RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 15:56   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30348صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 27 خرداد 1395 - 04:51
نیاز معلمان به تشکیل « سازمان نظام معلمی » واقعیتی که باید پذیرفت.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

نیاز معلمان به تشکیل « سازمان نظام معلمی » واقعیتی که باید پذیرفت.
حسین طاهری فرد کارشناس ارشد جامعه شناسی
معلمان به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام آموزش‌وپرورش می توانند با آموزش خود چشم‌انداز روشنی برای آینده جامعه و رسیدن به شرایط مطلوبتر ترسیم نمایند. در واقع اصلاح یک مملکت منوط به اصلاح فرهنگ و آموزش‌وپرورش است و معلمان می توانند هدایتگر اصلاح جامعه باشند. بی تردید مشکلات معیشتی و تنزل منزلتی حرفه معلمی باعث آسیب جدی به جایگاه معلمان و نقش بسیار مهمی که در شکل‌گیری شخصیت افراد جامعه دارند شده است. جهت ارتقاء جایگاه معلمان و رفع ناعدالتی و تبعیض‌هایی که سبب ناراحتی معلمان شده است تأسیس « سازمان نظام معلمی » به عنوان یک نهاد مدنی مرجع تشخیص صلاحیت معلمان ضروری می نماید و سازمان نظام معلمی می‌تواند نقش مهمی در تحول حوزه‌ی آموزش‌وپرورش بازی کند.
نگاه سیاست گذاران دولتی کشور به مقوله آموزش‌وپرورش نگاهی ابزاری، مصرفی و دست چندم است. در این میان، نقش معلمان به عنوان محور اصلی تعلیم و تربیت نادیده گرفته شده و در برنامه ریزی‌های کلان آموزش‌وپرورش جای خالی آنها به شدت احساس می شود. بی تردید ضعف در سیستم آموزش‌وپرورش یک ملت، بر روی سیستم سیاسی آن ملت نیز تاثیرگذار خواهد بود. اکنون آموزش‌وپرورش بیش از هر زمان دیگری نیازمند دوری از سیاست زدگی و محتاج نقادی عالمانه است. در طی سالیان طولانی مشکلات عمده و ریشه‌ای در سیستم‌های آموزش‌وپرورش بوجود آمده است، بنابراین کارشناسان حوزه آموزش‌وپرورش، نخبگان فکر ساز، متخصصان و روشنفکران مستقل و سازمانهای مردم نهاد باید به میدان بیایند و به نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزشی در کشور کمک کنند.
سازمان نظام معلمی به عنوان حلقه واسط بین معلمان و مسئولان می تواند در پر کردن شکاف بین اهداف و کارکردهای نظام آموزش‌وپرورش نقش آفرینی کند. از این منظر جهت حمایت از حقوق صنفی معلمان نیازمند سازمان نظام معلمی؛ سازمانی مستقل، غیردولتی و دارای هویت حقوقی که به منظور تنظیم مناسبات معلمان و دولت در حوزه آموزش و پرورش ضمن دفاع از حیثیت و حقوق حرفه‌ای آحاد صنف، مشارکت در تصمیم سازی برای این حوزه و اشاعه آن به سطوح اجرایی به دور از مسائل حزبی و جناحی، با حضور حداکثری فرهنگیان جهت تصحیح مسیر به سطوح سیاست گذار و برنامه ریز هستیم. سازمان نظام معلمی می تواند تعریف جدیدی از مشارکت و فرآیند آن ارائه دهد و تحول در نگرش را در میان معلمان و جامعه نهادینه نماید.
ایجاد زمینه مناسب جهت مشارکت واقعی فرهنگیان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی آموزش‌وپرورش که منجر به ارتقاء شان و منزلت معلمان در جامعه و دخالت مستقیم آنان در ایجاد آموزش‌وپرورشی پویا و فعال گردد به عنوان یک فرصت می بایست مورد توجه همگان قرار گیرد. چگونگی و چرائی تشکیل سازمان معلمان جای بحث و تبادل نظر فراوان دارد. برای این امر می توان از سازمان های مشابه در کشورهای دیگر الگو برداری کرد. بسیاری از پیشرفت‌های آموزشی که در یک کشور ایجاد می‌شود در نتیجه اعمال موفقیت آمیز راه کارهای آزمایش شده در کشوری دیگر است که به سیستم آموزشی کشور وارد شده است و نیز بسیای از شکست‌ها در نتیجه یاد نگرفتن و مطالعه نکردن تمرینات و تجربیات موفقیت آمیز در دیگر کشورها بوده است. پیشرفت‌های بسیار مهم در جهان می‌تواند به وسیله مبادلات تجربیات آموزشی بین ملت‌ها اتفاق افتاد.
لازمه این کار، تعامل دوسویه بین سیاست‌گذاران دولتی حوزه‌ی آموزش‌وپرورش از یک سو و روشنفکران، نخبگان و نهادهای مدنی معلمان ازسوی دیگر است. انتظار اینست که با استقبال فرهنگیان و اعتماد جامعه معلمان به سازمان نظام معلمی، برنامه‌ریزی‌های کلان و آموزش بنیان مبنای توسعه پایدار کشور قرار گیرد و خواسته‌های صنفی معلمان از راه قانونی و منطقی مورد پیگیری قرار گیرد. جهت ارتقای جایگاه آموزش‌وپرورش، تشکیل «سازمان نظام معلمی» به عنوان یک فرصت می بایست مورد توجه همگان قرار گیرد.
حال با توجه به نکات مزبور، برای حفظ و ارتقاء جایگاه و منزلت معلمان نیاز به ایجاد تشکیلاتی منسجم، قانونمند و پویا که بتواند با برنامه‌ریزی صحیح و نظارت دقیق، زمینه مشارکت و حضور اجتماعی معلمان و فرهنگیان را فراهم سازد، احساس می شود. ساختار و وظایف سازمان نظام معلمی سئوالی است که معلمان باید با مطالعه و بیان تجربیات خود به آن‌ جواب دهند. سازمان نظام معلمی در چارچوب قانون اساسی می تواند با استفاده مطلوب و بهینه از اندیشه‌ها و خلاقیت‌های فرهنگیان و معلمان عزیز، در جهت وصول به اهداف کلی و اصلی زیر تلاش کند:

اهداف اصلی سازمان:
• کوشش در جهت برقراری، حفظ و حمایت از حقوق مادی، معنوی و صنفی معلمان.
• تلاش در جهت تحکیم و ارتقای منزلت اجتماعی معلمان.
• تلاش به منظور ارتقاء سطح دانش و مهارت و آموزش حین خدمت معلمان.
• آشنا ساختن جامعه نسبت به جایگاه واقعی تعلیم و تربیت.
• کوشش به منظور اجرای صحیح و دقیق مقررات حوزه‌ی آموزش‌وپرورش.
• همکاری با سازمان‌ها و مؤسسات قانونی در کشور و در مجامع بین‌المللی.

وظایف و اختیارات:
• همکاری در تدوین مقررات برای تأمین حقوق حرفه‏ای، حفظ و ارتقاء شئون اجتماعی معلمان.
• همکاری در تهیه و تعیین استانداردهای آموزشی سطوح مختلف معلمان.
• همکاری در تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجویان فرهنگی در دانشگاه‌های کشور.
• تلاش به منظور ارتقاء کیفی مهارت‌ها و دانش فارغ‌التحصیلان فرهنگی.
• کمک به ایجاد و گسترش زمینه‌های پژوهشی و تحقیقات علمی فرهنگیان در کشور و استفاده مفید و کارآمد از دستاوردهای این تحقیقات.
• همکاری برای نظارت، کنترل و ارزشیابی نحوه ارایه خدمات در حوزه‌ی آموزش‌وپرورش.
• همکاری در تعیین راه‌های تبادل علمی، تحقیقاتی و حرفه‌ای با سازمان‌های قانونی داخل کشور و نیز با سایر کشورها و مجامع علمی و حرفه‌ای بین‌المللی به منظور ارتقاء کیفیت آموزشی و خدماتی معلمان

 

تعداد بازدید: 963 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING