RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 20:59   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 29072صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 4 اسفند 1394 - 15:04
تاثیر درآمد های ارزی بر سرانه آموزشی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

تاثیر درآمد های ارزی بر سرانه آموزشی
در ایران در پنج سال گذشته به دلیل کاهش درآمدهای ارزی و تولید ناخالص ملی و در پی آن کاهش درآمد سرانه، میزان سرانه آموزشی نیز کاهش پیدا کرده است که این کاهش خود را در افت کیفیت و خدمات آموزشی نشان داده و از سویی باعث کاهش امکانات، خدمات و شرایط شغلی معلمان گردیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رویکرد،  دکتر حمید علی اکبری در رابطه با کار آمدی نظام جدید تحصیلی و مقایسه آن با نظام قدیم گفت: این روزها از سندی صحبت می شود و قرار است عملیاتی شود که به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معروف است. ابهام در مفاهیم به کار رفته در سند تحول در آموزش و پرورش، منجر به تفسیرپذیری سند و در نتیجه سردرگمی مجریان و اعمال نظرات شخصی از سوی ایشان خواهد شد. همچنین هر یک از حوزه‌های تصمیم‌گیری وزارت آموزش و پرورش تلقی خود را از این مفاهیم خواهد داشت و این تولید ناسازواری درونی در دستگاه تربیت را تشدید می‌کند. شرط به حداقل رساندن تفسیرپذیری سند، تبیین مفاهیمی است که قابلیت پذیرش معانی متنوعی دارند.

اما بعضی ازایرادات کلی که بر محتوی و نحوه اجرای این سند وارد است :

۱- این طرح در حالی آغاز می شود که مجریان آن یعنی معلمان ، مدیران ،کادر آموزشی و اداری مدارس ،مجموعه نیروهای آموزش و پرورش وخانواده ها که نقش بسیار مؤثری در اجرا دارند و سایر ادارات و ارگان هانیز که وظایف مختلفی در اجرای این طرح برعهده آنان است اطلاعاتی کافی در باره ی آن ندارند ومعلوم نیست چگونه قرار است نقش ایفا کنند؟

۲- برای این طرح ،اسناد پایین دستی نوشته نشده است

۳- اصلی ترین عامل تحول ،نیروی انسانی ست .نیرویی که تحول را باور داشته باشد ،نقشه راه را بداند، آموزش لازم دیده باشد، انگیزه کافی داشته باشد، از نظر مالی تامین شده باشد و... . اگر قرار است این طرح آغاز شود باید مجریان اصلیش آماده و آموزش دیده باشند. به نظر نمی رسد این اتفاقات رخ داده باشد.

۴- این طرح در حال حاضر در نظام ۶-۳-۳ و تعطیلی روز های پنجشنبه خلاصه شده که خود نظام ۶-۳-۳ دارای اشکال است از جمله: کمبود فضا و معلمان آموزش دیده ،تالیف عجولانه کتاب درسی واز همه مهمتر فاصله سنی بین دانش آموز کلاس اول و ششم همچنین عدم اجرای آزمایشی درمناطقی خاص.

۵- هیچ ارزشیابی مشخصی از طرح قبلی صورت نگرفته تا براساس ضعفها و قوتهای آن ،طرحی نو در انداخته شود و البته هیچ معیار سنجش مشخصی برای تعیین میزان موفقیت یا عدم موفقیت این طرح نیز در نظر گرفته نشده.

۶- قاعدتاً باید سیستم آموزش و پرورش، فرزندان مارا برای ورود به جامعه و فراگیری مهارتهای زندگی آماده کند اما خصوصاً در دوره متوسطه این هدف کاملاً فراموش می شود وقبولی در کنکور ومراکز آموزش عالی هدف می شود وهمه چیز به این موضوع ختم می شود. به نظر می رسد در طرح تحول برای حل این معضل نیز فکری نشده لذا اگر این حالت ادامه یابد عملاً در مقطع متوسطه دچار انحراف می شود و اهداف اصلی آموزشی، تربیتی محقق نخواهد شد.

۷- وقتی سند را مطالعه می کنیم با بخش هایی مواجه می شویم که بیشتر تکراری و جنبه بازی با الفاظ دارد تا یک برنامه عملی و قابل اجرا برای اصلاح.

۸-در این سند مشخص نشده که سایر نهادها و ارگانهایی که قرار است با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند چگونه باید عمل کنند و چه تضمینی برای این همکاری وهمیاری وجود دارد؟ ما در این زمیته تجربه های تلخی از همکاری سایر نهادها و دستگاه ها مخصوصاً در زمینه کاردانش و فنی در سیستم قبلی داریم.

