جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 01:40   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27884صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 30 آبان 1394 - 10:58
سیاست کلان دولت رسیدگی به وضعیت کارگران و معلمان نیست/ وام 2 میلیونی کارگری به چه کاری می‌آید؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

سیاست کلان دولت رسیدگی به وضعیت کارگران و معلمان نیست/ وام 2 میلیونی کارگری به چه کاری می‌آید؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وام 2 میلیونی که برای کارگران به وزارت کار پیشنهاد شده است کار ساز نیست، گفت: دولت در سیاست‌های کلان خود به فکر 2 قشر کارگران و معلمان نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از «رازق»، پس از اختصاص وام 10 میلیونی به لوازم خانگی و وام 25 میلیونی به خودرو برای خروج از رکود طرحی به وزارت کار مبنی بر اعطای وام 2 میلیون تومانی برای کارگران پیشنهاد شد. وام 10 میلیونی و 25 میلیون تومانی بی توجه به قشر کارگری در نظر نگرفته شد چون کارگران توانایی پرداخت این اقساط را ندارند از همین رو طرح وام 2 میلیون تومانی پیشنهاد شد. در شرایط اقتصادی فعلی و رکودی که بر کشور حاکم است کارگران کمترین میزان حقوق را دریافت می‌کنند اما هزینه‌های زندگی برای همه یکسان است که این موضوع این قشر زحمتکش را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

محسن صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره وضعیت نامناسب رفاهی برای قشر کارگر جامعه اظهار کرد: قانون تأمین اجتماعی به نظر من با اشکال مواجه است چون صندوق تأمین اجتماعی یک صندوق درآمدی ـ هزینه‌ای هست و سازمان تأمین اجتماعی و بیمه طوری عمل می کنند که درآمد ها و هزینه‌های خود را کنترل کرده و در نهایت سود خودشان را هم مد نظر دارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با دور زدن قانون توسط کارفرماها موجب شده تا سقف حقوق کارگران پرداخت نشود از طرفی هم قرار داد هایی که نباید بسته شود اما از روی احتیاج و اضطرار کارگران بسته می شود موجب شده تا کارگران در سطوح پایین زندگی قرار بگیرند و زندگی مشقت باری را تحمل کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این مشکل در دوران بازنشستگی کارگران نیز وجود دارد، گفت: در دوران بازنشستگی باید شرایطی فراهم شود تا دولت به عنوان متولی این امر هزینه ها و درآمد های این صندوق را ها طوری کنترل کنند که بر اساس متن قانون بتوانند حقوق بازنشستگان را به ارزش روز و بر اساس تورم پرداخت کنند.

وی با ذکر مثالی بیان کرد: به طور مثال در حال حاضر افرادی که حقوقشان توسط این صندوق‌ها پرداخت می‌شود با حداکثر حقوق 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان زندگی خود را با چند فرزند و نوه به سختی می‌گذرانند.

صرامی با اشاره به پیشنهاد وام 2 میلیون تومانی برای کارگران افزود: این وام کجای هزینه زندگی خانوارهای کارگری را می‌تواند پوشش دهد جز اینکه تنها اقساط آن برای کارگران باقی می‌ماند و باری از دوش این قشر زحمت کش بر نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: قانون تأمین اجتماعی و لایحه‌ای که دولت مد نظر دارد را باید تغییر اساسی داد تا هم به سود کارفرما باشد و هم بتواند پشتوانه‌ای برای کارگران تامین شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با عنوان اینکه هنوز طرحی برای بررسی و تغییر در لایحه دولت به نفع کارگران وجود ندارد، بیان کرد: دولت وضعیت 2 قشر جامعه را اصلا در نظر نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه سیاست کلان دولت رسیدگی به وضعیت قشر کارگران و معلمان نیست، ادامه داد: باید لایحه ای بیاید تا ما هم منابع دولتی و بیت المال را خوب ببینیم و هم آینده‌نگری داشته باشیم برای حمایت در تولید و فرهنگ در جامعه چون اگر ما حمایتی از این موضوع نداشته باشیم دور باطلی است که به دور خود می‌زنیم.

صرامی با اشاره به اینکه پایه حقوق کارگری نسبت به تورم و خط فقر در کشور بسیار پایین است، اظهار کرد: دولت باید در واگذاری‌ها کارگران را ببیند نه قشر مرفه جامعه را و در بعضی شرایط مخصوصا واگذاری صندوق ها دولت سهامی را به کارگران می دهد که کسی نه در بورس خواهان دارد و نه در بازار آزاد که این امر صندوق‌ها را به فقر می‌کشاند.

وی با تأکید بر اینکه این صندق هایی که برای کارگران اینچنین در نظر می گیرند هزینه بر است، افزود: به طور مثال دولت سهام صندوق بازنشستگی شرکتی را که 2 هزار میلیارد بیشتر نمی‌ارزد را برای کارگران 5 هزار میلیارد هزینه کرده که موجب ورشکستگی آن شرکت شد و همچنین امید زندگی را برای کارگران از بین می‌برد.

انتهای پیام/خ

 

تعداد بازدید: 771 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 3 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 2)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
بازنشسته فرهنگی 93
|    | 1394/9/1 - 03:43 |     3     0     |
سلام به عنوان یک فرهنگی بازنشسته که در تمام دوران خدمت صادقانه خدمت نموده ام پس از یک سال که از بازنشستگی می گذرد به این نتیجه رسیده ام سیاست این دولت مغایر با حقوق اولیه بازنشستگان و دشمنی با آنان است و مایه نا امیدی و یاس قشر بازنشسته شده است که بر خلاف شعار اولیه این دولت عین بی تدبیری و نا امیدی است چون بر خلاف انتظارهمه و با رکورد زنی عجیب هنوز پاداش پایان خدمت بازنشستگان مهر 93 را پرداخت نکرده اند و هر روز دروغ می گویند که صفتی زشت است و در طرح رتبه بندی معلمان که دلیل اصلی آن بهبود وضعیت حقوقی فرهنگیان بود به بازنشستگان فرهنگی بی توجهی نمودند متاسفانه دولتمردان تبعیض و بی عذالتی را در دستور کار خود قرار داده اند


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی