شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 18:19   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 28920صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 24 بهمن 1394 - 12:30
نظام آموزشی ما حافظه‌محور است نه فلسفی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

 

عضو گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: نظام آموزشی ما در مدارس حافظه‌محور است و آن طور که باید و شاید در مدارس به فلسفه پرداخته نمی‌شود.
خبرگزاری فارس: نظام آموزشی ما حافظه‌محور است نه فلسفی

سعید ناجی، عضو گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره مباحث مختلف از فلسفه و اهمیت فلسفه برای کودکان در نظام آموزشی ایران به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: از زمانی که یک دانش آموز در کنکور شرکت می‌کند تا وقتی که وارد دانشگاه شود، فضای حافظه‌محوری را درک می‌کند و همیشه در تلاش برای دستیابی به نمرات بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه این حافظه‌محوری این روزها از گذشته تفاوت اندکی یافته است، گفت: علت اصلی این امر نیز این است که فلسفه آن طور که باید و شاید در زندگی مردم و جوانان جا نیافته و در مدارس نیز بدان بها داده نشده است.

ناجی با تأکید بر اینکه عموم مردم به دلائلی غیر علمی و بدون تحقیقات به سراغ فلسفه می‌روند و یا حتی دانش‌آموزان بی‌توجه به رشته فلسفه هستند، گفت: حتی دانشجویان این رشته هم به دلیل گذران زندگی و مسائل مالی کمتر به سراغ این رشته می‌روند بنابراین اینطور است که فلسفه در سطوح بالای انتخابی افراد قرار نمی‌گیرد.

وی در ادامه افزود: بنابراین اهمیت فلسفه و جایگاه آن در همه شئون زندگی اجتماعی غیر قابل انکار است.

این عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: باید تدبیری اندیشیده شود تا همه موضوعات فلسفی به نحو جاذبی برای مردم به چشم بیاید و روزه بروز نیز به جذابیت آن افزوده شود تا این رشته در چارچوب سطح جامعه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید نحوه آموزش در مدارس دچار تغییر شود، گفت: سیستم آموزشی ما از گذشته تاکنون حافظه محور بوده و کمتر به مباحث مفهومی توجه دارد البته این سال‌ها با همه کلاس‌های آموزشی که برای معلمان مدارس از سوی پژوهشگاه و سایر مکان‌ها در حوزه فلسفی برگزار شده تا حدودی برخی معلمان با این فنون آشنا شده اند اما بازهم جای کار بیشتری دارد.

ناجی در پایان گفت: روش آموزشی در دانشگاه‌ها نیز در این راستا باید به سمت تحقیق و پژوهش و تفکر بیشتر به منظور تکامل ذهنی دانشجویان سوق پیدا کند.

تعداد بازدید: 596 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی