شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 16:23   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 29760صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیسه شنبه، 14 اردیبهشت 1395 - 13:19
دیدار ناگهانی وزیر امور خارجه آمریکا از ژنو
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

  

در دو هفته گذشته، درگیری های سوریه افزایش یافته و مذاکرات صلح سوریه را تهدید می کند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دوم مه به طور ناگهانی از ژنو دیدار و با دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در مساله سوریه گفت و گو کرد تا برای نجات توافقنامه آتش بس تلاش کند. در این ضمن، دمیستورا عصر همین روز با پرواز به روسیه در این مورد با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز رایزنی کرد.

27 فوریه امسال، توافقنامه آتش بس سوریه به طور رسمی اعتبار یافت و کاهش درگیری های سوریه را به دنبال داشت، همچنین کمک های انسان دوستانه نیز وارد اکثر مناطق تحت محاصره شد. اما در دو هفته گذشته، درگیری داخلی سوریه بار دیگر شدیدتر شده و درگیری های خشونت آمیز در 10 روز اخیر بیش از 250 کشته برجای گذاشته و نیز مذاکرات صلح سوریه را تهدید کرده است. 28 آوریل، پس از توقف مذاکرات صلح سوریه، جامعه جهانی برای احیای آتش بس به تلاش های دیپلماتیک پرداخت.

در چنین وضعی، جان کری تصمیم گرفت با دیدار ناگهانی از ژنو، جداگانه با دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در مساله سوریه و وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و با وزیر امور خارجه روسیه تلفنی گفت و گو کند. پس از این دیدار دو طرف نشست خبری برگزار کردند. کری نسبت به تکرار حوادث مغایر با توافقنامه آتش بس در سوریه، ابراز نگرانی کرد و گفت: در چند هفته گذشته، توافقنامه توقف عملیات خصمانه با آزمون روبرو شد و در بعضی مناطق به طور کامل زیر پا گذاشته شد. بدین سبب ما با کلیه اعضای گروه بین المللی پشتیبانی مساله سوریه به ویژه روسیه تلاش می کنیم تا آتش بس در این شرایط خطرناک در مناطق از سر گرفته شود.

کری تاکید کرد: هدف کنونی احیای آتش بس یک یا دو روز نیست، بلکه به دنبال راهی برای تحقق آتش بس پایدار و رعایت همه جانبه قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل هستیم. وی می افزاید:

بدیهی است که تضمین رعایت توافقنامه آتش بس از سوی گروه مخالف وظیفه مشترک آمریکا و گروه بین المللی پشتیبان مساله سوریه می باشد؛ روسیه و ایران نیز باید مسئولیت خود را برعهده بگیرند تا رعایت توافقنامه آتش بس از سوی دولت سوریه نیز تضمین شود.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به عنوان کشور مربوطه مهم مساله سوریه نیز به ترتیب با کری و دمیستورا در ژنو دیدار کرد. به گفته کری، وی و الجبیر موافقت کردند تا با مینجیگری هر چه سریع تر گروه مخالف سوریه را به میز مذاکرات باز گردانند. در دور گذشته مذاکرات صلح سوریه، کمیته عالی مذاکرات از گروه مخالف دولت سوریه به دلیل برپایی عملیات نظامی انتقاد کرد و این گروه نیز به این بهانه از مذاکرات صلح خارج شد.

دمیستورا نیز به خشونت های مداوم سوریه توجه کرده و هشدار داد توافقنامه آتش بس اکنون در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد. وی بار دیگر از آمریکا و روسیه دعوت کرد برای احیای آتش بس سوریه تلاش کنند و گفت: ما قصد داریم سازوکار مربوطه را تکمیل کنیم تا بر اجرای توافقنامه آتش بس نظارت و آتش بس دوباره احیا شود، اما این کار تمایل سیاسی طرف ها را می طلبد.

دفتر دمیستورا در بیانیه ای اعلام کرد عصر دوم مه نماینده ویژه سازمان ملل در مساله سوریه عازم مسکو شد و با وزیر خارجه روسیه درباره مساله سوریه رایزنی کرد.

آیا مذاکرات صلح سوریه که اوایل امسال آغاز شده است، در ماه مه ادامه می یابد یا نه؟ این مساله به پیش شرط مهم احیای آتش بس بستگی دارد.

تعداد بازدید: 665 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی