RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 12:37   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27755صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیدوشنبه، 18 آبان 1394 - 13:44
اژه‌ای: برای قوه قضائیه هیچ رسانه‌ای مطلقاً حاشیه امن ندارد
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


در پاسخ به برخی اظهارنظرها
اژه‌ای: برای قوه قضائیه هیچ رسانه‌ای مطلقاً حاشیه امن ندارد
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ابتدای هشتاد و هفتمین نشست خبری با رسانه‌ها که در محل دفتر سخنگوی دستگاه قضایی کشور برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه شاهد افزایش شکایت وزارتخانه‌ها، نهادها، افراد حقیقی و حقوقی علیه برخی از رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها هستیم.
اینکه برخی‌ها عنوان کنند یک رسانه‌ای حاشیه امنی دارد از نظر قوه قضائیه مطلقاً چنین چیزی نیست.
به گزارش جوان، روز گذشته حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ابتدای هشتاد و هفتمین نشست خبری با رسانه‌ها که در محل دفتر سخنگوی دستگاه قضایی کشور برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه شاهد افزایش شکایت وزارتخانه‌ها، نهادها، افراد حقیقی و حقوقی علیه برخی از رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها هستیم. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: مثل همیشه توصیه می‌کنیم که اگر در چارچوب قوانین عمل شود به نفع همه است و امیدواریم شاهد شکایت علیه رسانه‌ها نباشیم و هر روز دستگاه قضایی ناگزیر نباشد مدیرمسئول یا فردی از مطبوعات را احضار کرده و پرونده تشکیل دهد که اگر ثابت هم بشود حکم صادر شود.  محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان خود به توقع بحق مردم نسبت به دولت و قوه قضائیه پرداخت و اظهار داشت: اینکه در چارچوب قوانین با همه کسانی که تعدی و تجاوز به حقوق مردم دارند و امنیت کشور را خدشه‌دار کرده و آرامش مردم را به هم می‌زنند، جزو توقعات مردم از دولت است.
وی افزود: توقعی که از دولت و قوه قضائیه است این است که برخورد مناسب و بازدارنده انجام شود که در این راستا تلاش فراوانی می‌شود، اما باید از مردم نیز درخواست کرد که دولت و دستگاه قضایی و ارگان‌های انتظامی و اطلاعاتی را کمک کنند تا بتوان عوامل اصلی را دستگیر کرد.  سخنگوی قوه قضائیه در ادامه به خبری که در رسانه‌ها درباره دستگیری چند نفر از سرشبکه‌های غیراخلاقی بود پرداخت و اظهار داشت:‌این خبر صحت ندارد.  سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: این خبر را از دادستان قبلی نیز پرسیدم، اما مطلقاً چنین چیزی نیست و از کسی که خبر را منتشر کرده موضوع را پرسیدیم که براساس چه چیزی این خبر را منتشر کرده است.
 دستگیری سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ و کشف 5 هزار کیلو مواد مخدر
محسنی اژه‌ای همچنین به دستگیری سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در فاصله زمانی نشست قبلی تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در این فاصله زمانی دستگیر شدند و بیش از 5 هزار کیلو مواد مخدر کشف شد.  سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: طبیعی است فردا روزی این افراد مجازات می‌شوند و مدعیان حقوق بشر می‌گویند چرا مجازات می‌شوند، اما شما بدانید که این 5 هزار کیلو مواد مخدر که شامل چندصد کیلو هروئین، کراک و. . . است می‌تواند جامعه را به کجا برساند و چقدر افراد را تا حد مرگ برده و باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود.
وی به دستگیری هفت نفر از افراد شرور در فاصله زمانی جلسه قبلی تاکنون پرداخت و بیان داشت: هفت نفر از کسانی که افراد شری بودند، بعضی‌از آنها مدتی فراری بودند، شناسایی شده و اکنون بازداشت هستند. برخی از آنها به جرم اخاذی و زورگیری دستگیر شده‌اند.
 پرونده اقدام‌کنندگان علیه امنیت کشور در حال رسیدگی مقدماتی است
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه به گزارش سیستم‌های اطلاعاتی پرداخت و اظهار داشت: براساس گزارش سیستم‌های اطلاعاتی، افرادی که علیه امنیت کشور اقداماتی انجام می‌دادند شناسایی شدند؛ چند نفر هم‌اکنون بازداشت هستند و پرونده در حال رسیدگی مقدماتی است.  وی گفت: در حال حاضر به دلیل آنکه پرونده در حال رسیدگی مقدماتی است، از بیان جزئیات معذور هستم و هر زمان که ماهیت آن روشن شود، در نشست‌های بعدی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
 
همه بازداشت‌شدگان اخیر اطلاعات سپاه خبرنگار نبودند
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص کشف فتنه چهارم توسط اطلاعات سپاه و دستگیری یک جاسوس امریکایی و خبرنگار بودن همه بازداشت‌شدگان، گفت: همه بازداشت‌شدگان خبرنگار نبودند و برخی حتی فعالیت رسانه‌ای نداشتند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص توهین برخی مقامات دولتی سابق به مسئولان فعلی نظام، گفت: توهین به افراد به هیچ شکل ممکن جایز نیست و در برخی موارد اگر کسی به سبب مسئولیتی خاص حقوقی ویژه داشته باشد، اگر مدعی‌العموم گزارشی درخصوص توهین به وی دریافت کند، می‌تواند به موضوع ورود کند.  محسنی اژه‌ای در پاسخ سؤال دیگری مبنی بر اینکه یک سال پیش شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای را به رسانه‌ها اعلام کرد که براساس آن در مورد پرونده کرسنت اطلاع‌رسانی نشود، اما شنیده شده که شورای عالی امنیت ملی مصوبه قبلی خود را لغو کرده است که اژه‌ای در پاسخ گفت: من نمی‌دانم چه کسی و چرا این اخبار را منتشر کرده، اما من از مصوبه‌ای که شورای امنیت ملی صادر کرده اطلاعی ندارم و اعلام هم کردم که متهمان مجدداً درخواست رسیدگی فوق‌العاده داده‌اند که باید ببینیم در مسیر اداری به کجا می‌رسد.
 
پولی از طرف زنجانی پرداخت نشده است
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص اظهارات اخیر دادستان البرز در خصوص دستگیری یک کلاهبردار 90 میلیاردی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: در کرج در هفته‌های گذشته و ماه‌های گذشته پرونده‌های کلاهبرداری وارد شده است که برای برخی از آنها قرار تعقیب صادر شده و برخی متهمان نیز بازداشت شده‌اند، ولی در این رابطه اطلاعاتی ندارم.  اژه‌ای درخصوص کانال ایجادشده در شبکه تلگرام برای شبکه BBC و اینکه عضویت در این کانال جرم است یا خیر، گفت: مردم باید بدانند که اینها این‌گونه تسهیلات را ایجاد می‌کنند، قصد خدمت به مردم و کشور ما را ندارند و چه بسا در قدم‌های اول نیات آنها مشخص نباشد، ولی در نهایت باعث گرفتاری افراد مشارکت‌کننده بشوند.  وی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای بابک زنجانی مبنی بر پرداخت بخشی از بدهی‌ها، گفت:‌هنوز پولی ارائه نشده و پرونده همچنان درحال رسیدگی است و جلسه بعدی فردا برگزار می‌شود.
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به مجاز بودن درج نام بابک زنجانی در خبرهای مربوط به این پرونده براساس قانون جدید دادرسی گفت: به همه متهمان از جمله آقای زنجانی توصیه می‌کنم که نیازی نیست در زمان دفاع به فرد دیگری توهین شود؛ چراکه خود این توهین باعث گشوده شدن پرونده دیگری علیه وی می‌شود.
 
دستگیری باند کلاهبرداری 840 میلیارد تومانی پیش از اقدام عملی
محسنی اژه‌ای در خصوص حادثه منا هم بیان کرد: این موضوع در دادستانی کل کشور با کمک وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و سایر حقوق‌دانان از لحاظ حقوقی مطرح شد و تعقیب آن توسط دادستان کل کشور و وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: شعبه‌ای نیز در دادسرای تهران برای پیگیری شکایت‌های شخصی در این زمینه تشکیل شده است و امیدواریم مدعیان حقوق بشر به‌دلیل وابستگی حکام سعودی با آنها، در این قضیه نیز چشم‌پوشی نکنند.
معاون اول قوه قضائیه در مورد کلاهبرداری معاون یکی از شعبه‌های بانکی در جنوب تهران و تبدیل 840میلیاردتومان به ارز و دستگیری قبل از خروج از کشور اظهار داشت: وزارت اطلاعات از این بانک اطلاع داشته و از مدتی قبل این موضوع را تعقیب می‌کرده و سوار بر کار بوده است. این افراد قبل از اینکه نسبت به جرم اقدام عملی کنند، دستگیر شدند و کارشان عقیم ماند. در این پرونده یک نفر به خارج رفته که دستگیر نشده و چند نفر نیز بازداشت شده‌اند.
اژه‌ای افزود: کیفرخواست صادر نشده است، اما این افراد قبل از اینکه بتوانند پولی را از سیستم خارج کنند، دستگیر شده‌اند.  وی همچنین در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران که گفت« عده‌ای از اطرافیان بقایی بازداشت او را غیرقانونی می‌دانند، آیا چنین چیزی درست است. در مورد آخرین مراحل این پرونده توضیح دهید»، بیان کرد: این پرونده همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ایشان هم بازداشت موقت هستند و هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.  وی ادامه داد: در صورتی که اتهام متوجه فرد باشد، براساس اسناد و مدارک آن فرد تحت تعقیب قرار می‌گیرد، اگر ضرورت داشته باشد بازداشت موقت می‌شود، اگر نه، قرار دیگری برایش صادر می‌شود که تشخیص آن بر عهده قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده است. اما اینکه دیگرانی که در جریان پرونده نیستند اظهارنظر کنند، قطعاً نظرشان صحیح نخواهد بود.
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده کرسنت هم بیان کرد: این پرونده مدت زمانی طولانی از تشکیلش می‌گذرد و دیوان عالی کشور آن را مشمول مرور زمان دانست. به این رأی دیوان اعتراض و درخواست اعمال ماده 18 شد، درخواست اعمال ماده 18 پذیرفته و آن رأی نقض شد. حکمی که دادگاه قبلاً در این پرونده داده بود به قوت خود باقی ماند و مجدداً درخواست رسیدگی فوق‌العاده طبق ماده 477 آیین دادرسی کیفری ارائه شد که باید ببینیم در مسیر مراحل اداری به کجا می‌رسد.
 
در قوه قضائیه حاشیه امنی برای کسی وجود ندارد
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر حاشیه امن داشتن برخی از رسانه‌ها و اینکه طی هفته اخیر برخی رسانه‌ها نام پنج نفر از فعالان رسانه‌ای را برده‌اند، اظهار داشت: اینکه بگویید یک رسانه‌ای حاشیه امنی دارد از نظر قوه قضائیه مطلقاً چنین چیزی نیست.  سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: هر موردی که مربوط به مدعی‌العموم باشد مدعی‌العموم ورود و اقدام کرده و خیلی وقت‌ها رسانه‌ها از این اقدام گله دارند و تقریباً ما در همه سلیقه‌ها و طیف‌های مختلف پرونده داریم. آنجا که شاکی خصوصی است و شکایت نمی‌کند، وظیفه مدعی‌العموم هم نیست و اینکه شاکی خصوصی شکایت نکرده حاکی از حاشیه امن نیست چراکه اگر شکایت کند، پیگیری می‌شود.
 اژه‌ای ادامه داد: بعضی وقت‌ها خود شاکی خصوصی در اثنای شکایت رضایت می‌دهد، پس حاشیه امنی نبوده و وقتی شاکی خصوصی رضایت می‌دهد، پرونده بسته می‌شود.  سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ممکن است مواردی باشد که شکایت کنند که توهین انجام شده و هیئت منصفه آن را توهین نداند. حاشیه امنی از نظر قوه قضائیه برای کسی وجود ندارد و آنجا که وظیفه مدعی‌العموم باشد وارد می‌شود و اگر شکایت شخصی نیز باشد، پیگیری می‌شود.
 
از حکم جیسون خبر ندارم
معاون اول قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان اظهار داشت: حکم صادر شده اما اینکه ابلاغ شده یا نه، خبر ندارم.
وی در خصوص اطلاع داشتن وکیل متهم از جزئیات حکم گفت: ممکن است اگر به صورت رسمی ابلاغ نشده باشد وکیل اطلاع داشته باشد که این منافاتی ندارد.  وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات آقای رئیس‌جمهور در نمایشگاه مطبوعات در خصوص قوه قضائیه گفت:‌من هنوز مطلب سخنرانی ایشان را نخوانده‌ام تا بتوانم دقیق نظر بدهم، اما اگر به گفته معتقدند نقدی به قوه قضائیه وارد است، باید گفت ما همواره از نقد سازنده استقبال می‌کنیم، چراکه اگر نقد وجود نداشته باشد، خود سازمان‌ها بیش‌تر از مردم متضرر می‌شوند، اما نقد غیر از تخریب، توهین و افتراست.  اژه‌ای افزود: اگر به گفته شما رئیس‌جمهور گفته‌اند که مردم از قوه قضائیه مأیوس نشوند، باید بگویم مردم از قوه قضائیه مأیوس نیستند و این حجم پرونده‌های ورودی شاهد سخنان من است. برخی به واسطه ارتباط با برخی مقامات به دنبال حاشیه امن هستند، ولی قطعاً حاشیه امنی نخواهند داشت و قوه قضائیه در رابطه با تخلفات همه قوا بدون در نظر گرفتن حاشیه امن برخورد می‌کند.
سخنگوی دستگاه قضا همچنین در خصوص ادعای بابک زنجانی مبنی بر اینکه وزارت نفت به یک فرد عادی 8/5 میلیارد پول داده بود، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
در ادامه این نشست خبری اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان بازداشت برخی از نفوذی‌ها و خبرنگاران به عنوان جاسوس از نهاد ریاست جمهوری هم کسی دستگیر شده است یا خیر، بیان کرد: در این پرونده کسی از نهاد ریاست جمهوری دستگیر نشده است.
منبع : روزنامه جوان

 

تعداد بازدید: 632 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی