فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian: حسنی، عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور: عدهای فکر میکنند ارزشیابی توصیفی یعنی قبولی بدون قید و شرط دانشآموزان که این فکر نوعی بدفهمی است و علت آن پیچیدگی موضوع است.
به گزارش عیارآنلاین، محمد حسنی در اولین همایش علمی-پژوهشی ارزشیابی کیفی-توصیفی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد اظهار کرد: هر الگوی ارزشیابی دارای چند عنصر و مفهوم کلیدی است که برای اثربخشی بهتر باید خطی نبوده و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
حسنی تصریح کرد: هدف، کانون توجه، نوع اطلاعات، سبک جمعآوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات، کاربرد، بازخورد، داوری و عامل ارزشیابی در ارزشیابی کیفی-توصیفی مد نظر هستند.عدهای فکر میکنند ارزشیابی توصیفی یعنی قبولی بدون قید و شرط دانشآموزان که این فکر نوعی بدفهمی است.
این عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: یکی از دلایلی که باعث این بدفهمی شده، پیچیدگی موضوع است.
حسنی با اشاره به اینکه الگوهای ارزشیابی از نظر هدف به دو دسته کلی تقسیم میشوند، اظهار کرد: ارزشیابی از یادگیری(نتیجه گرا) و ارزشیابی برای یادگیری(فرآیندگرا) این دو الگو هستند. کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر اهداف آموزشی و فراهم کردن شواهد لازم برای تصمیم گیری درباره ارتقای دانشآموز از جمله مهمترین اهداف در الگوی ارزشیابی کیفی-توصیفی هستند.
این عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: در این نوع ارزشیابی دادههایی که در مسیر به دست میآیند مهم هستند و نه دادههایی که در پایان مسیر به دست میآیند.
حسنی به بیان انواع ارزشیابی از نظر کانون توجه پرداخت و گفت: هدایت فرآیندهای یادگیری برای حصول بهتر نتایج یادگیری و با تحقق اهداف یادگیری یکی از انواع ارزشیابی از نظر کانون توجه است. جمعآوری شواهدی مناسب در فرآیند برای تصمیمگیریهای پایانی، دیگر نوع این ارزشیابی از نظر کانون توجه است.
منبع: ایسنا
|