جمعه، 10 فروردین 1403 - 16:44   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 29676صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 9 اردیبهشت 1395 - 13:18
مدارس هیئت امنایی و مدارس غیردولتی: رفیق یا رقیب؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

 
    

داره مدارس به شیوه هیئت امنایی یکی از الگوهایی است که در سال‌های اخیر به صورت رسمی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و در حال حاضر، حدود ۲ هزار مدرسه هیئت امنایی در کشور فعالیت دارد. بر اساس این الگو، اداره امور مدرسه بر عهده هیئت امنایی است که با مشارکت جمعی از اولیا دانش‌آموزان، نمایندگان معتمد اداره آموزش و پرورش هر منطقه و متخصصان تعلیم و تربیت تشکیل می‌شود.

با هنگامه فرا رسیدن سالگرد تصویب آیین‌نامه مدارس هیئت امنایی (دوم اردیبهشت ۱۳۸۸) بار دیگر اظهارنظرات درباره نقاط قوت و ضعف مدارس هیئت امنایی بالا گرفت. به عقیده برخی، در صورت استقرار هیئت امنای کارآمد، این مدارس الگوی مناسبی برای توسعه مشارکت‌های مردمی در اداره امور آموزش و پرورش هستند. نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از طرفداران این الگوست و معتقد است که هیأت امنایی کردن واقعی مدارس از جمله گام‌های بزرگ برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش است و در واقعیت هم این مدارس به بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته‌اند.

در مقابل این دیدگاه، برخی از انحراف مدارس هیئت امنایی نسبت به هدف اصلی خود انتقاد می‌نمایند که رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده از این جمله است. به اعتقاد وی، دریافت شهریه اجباری به عنوان یکی از نقاط ضعف در برخی از مدارس هیئت امنایی مطرح می‌شود.

لازم به تذکر است که در آیین‌نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، اهدافی برای مدارس هیئت امنایی در نظر گرفته شده است، از جمله:

– اجرای سیاست مدرسه محوری

– ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی مدارس

– جلب و توسعه مشارکت‌های مردمی‌ و خیّرین در احداث و اداره امور مدارس

– تقویت نظام مدیریتی، مالی و اجرایی مدارس مبتنی بر گسترش عدالت آموزشی

– پیمان‌سپاری مدیریت مدارس

بر این اساس، جلب و توسعه مشارکت‌های مردمی تنها یکی از اهداف تأسیس مدارس هیئت امنایی است که این روزها به نادرستی به صورت دریافت شهریه اجباری در برخی مدارس پیگیری می‌شود. با توجه به آیین نامه مصوب، به نظر می‌رسد که این مدارس مأموریت‌های مهم دیگری نیز دارند که می‌توان با تأکید بر ظرفیت هیئت امنای مدارس آن‌ها را محقق کرده و ایرادات فعلی آن‌ها را نیز برطرف نمود.

تعداد بازدید: 693 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING