سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 20:49   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27938صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 7 آذر 1394 - 11:57
اقبال‌زاده: کتابفروشان در بدترین دوره فروش قرار دارند/ شمارگان 250 نسخه‌ای در کشوری با چند میلیون دانش‌آموز!
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

شهرام اقبال زاده، نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه در حوزه کتابخوانی داریم به نقطه صفر می‌رسیم، گفت: در صحبتی که چندی پیش با ناشران قدیمی راسته انقلاب داشتم آنها معتقد بودند در بدترین دوران فروش کتاب به‌سر می‌برند.
شهرام اقبال‌زاده
 
شهرام اقبال‌زاده
شهرام اقبال زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  عنوان کرد: هر مناسبتی برای تبلیغ و ترویج کتاب فرصتی فرخنده است و ما که زندگی‌مان به فرهنگ و ادب وابسته است خواه و ناخواه در این فضای رکود وحشتناک نشر از برنامه‌های مختلفی که به توسعه و ترویج کتابخوانی کمک کند مانند برگزاری نمایشگاه‌های کتاب یا کتاب‌گردی استقبال می‌کنیم اما متاسفانه در حوزه کتابخوانی داریم به نقطه صفر می‌رسیم. من در صحبتی که چندی پیش با ناشران قدیمی راسته انقلاب به عنوان تنها راسته فرهنگی شهر تهران داشتم آنها ابراز نارضایتی می‌کردند و معتقد بودند در بدترین دوران فروش کتاب به‌سر می بریم و گله‌مند بودند و می‌گفتند به جای اینکه میزان فروش و استقبال از کتاب‌ها در هفته کتاب بیشتر باشد، افت داشته و این مساله خیلی دردناک است.
 
این نویسنده و منتقد ادبی درباره دلایل استقبال نکردن مردم از کتابخوانی اظهار کرد: ارزیابی من این است که هر وقت مردم به وقوع تحولی در جامعه امیدوار می‌شوند هم میزان فروش نشریات بالا می‌رود، هم میزان فروش کتاب. اما وقتی زمانی می‌گذرد و انتظارات آنها برآورده نمی‌شود دچار سرخوردگی می‌شوند. در حال حاضر برخی از وعده‌هایی که به مردم در حوزه اقتصاد و فرهنگ داده شده محقق نشده است، در حالی‌که این دو عرصه ارتباطی تناتنگ با یکدیگر دارند. امروزه دچار رکود اقتصادی، تورم و بیکاری در جامعه و در بین خانواده‌ها شده‌ایم و مردم کتاب را از سبد خریدشان خارج کرده‌اند.
 
اقبال زاده بیان کرد: این استقبال نکردن مردم از کتاب سبب شده در کشوری که چندین میلیون دانش‌آموز دارد تیراژ کتاب به پایین‌ترین مقدار خود برسد و در حالی که جمعیت کشورمان سه برابر شده تیراژ کتاب از ده‌هزار نسخه به 250 نسخه رسیده است و این برای کشوری که ادعای فرهنگ دارد فاجعه بزرگی محسوب می‌شود. در شعارهایی که در کشور ما مطرح می‌شود از فرهنگ و توجه به فرهنگ حرف‌های زیادی زده می‌شود و سرلوحه تبلیغات ما در داخل و خارج این است که تنها انقلاب فرهنگی تاریخ معاصریم اما گاهی به کتاب به عنوان نماد و نمود این انقلاب بی‌توجهیم.
 
این پژوهشگر ادبیات کودک ادامه داد: متاسفانه برنامه‌های راهبردی درازمدت، میان‌مدت و کوتاه مدتی در این حوزه نداشته‌ایم. راهکارهایی مانند برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، هفته کتاب، کتابگردی و غیره خوب است اما کافی نیست و مشکل را به صورت اساسی حل نمی‌کند. باید به یک جنبش اساسی در حوزه فرهنگ برسیم و این جنبش به همفکری، مساعدت، همدلی و کمک همه نهادهای دولتی و مدنی مرتبط با حوزه فرهنگ نیاز دارد. بی‌اعتماد مردم به کتاب‌ها نیز از دیگر موانع موجود است که سبب کاهش میزان مطالعه می‌شود، مردم فکر می‌کنند کتاب‌ها پر از سانسور است و این مساله برای اعتبار کتاب و فرهنگ و اعتبار مدیران فرهنگی ما اصلاً خوب نیست.
 
شهرام اقبال‌زاده، مترجم، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در سال 1333 در کرمانشاه متولد شد. از آثار او می‌توان به ترجمه «فرهنگ اصطلاحات انگلیسی-فارسی»، «گاندی»، «بی‌نظمی نوین جهانی»، «یادداشت‌هایی درباره نادر ابراهیمی»، «چگونه رمان خود را بازنگری و ویرایش کنیم»، «یاد مهرگان»، «درد جاودانگی»، «آسیب شناسی داستان‌های عامه پسند» و «آسیب شناسی داستان‌های دینی» اشاره کرد. اقبال‌زاه در کنار فعالیت نویسندگی و ترجمه برای کودکان و نوجوانان، مدتی نیز به عنوان دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان فعالیت می‌کرد.

تعداد بازدید: 612 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی