سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 17:48   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27881صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیشنبه، 30 آبان 1394 - 11:49
دبیران فیزیک خاورمیانه با پروژه "سزامی" آشنا شدند
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

کارگاه آموزشی آشنایی با پروژه "سزامی" (تابش سینکترون برای علوم کاربردی و به کارگیری آن در خاورمیانه) در مرکز سرن (مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا) با هدف آشنایی و آموزش به معلمان و دانش‌آموزان کشورهای حوزه خاورمیانه برگزار شد.

بهاره آزاد دبیر فیزیک اعزامی به شهر سرن در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرکت در "اولین کارگاه آموزشی آشنایی با پروژه سزامی" در سرن، اظهار کرد: برای شرکت در این کارگاه مرکز تحقیقات فیزیک سرن با همکاری انجمن‌های علمی کشورهای عضو از هر کشور دو دبیر و دو دانش‌آموز برای شرکت در کارگاه به مرکز سرن دعوت کرد.

وی با بیان اینکه این کارگاه ویژه معلمان علوم دبیرستان و دانش‌آموزان کشورهای شرکت‌کننده در پروژه سزامی بود، افزود: شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی در بازدیدهایی از مرکز سرن با فعالیت‌های قسمت‌های مختلف این مرکز آشنا شدند.

این دبیر فیزیک در خصوص دلیل برگزاری این کارگاه آموزشی برای دبیران و دانش‌آموزان گفت: با توجه به اینکه نوجوانان نسل آینده‌ساز کشورها و تأثیرگذار بر نسل معلمان هستند، این کارگاه برای معلمان و دانش‌آموزان برگزار شد.

آزاد ادامه داد: دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان اطلاعات اولیه در مورد علوم پایه را کسب می‌کنند و در مرحله انتخاب رشته هستند تا به صورت تخصصی در رشته مورد علاقه خود به ادامه تحصیل و تحقیق بپردازند به همین دلیل این مقطع برای برگزاری کارگاه انتخاب شده است.

وی در خصوص دستاوردهای این کارگاه خاطرنشان کرد: در این کارگاه آموزشی علاوه بر دستاوردهای علمی از جمله آشنایی با مرکز سرن به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش فیزیک و نحوه کار شتاب‌دهنده‌ها، آشنایی با فیزیک ذرات، آشنا شدن با پروژه سزامی از نظر اجتماعی اهمیت سرمایه‌گذاری به لحاظ مالی، انسانی و فکری روی این پروژه برای شرکت‌کنندگان بسیار آموزنده بود و امکان تعامل در قالب کار گروهی را نشان می‌داد.

این پژوهشگر فیزیک با بیان اینکه در این کارگاه آموزشی شرکت‌کنندگان اهمیت آموزش به صورت عملی در کنار روش سخنرانی را از نزدیک حس کردند، توضیح داد: یادگیری مطالب و آموزش در مرکز سرن با استانداردهای بالا در مرکزی که خود پایه‌گذار کار شتاب‌دهنده‌هاست، بسیار جذاب و آموزنده بود.

وی با اشاره به سرفصل‌هایی که از طرف سرن برای تدریس انتخاب شده بود، تصریح کرد: این سرفصل‌ها امکان آشنایی با تاریخ، نحوه شکل‌گیری، ایجاد و اهداف سرن، آشنایی با فیزیک ذرات، یادگیری نحوه کار شتاب‌دهنده‌ها و بازدید از قسمت‌های مختلف سرن را برای شرکت‌کنندگان جذاب کرد.

این دبیر فیزیک با بیان اینکه در این کارگاه امکان تبادل‌نظر با سایر کشورهای خاورمیانه در مورد سرفصل‌های مطالب آموزشی، نحوه تدریس، ساعات آموزشی در درس فیزیک و زبان انگلیسی را داشتیم، تصریح کرد: متأسفانه ایران در استفاده از آزمایشگاه‌ها برای تفهیم بهتر مطالب درسی برای دانش‌آموزان نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه در سطح پایین‌تری قرار دارد و آموزش مدارس در حد ارایه مباحث درسی به صورت نظری باقی مانده است.

آزاد با بیان اینکه این کارگاه امکان آشنا شدن با نحوه تدریس در حد استانداردهای جهانی و امکان ایجاد مقایسه و ارزیابی از وضعیت آموزش در هر کشور و تفاوت تا حد مطلوب استاندارد جهانی را برای معلمان و دانش‌آموزان به همراه دارد، گفت: امکان ایجاد الگوی مناسب پیشرفت علمی برای دانش‌آموزان در سطح سنی دبیرستان بسیار مفید بود.

وی با اشاره به کشورهایی که در این کارگاه شرکت کردند، اظهار کرد: کشورهای عضو پروژه سزامی همچون ایران، پاکستان، اردن، فلسطین، بحرین، ترکیه، مصر و یونان از طرف سرن دعوت شده بودند و از تمام کشورها به جز اردن که ظاهراً موفق به اخذ ویزا نشده بودند، 28 نفر شرکت کردند.

 سزامی (SESAME) یک پروژه منطقه‌ای است که نخستین بار در سال 1389 توسط یونسکو پایه‌گذاری شد و دانشمندانی از اردن، ایران، بحرین، قبرس، مصر، پاکستان، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و فلسطین در آن عضویت دارند. طرح سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) مربوط به بهره‌برداری از یک دستگاه سینکروترون در منطقه بوده که قرار است با همکاری کشورهای منطقه در اردن راه‌اندازی شود.

تعداد بازدید: 770 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی