شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 14:53   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30506صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 4 تیر 1395 - 06:13
جای خالی تعطیلات در زندگی معلمان/ تب سفرهای تابستان فروکش کرد
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


تابستان فرصت مناسبی است تا معلمان فرصتی برای استراحت و به روز کردن اطلاعات داشته باشند و آموزش و پرورش نیز برای این امر مراکز اسکان تابستانی را تدارک دیده است.
به گزارش بیان نیوز ،آغاز تابستان فرصتی ویژه برای دانش آموزان به حساب می آید تا علاوه بر تجدید قوا به تقویت مهارت‌های فردی خود در زمینه های مورد علاقه شان بپردازند که در این زمینه اولیای دانش آموزان و آموزش و پرورش برنامه های گوناگونی را تدارک می بیند، برنامه هایی که گاه تفریحی و گاه آموزشی و پرورشی هستند اما در این میان نباید معلمان را نیز فراموش کرد، افرادی که شاید کمتر به آنها توجه شود و حتی خود آنها نیز برای این ایام برنامه‌ای ندارند.
برای تعامل داشتن با دانش آموزان نیاز به صبر، حوصله و توانایی بالایی است تا روند تعلیم و تربیت با کیفیت مطلوبی طی شود، بنابراین باید معلمان نیز فرصت تعطیلات تابستانی را فرصتی با ارزش برای تجدید قوا، استراحت و به روز کردن اطلاعات و توانایی خود بدانند.
تبلیغات رنگارنگی که تب کلاس های آموزشی را داغ تر می کند
امروزه شرایط اقتصادی و اجتماعی به سمتی پیش می‌رود که افراد بخش اعظم زندگی خود را صرف کار می‌کنند تا از نظر تامین نیازهای مالی دغدغه‌ی کمتری داشته باشند، روز به روز بر این روند افزوده می شود اما در این میان مسئله‌ای که به آن توجه چندانی نمی شود نیازهای روحی و خستگی ناشی از فعالیت‌های تکراری روزمره است که می توان بی حوصلگی و بروز اشتباه در انجام کار را نیز به همین علت توجیه کرد.
برخی مشاغل تعامل بیشتری با افراد دارند بنابراین باید افراد شاغل در این حرفه ها توجه بیشتری به حفظ روحیه و تقویت ارتباط خود با دیگران داشته باشند؛ معلمی از مهم ترین این مشاغل دانست که علاوه بر ارتباط مناسب با دانش آموزان بایستی الگوی صحیحی نیز برای آنها باشد.
مدتی است تب کلاس های آموزشی در تابستان به شدت بالا رفته و علاوه بر استقبال خوبی که به سبب تبلیغات رنگارنگ آن وجود دارد معلمان مدارس را نیز درگیر کرده در واقع معلمان مدارس در ایام تعطیلات تابستانی در این کلاس ها به عنوان معلمان مشغول به تدریس می شوند و با توجه به اینکه میزان پرداختی در این برهه زمانی مبالغ بالاتری است، برخی معلمان استقبال خوبی می کنند که این گونه تابستان نه تنها فرصتی برای استراحت و به روز کردن اطلاعات نیست بلکه باز هم روند تکراری تدریس ادامه می یابد.
4731055_523
وقتی دخل با خرج همخوانی ندارد
وقتی پای صحبت دو تن از معلمان می نشینیم و دلیل فعالیت‌های همیشگی  آنها در تابستان را جویا می شویم وضعیت اقتصادی و گذران زندگی را دلیل آن می دانند، علت این فعالیت بی وقفه تابستانی را از آقای معلمی که بیشتر دروس سال آخر دبیرستان را تدریس می کرد جویا شدیم، که گفت: با توجه به اینکه هزینه‌ها برای تامین نیازهای خانواده  بالاست و معمولا خانواده ترجیح می دهند برای سفرهای تابستانی تجربه سفر به کشورهای دیگر را داشته باشندو از آنجایی که میزان پرداختی در طی سال برای این مسائل کافی نیست، کلاس های تابستانی آموزشی  که به طور گروهی یا خصوصی برگزار می‌شود فرصتی است تا بخشی از این هزینه تامین شود.
وی ادامه داد: البته این کلاس ها مانع از استراحت در تابستان نمی ‌شود چرا که معمولا دو هفته آخر شهریورماه تعطیل است و می توان از این فرصت برای مسافرت استفاده کرد و با توجه به اینکه این بازه زمانی به بازگشایی مدارس نزدیک است تاثیر بیشتری در روحیه فرزندانم دارد.
با معلم دیگری که در مدرسه‌ی ابتدایی پسرانه تدریس می کرد صحبت کردیم، گفت:  هزینه بالای اجاره خانه باعث شده تا تابستان هم به تدریس ادامه دهم و در طبقه بالای خانه خودم کلاس های آموزشی خصوصی برای دانش آموزان داشته باشم، معمولا پیش از اتمام تابستان هم سفر کوتاهی به شهرهای مختلف کشور داریم.
خانه معلم، مسکنی برای نیاز روحی فرهنگیان
اکبر حاجیلو معاون اداره کل پشتیبانی آموزش و پرورش در خصوص جزئیات اسکان تابستانی فرهنگیان گفت: شرایطی که برای نوروز ۹۵ در نظر گرفته شده بود برای تابستان نیز به همان ترتیب اجرا می‌شود و از دیروز آماده پذیرش مسافران تابستانی هستیم.
وی ادامه داد: پس از ماه رمضان تعداد مسافرت‌ها افزایش پیدا می‌کند در نتیجه از پنجم تیر ماه رزرو اینترنتی آغاز می‌شود هم چنین در نظر داریم کیفیت تجهیزات و خدمات ارائه شده ارتقا یابد.
محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در خصوص مراکز اسکان تابستانی فرهنگیان عنوان کرد: فرآیند انجام این مسئله معمولا پس از پایان امتحانات دانش‌آموزان انجام می‌شود و در تمامی استان‌های کشور آمادگی‌ ارائه خدمات وجود دارد.
در ادامه فرشید سیاری مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: اسکانها تا ۱۵ شهریور ادامه دارد و بیمه مسئولیت نیز برای مهمانان فرهنگی در نظر گرفته شده است.
سیاری در خصوص هزینه های اسکان فرهنگیان در ایام تابستان گفت: هزینه ها همانند سال گذشته است و افزایش نرخی نداشته ایم. همچنین مدارس تحت پوشش ستاد اسکان به ۴ گروه ویژه، الف، ب و ج تقسیم می شوند که مدارس گروه ویژه مجهز به تخت، فرش، یخچال، تلویزیون،‌ وسایل گرمایشی و سرمایشی، پتو و بالش است.
وی از افزایش ۱۰ درصدی اسکان تابستانی فرهنگیان در تابستان امسال خبر داد و افزود: بر اساس آمار سال گذشته، پیش بینی می‌شود امسال ۵۰۰ هزار خانوار در قالب ۲ میلیون نفر و حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر روزانه، مهمان آموزش و پرورش در سراسر استان های کشور باشند.
به طور کلی می توان گفت: هیچ کس منکر وضعیت زندگی و شرایط اقتصادی امروزه نیست اما در این شرایط هم نباید انسان غذای روح را نادیده بگیرد و صرفا به تامین نیازهای جسمی بپردازد به ویژه شغل مهم و حساس معلمی که نه فقط یک شغل بلکه الگویی برای جامعه است.

تعداد بازدید: 898 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی