشگاهی برای شهر تهران عملیاتی شد؛ برنامه‌ای که با کمترین مشکل انجام شده و نشان از آمادگی برای تقویت مقوله شهروند الکترونیک دارد. با توجه به موفقیت این طرح در سال‌های آینده موضوع فناوری آموزشی و ارتباطی را دنبال خواهیم کرد.
 
تولید نسخه Pdf همه کتاب‌های درسی
وی افزود: تولید نسخه Pdf همه کتاب‌های درسی و بارگذاری آن‌ها در سه سامانه سازمان از دیگر اقدامات سال تحصیلی جدید است. انتشار این نسخه‌ها موجب دسترسی آسان علاقه‌مندان ایرانی مقیم خارج از کشور به کتاب‌های آموزش و پرورش شده است.
 
محمدیان در ادامه گفت: علاوه بر مجلات رشد، نشریه کتابنامه رشد شامل فهرست کتاب‌های استاندارد، مناسب و مجاز در سطح مدارس به‌صورت الکترونیکی و چاپی توزیع شده است. مدیران براساس این فهرست، به تهیه کتاب و یا تجهیز کتابخانه‌های خود اقدام می‌کنند.
 
اجرای طرح کتاب‌های الکترونیکی درسی برای مدرسه الکترونیک
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره دیگر برنامه‌های این سازمان در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: امسال در حوزه خدماتی، کتاب‌های جدید و بسته‌های آموزشی معلمان با عنوان «برفراز آسمان» برای پایه‌های پنجم و نهم توزیع شد.
 
وی ادامه داد: طرح کتاب‌های الکترونیکی درسی برای مدرسه الکترونیک نیز در حال حاضر تقریباً برای همه مدارس کشور قابل اجراست و این در حالی است که اجرای این طرح اجباری نیست. متولی طرح کتاب‌های الکترونیکی بخش غیردولتی است.
 
محمدیان در تشریح برنامه‌های آتی سازمان نیز گفت: در سال 95 و 96 شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی به‌ویژه در حوزه‌های کار و دانش فنی و حرفه‌ای کاهش پیدا می‌کند و هدف این برنامه استفاده از ظرفیت‌ها برای خلق فرصت و تقویت جریان یادگیری و یاددهی است.
 
برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی
این عضو شورای عالی آموزش وزارت آموزش و پرورش افزود: بعد از سه سال رکود، جشنواره تولید محتوای الکترونیکی را برگزار خواهیم کرد. تولیدکنندگان خارج از سازمان آموزش و پرورش و معلمان در این جشنواره حضور خواهند داشت. چهلمین دوره جشنواره فیلم رشد نیز آبان‌ماه در تهران و برخی از استان‌ها برگزار خواهد شد. امسال دامنه این جشنواره به خارج از کشور نیز گسترده شده است.
 
وی با اشاره به فشار کاری در حوزه تالیف برای سال آینده اظهار کرد: امسال در حوزه تالیف کار ما چهار برابر می‌شود، یعنی حداقل باید 120 عنوان کتاب تولید کنیم؛ حرکتی که نیازمند برنامه‌ریزی‌های جانبی است و باید از امکانات بیرون از مجموعه سازمان نیز بهره بگیریم. حوزه علمیه و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت می‌توانند در این امر ما را یاری کنند. اهداف و عناوین این دروس در سازمان نهایی شده است.
 
محمدیان با انتقاد از تغییر رویکرد برخی کتاب‌ها نسبت به اهمیت مقوله «کار» گفت: از سال 65 به این‌سو، مقوله «کار» از کتاب‌ها حذف شده، اقدامی که برای آن دلیل مشخصی را پیدا نکرده‌ام. حذف توجه به مقوله «کار و فعالیت» بر فرهنگ عمومی ما نیز تاثیر گذاشته است. از پنج سال گذشته در تلاشیم تا در کتاب‌های ابتدایی نگاه مقدس به «کار» را تقویت کنیم.

تعداد بازدید: 723 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی