فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:
آقای فانی، کدام واقعیت ها را باید گفت؟
حسین طاهری فرد کارشناس ارشد جامعه شناسی
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر آموزشوپرورش در گردهمایی نمایندگان تشکل های صنفی از آنان خواست تا واقعیتها و کارهای انجام شده را به درستی بیان نمایند. صرفنظر از ارزیابی تعاملات وزیر و تشکل های صنفی، ظاهراً این گونه استنباط میشد که نمایندگان تشکل ها از توضیحات وزیر آموزشوپرورش قانع شده باشند. تا این لحظه هیچ تشکلی مستقلاً درباره جلسه یا جلسات مذکور با وزیر آموزشوپرورش اعلام نظر نکرده است و مشخص نیست که این جلسات با حضور کدام تشکل ها و در راستای چه اهدافی برگزار شده است. امید است که نمایندگان تشکل های حاضر در جلسه هم اندیشی با وزیر در راستای شفاف سازی نسبتبه اطلاع رسانی اقدام نمایند.
حاکمیت و مسوولان ارشد نظام عزم جدی و همگانی برای تحول در وزارت آموزشوپرورش را ندارند که اگر ارادهای جدی وجود داشته باشد مسایل آموزشوپرورش هم میتواند در مسیر رفع مشکلات قرار گیرد. فرهنگیان از دولت تدبیر و امید انتظار داشتند که برای ایجاد تحولی لازم و ضروری، آموزشوپرورش را بهعنوان یکی از اولویتهای خود در نظر گیرد.
متاسفانه آموزشوپرورش آن طوری که باید و شاید در اولویتهای کشور قرار نگرفته و همیشه از کمبود اعتبارات و تخصیصها رنج برده است.
نباید فراموش کرد که علی رغم نگاه غلط به مقوله آموزشوپرورش به عنوان یک دستگاه هزینهای، آموزشوپرورش یک دستگاه سرمایهگذاری است و کمبود امکانات و اعتبارات در آموزشوپرورش باعث ایجاد فاصله در مسائل کیفیت بخشی در آموزش میشود.
فارغ از تمامی بحث ها پیرامون مسائل آموزشوپرورش به ویژه در زمینه معیشت معلمان؛ باید به این نکته اندیشید که کدام اقدام قابل ملاحظه ای که رضایت قاطبه معلمان را به همراه داشته اتفاق افتاده است و تشکل های منتقد بی طرف آن را وارونه جلوه داده اند که آقای وزیر تقاضای حقیقت گویی می نماید؟
آقای وزیر!
کدام واقعیت ها را باید گفت؟
وقتی از مطالبات فرهنگیان گفته می شود فقط مشکلات اقتصادی و رفاهی نیست، منظور تمام الزامات حرفهای شغل معلمی است. امروز فرهنگیان دغدغه امکانات رفاهی، آموزشی، منزلت اجتماعی و مسائل اقتصادی دارند. بیتردید اولویت درخواستها و مطالبات معلمان ارتقای وضعیت معیشتی است که متاسفانه ارادهای جدی برای حل مشکل معیشتی معلمان وجود ندارد.
آقای وزیر، علارغم کاهش نسبی تعداد بخشنامه و سعی در تمرکز زدایی و واگذاری بخشی از اختیارات به ادارات کل استان ها هنوز کلاف سردرگم آموزشوپرورش از بوروکراسی اداری رنج می برد. صدور دستورالعمل ها و بخشنامه های گوناگون و غیر ضروری برای هر کارینشان از عملکرد ضعیف و بی تدبیری در حوزه مدیریتی وزارتخانه مطبوع تان دارد.
درست است که تمرکز زیاد در یک سازمان مانع خلاقیت و نوآوری است، اما به راستی شما برای کاهش مشکلات چقدر به فکر ارتقاء کمی و کیفی وزارتخانه متبوع خود بوده اید؟
آیا به این اندشیده اید که چقدر از مدیران کل آموزشوپرورش و همکاران ستادی شما بر اساس شایسته سالاری و لیاقت، و نه باندبازی، اکنون با تکیه بر صندلی ریاست دغدغه ارتقاء شان و جایگاه آموزشوپرورش را دارند؟!
مطمئناً انتصاب مدیران بازنشسته و ناکارآمد در سطوح ستادی مشکلات متعددی را برای این حوزه ایجاد کرده است.
اجرای ناقص رتبهبندی در دولت تدبیر و امید را نمی توان اقدام بزرگی دانست و درصدد مقایسه با وزاری قبلی درخصوص افزایش حقوق برآمد.اجرای ناقص طرح رتبهبندی معلمان نه تنها باعث بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان و ارتقای کیفیت نیروی انسانی نشد، بلکه انگیزه ورشد و تعالی شایستگیهای حرفهای معلمین را تحت تاثیر قرار داد.
ارتقای رتبهبندی یعنی ارتقای شغلی نه توزیع پول؛ رتبهبندی یک فرآیند است و این چیزی که شما اجرا میکنید، قانون مدیریت خدمات کشوری است نه رتبهبندی!
آقای فانی!
از دستاوردهای ساماندهی نیروی انسانی گفته اید. بیگمان کارهای شتاب زده و کارشناسینشده بیشترین آسیبها را به آموزشوپرورش وارد خواهد کرد. ساماندهی نامناسب نیروی انسانی باعث مشکلاتی در کیفیتکاری و توزیع نامناسب نیروی انسانی شده است.ساماندهی نیروی انسانی باید به عنوان یک اولویت در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد چرا که برنامهریزی و مدیریت مناسب نیروی انسانی دغدغه ی بسیاری از معلمان است.
آقای وزیر!
آیا تلاش برای مقایسه خود با هم کیشان سابق و بیان اینکه در دولت تدبیروامید به شدت با محدودیت اقتصادی و مالی مواجه هستید و عدم توجه دولت به وزاتخانه تان،فرافکنی نیست ؟
سوال اساسی این است که نقش حضرتعالی در دولت و رابطه شما به عنوان وزیر دستگاه عریض و طویل آموزش کشور با مجلس چگونه است؟
آیا جز این است که حضرتعالی و سیاستگذران عالی آموزشوپرورش باید با تمام توان و ظرفیت ها برای ارتقا سازمان متبوع تان تلاش کنید؟ آیا مشکل تأمین اعتبار و بودجه وزارتخانه فقط مختص آموزشوپرورش است؟
آیا این بی تحرکی پیامی به بدنه جامعه فرهنگیان القاء نمی کند که فانی نمیتواند حق و حقوق فرهنگیان را از دولت بگیرد؟
جناب فانی
مطالبات در نظر معلمان لیست بلند بالایی دارد. مطالبات فقط به معوقات محدود نمی شود که آن را اعلام عمومی میکنید !
تبعیض فاحش در زمینه معیشت معلمان، حقالتدریس های معوق و حق الزحمه پرداخت نشده امتحانات،حقوق معوق سرباز معلمها،بیمه طلایی فرهنگیان، پاداش پایان خدمت بازنشستگان و اقدامات رفاهی فرهنگیان هم جزء مطالبات به حق معلمان محسوب می شود.معلمان این واقعیات تلخ را با پوست و استخوان خود لمس می کنند و نیازی به بازنمایی از طریق دیگران نیست.
آقای فانی ؛ فرموده بودید که کار در آموزشوپرورش بسیار سخت است و مطالبات فرهنگیان چیزی نیست که در طی چهار سال محقق شود و خواستار منطقی شدن انتظارات شده بودید.
آیا تقاضای عدم انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزشوپرورش، عدم برگشت بهکار نیروهایبیانگیزه بازنشسته، اجرای قانون استخدام مربیان پیشدبستانی، حقالتدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی، اقدام لازم برای اجرای کامل سند تحول آموزشوپرورش، رویکرد جدی و برنامهمحور درباره دانشگاه فرهنگیان و تقویت بنیه پژوهش فرهنگیان، نظارت درست بر استفاده از منابع صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به بیمههای درمان و تکمیلی فرهنگیان انتظارات غیرمنطقی هستند؟
و کلام آخر:
آقای فانی در اجرای برنامههای تحول در آموزشوپرورش نمره خوبی نگرفته اید و این وزارتخانه از مسیر استراتژی «کیفیتبخشی» خود دور شده است و متأسفانه برنامهریزی صحیح و هدایت درست و مناسب در مورد منابع بودجه آموزشوپرورش وجود ندارد.
بر کسی پوشیده نیستکه فرافکنی و شتاب زدگی یکی از بزرگترین آسیبهای مدیریتی در هر سازمان است و معلمان با نگاهی به برنامه ها و اقدامات انجام گرفته به درستی و منطقی درباره عملکرد شما به قضاوت خواهند نشست.
آقای فانی! مشکل ما همین مسائل است.
|