۹- برای بعضی از بند های سند، یک راهکار دقیق و کمی عملیاتی شدن در نظر گرفته نشده. کما اینکه خیلی از بندهای سند در طرح های قبلی نیز وجود داشته اما هیچگاه جنبه عملی و اجرایی پیدا نکرده است.

۱۰- تکلیف نهادهایی که باید آموزش و پرورش را حمایت کنند مشخص نیست .در حالیکه آن نهادها نیز نیاز به یک تحول همزمان دارند تا با آموزش و پرورش همراه شوند .

۱۱- وضعیت موجود ترسیم نشده تا نقطه آغاز به خوبی تعیین شود.

۱۲- با استناد به فصل هفتم سند تحول که وزیر آموزش و پرورش و وزارتخانه را مسئول اجرای سند پس از فراهم‌ آوردن مقدمات لازم می‌داند، این پرسش مطرح است که آیا مقدمات لازم را فراهم شده است؟

وی افزود: این سند محتوی اهدافیست که بعضاً اگر اجرایی شود می تواند مثبت باشد اما بیشتر هدفهای عملیاتی و راهکارهای آن خصوصاً هدفهای ۵-۶-۱۱-۱۲-۱۴-۱۷-۱۸-۲۳نیاز به به یک تحول اساسی در نظام تقسیم بودجه دارد .معضل بزرگی که همواره نظام آموزش و پرورش از آن رنج می برد .اگر این تحول در نظام بودجه دهی صورت نگیرد عملاً همه ی این اهداف ابتر می ماند.

 

این کارشناس ارشد مدیریت آموزشی در رابطه با تاثیر قانونگذاری بر بالا رفتن سرانه تولید علم در مدارس اضافه کرد:

مطابق راهبردهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقتصاد و آینده جامعه ایران باید بر محور دانایی و دانش تنظیم و مبتنی شود. بر این اساس گسترش رویه تحقیق و پژوهش، انجام پژوهش‌های گسترده، حرکت در مرزهای دانش و تولید انبوه علم استراتژی بنیادین حرکت کشور به سمت تحقق اهداف توسعه‌ای به شمار می‌آید. در حقیقت از نگاه مدیریت ارشد کشور علم‌محوری و دانایی ملاک ستاره راهنمای حرکت دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌آید و از جمله آن وزارت آموزش وپرورش چراکه برخورداری از روش‌ها، نظریه‌ها و اندیشه‌های جدید، کلید حل مشکلات و حرکت سریع به سمت رفع تهدیدات و استفاده از فرصت‌ها می‌باشد و ازآنجا که آموش وپرورش متولی رسمی علم آموزی است ضرورت توجه به تولید علم و این زمینه‌های تحقق استراتژی دانایی‌محوری به شدت در آن احساس می‌شود که نیازمن شکل‌گیری زمینه‌ها، بسترها یی است وبدون تحقق این زمینه‌ها نمی‌توان توقع و انتظاری برای گسترش علمی داشت از مهم‌ترین بسترها وجایگاه‌های مؤثر برای تحقق استراتژی تولید علم مدارس ابتدایی می‌باشد؛ چراکه تولید علم در بطن ونهاد دانش آموزان از همان دوران طفولیت نهاده شود تاثیرات بسزایی خواهد داشت در این راستا از جمله راهکارهایی که می توان به آن اشاره نمود این است در درجه نخست معلمان باید اطلاعات کافی ولازم را داشته باشند به عبارت دیگر معلمان باید دارای صلاحیت های حرفه ای باشند و بتوانند اهداف دروس را بصورت واقع گرایانه تبیین نمایند. لذا باید درس ها را به واحد های و بخش های کوچکتری تقسیم نمایند .در این راستا بایست توانایی دانش آموزان را در نظر داشته باشند.

لذا مهمترین و اساسی ترین راهکار جهت جرخش اثر بخش در این راستا تقویت صلاحیت های حرفه ای معلمان است.

دکتر حمید علی اکبری در مورد رابطه ی بودجه دولتی و بالا رفتن سرانه تحصیلی گفت:

سرانه آموزشی یا تحصیلی از تقسیم بودجه آموزش و پرورش بر تعداد دانش آموزان حاصل می شود. به عبارت دیگر سرانه آموزشی نشان می دهد که به طور میانگین در یک سال (یا دوره ی معین) برای آموزش و تحصیل هر دانش آموز چقدر هزینه شده است (منبع ۷۰ کتاب شاخص آموزشی در ۲۰ کشور جهان به نقل از موسسه آمار یونسکو). بودجه آموزش و پرورش ایران در سال ۹۴ در حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است، اگر این مبلغ را بر ۱۲ میلیون دانش آموز در حال تحصیل تقسیم کنیم سهم هر یک از دانش آموزان چیزی در حدود دومیلیون تومان یعنی در حدود ۷۰۰ دلاراست. یعنی سرانه آموزشی ایران در حدود ۷۰۰ دلار است.

این مدیر آموزشی باسابقه اشاره کرد: در نگاهی گذرا به وضعیت سرانه آموزشی کشورهای مختلف جهان به تفاوت بسیار زیاد میزان آن بین کشورهای مختلف جهان پی می بریم. تفاوتی که خود را در کیفیت آموزشی در این کشورها نشان می دهد. مشخص است کشوری که سرانه آموزشی بیشتری دارد می تواند امکانات آموزشی بهتری برای دانش آموزان و شرایط شغلی مناسبی برای معلمانش فراهم کند. کشور سوئد با سرانه ۳۰ هزار دلاری برای هر دانش آموز در مقابل ایران و هند با سرانه ۷۰۰ و ۴۰۰ دلاری از شرایط مناسب تر آموزشی برخوردار است.
علی اکبری اضافه کرد: نکته دیگر و مهم میزان درصد بودجه ی آموزش و پرورش یک کشور از کل بودجه ی آن کشور است. بودجه آموزش و پرورش در ایران در حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد بودجه کل کشور است. در اکثر کشورهایی که به آنها اشاره شد، میزان بودجه آموزش و پرورش در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است، اما مبلغ نهایی و یا سرانه آموزشی برای کشورها متفاوت است. مثلا برای ایران ۷۰۰ دلار می شود و برای ترکیه ۱۸۰۰ دلار و برای ژاپن ۱۹۵۰۰ دلار. این اختلاف به میزان درآمد کشور و درآمد سرانه هر کشور بر می گردد. مثلا درآمد سرانه در ایران سال ۱۳۸۹ در حدود ۶ میلیون تومان بوده که حدود ۲۰۰۰ هزار دلار می شود.
به دیگر سخن ، کشورهایی که از درآمد سرانه ی بیشتری برخوردارند، مبلغ بیشتری را برای هزینه کردن در آموزش و پرورش کشورشان را اختصاص می دهند، نه لزوما درصد بیشتر از بودجه را. یعنی کشور ژاپن اگر از میزان کل بودجه سالانه ،تنها ۱۰ درصد و شاید هم کمتر را به آموزش و پرورش اختصاص دهد باز هم مبلغ بسیار زیادی در مقایسه با کشوری مثل ایران اختصاص داده است. ۱۰ درصد بودجه ژاپن در مقایسه با ۱۰ درصد بودجه ایران بسیار بیشتر می شود در حد ۱۰ تا ۱۵ برابر. در مقایسه بین درآمد سرانه و سرانه آموزشی بین کشورها به رابطه ای مستقیم پی می بریم ، به این صورت که هر چه میزان درآمد سرانه در یک کشور افزایش پیدا می کند از آن سو سرانه آموزشی نیز افزایش پیدا می کند و بر عکس با کاهش درآمد سرانه یک کشور، سرانه آموزشی نیز کاهش پیدا می کند.
در ایران در پنج سال گذشته به دلیل کاهش درآمدهای ارزی و تولید ناخالص ملی و در پی آن کاهش درآمد سرانه، میزان سرانه آموزشی نیز کاهش پیدا کرده است که این کاهش خود را در افت کیفیت و خدمات آموزشی نشان داده و از سویی باعث کاهش امکانات، خدمات و شرایط شغلی معلمان گردیده است.
بنابراین، افزایش کیفیت آموزشی بستگی به افزایش سرانه ی آموزشی دارد. به نظر می رسد علاوه بر افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه سالانه، افزایش درآمد سرانه کشور نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است.
در واقع دولت با ارائه ی برنامه های اقتصادی درست می تواند به سمتی حرکت کند که درآمد کشور افزایش پیدا کند و در آن صورت است که می توان سرانه آموزشی را مناسب تر و بهتر افزایش داد. با شرایط موجود و میزان فعلی تولید ناخالص ملی ایران ،نباید انتظار بیش از حد داشت تا سرانه آموزشی کشور به سطح سرانه آموزشی کشورهای توسعه یافته برسد ، چرا که با این شرایط مقدور نیست.

تعداد بازدید: 2867 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING