پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 09:37   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30612صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیپنجشنبه، 10 تیر 1395 - 12:31
مدیریت در آینه ادبیات
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


ادبیات ایران زمین ادبیاتی غنی و سرشار از مفاهیم و مضامین  انسانی ، اجتماعی و مدیریتی است . بیشتر شاعران که مفاخر  این مرز و بوم محسوب میشوند. انسانهای آگاه و همه جانبه نگر بوده  که به زبان شعر ونثر سعی در  انتقال مفاهیم  بلند داشته اند.
  .هر چند رشته مدیریت را بسیاری از منابع  رشته ای جوان می شمارند .این موضوع نمیتوان  برای همه حوزه های مدیریتی صحیح و دقیق باشد.  
   این ادعا بیشتربه نقش ریاضیات و تکنیکهای تصمیم گیری که در طول جنگ جهانی وارد مدیریت شدند  اشاره دارد. چرا که برخی از  نظریه ها  که در ادبیات نیز بازتاب  دارد. پیشینه ای فراتر از این ادعا دارند.
در طول تحصیلات و تجربه کاری به برخی   بیت ها و اشعار برخوردم که مطابق با  نظریه های  مدیریتی میباشدو بسیار جالب توجه ، و نشان دهند  میزان ذکاوت و خردمندی  نویسنده و شاعر ،که  گاها" قرنها پیش  از ظهور رشته مدیریت می زیسته اند به عنوان مثال :  در مورد فرهنگ سازمانی ونقش بنیان گذران در فرهنگ سازمانی که یکی از مفاهیم روز بوده و مقالات زیادی دراین زمینه منتشر  شده و دارایی نامشهود سازمانها محسوب میشود . صا ءب تبریزی میفرماید ((  چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج     گر رساند بر فلک باشد همان دیوار کج ))
در مورد ضرورت استعدادیابی و تربیت منابع انسانی و تخصیص بهینه ؛ حضرت سعدی میفرماید (( استعداد بی تربیت دریغ است و تربیت نامستعد ضایع)) ، در مورد تناسب شغل و شاغل حضرت مولانا میفرمایید ((هر کسی را بهر کاری ساختن مهر آن را بر دلش انداختند))، یا در مورد مدیریت تعاملات و گرداوری اطللاعات  دوباره حضرت سعدی میفرماید(( برو  خوشه چین بهاش سعدی صفت   که گرد آوری خرمن معرفت)).  درمورد بهروری  شاعر گرانقدر پروین اعتصامی میفرماید ((جهد را بسیار کن ،عمر اندکی است کار را نیکو گزین فرصت یکی است )) ودر بیتی دیگر میفرمایید ((عمر را باید رفو  با کار کرد   وقت کم را با هنر بسیار کرد))

با دقت در ابیات غنی به وفور در تطابق با نظریه های نوین میتوان مصداق های یافت که مطالعه  بیشتر ادبیات . توسط دانشجویان و دست اندر کاران مدیریت را می طلبد و میتواند پیوند  مبارکی بین مدیریت و ادبیات ایجاد نماید.
اینجانب کمتر کتب و مقاله مدیریتی دیده ام  که مولفین  محترم درآن اشاره به اشعار و ادبیات داشته باشند .غالب منابع و مستندات  خارجی است .اگر در تایید یا رد موضوع  اشاره به اشعار و نوشته های بزرگان شود. حتما به درک و جذابیت آن افزوده خواهد شد.

بااحترام
 مرتضی یوسفی طهارم

تعداد بازدید: 550 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی