RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 16:58   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27907صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیدوشنبه، 2 آذر 1394 - 14:52
مسکن به این زودی از رکود خارج نمی شود
در شرایطی که صاحبنظران اقتصادی یکی از محرک های اصلی اقتصاد را بخش مسکن می دانند اما در سیاست های تسریع رونق دولت تنها گزینه ای که هیچ تمهیدی برایش اندیشیده نشده، مسکن است.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

حال مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور انگشت روی رکود عمیق این بخش گذاشته و می گوید: بخش مسکن دچار بیماری هلندی شده و بعید است که این بخش بتواند به زودی از رکود خارج شود. در شرایطی که صاحبنظران اقتصادی یکی از محرک های اصلی اقتصاد را بخش مسکن می دانند اما در سیاست های تسریع رونق دولت تنها گزینه ای که هیچ تمهیدی برایش اندیشیده نشده، مسکن است. حال مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور انگشت روی رکود عمیق این بخش گذاشته و می گوید: بخش مسکن دچار بیماری هلندی شده و بعید است که این بخش بتواند به زودی از رکود خارج شود. تنها پیش بینی دولت در بسته برای مسکن بازسازی بافت فرسوده است. بر اساس مصوبه هیات وزیران بنا شد برای بافت های فرسوده و زیستگاه های غیررسمی با اولویت زنان سرپرست خانوار و زوج های جوان تسهیلات 10 درصدی ارایه شود که مابه التفاوت سود تسهیلات با نرخ سود تسهیلات بانکی را در شش ماهه آتی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی متقبل می شود. به جز این طرح دیگر هیچ پیش بینی برای تحرک این بخش دیده نشده است.

به گزارش اعتدال، بخش مسکن مدت هاست که در حالت رکود به سر می برد و این رکود سایر بخش ها و صنایع مرتبط با این صنعت را نیز درگیر خود کرده است. کارشناسان اقتصادی در حالی بخش مسکن را یکی از پیشران های خروج از رکود می دانند که به نظر می رسد دولت هم در بسته خروج از رکود خود طرحی برای خروج مسکن از رکود در نظر نگرفته است. هرچه در این حوزه گفته می شود تا پوشیدن جامه عمل، راهی طولانی دارد. در حالی که هنوز ابهاماتی در مورد زمان پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی مسکن وجود دارد، پیشنهادی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام مسکن به 100 میلیون تومان به شورای پول و اعتبار ارایه شده است. پیشنهادی که در صورت تصویب سقف وام مسکن را به 110 میلیون تومان می رساند. شاید این مصوبه نیز در صورت تایید در حد همان مصوبه بماند و بانک ها تمایلی به اجرایی کردنش نشان ندهند. همه اینها نشان دهنده وضعیتی است که در آن سیاست های تحریکی یا غیر قابل اجرا هستند یا در صورت اجرا تاثیری بر عمق رکود باقی نمی گذارند.

مسعود نیلی در این خصوص تصریح می کند: در کشور ما به دلیل وجود بیماری هلندی صنعت ساختمان و صنایع مرتبط با آن رشد زیادی داشته اند. اما به نظر نمی رسد فعلا بتوانیم به دورانی برگردیم که این حجم از سرمایه گذاری در بخش ساختمان و صنعت مورد نیاز باشد. به همین دلیل بعید است که بخش صنعت به زودی بتواند از رکود خارج شود.
پیش از این حسین عبده تبریزی نیز به اعتماد گفت بود 20 میلیارد دلار مسکن خالی در ایران وجود دارد. واحدهای مسکونی لوکسی که با مازاد سرمایه گذاری تولید شده اند و روی دست اقتصاد ایران مانده اند. وی این حجم خانه خالی را خطری بسیار بزرگ برای اقتصاد ایران ارزیابی می کند.

تعداد بازدید: 613 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING