RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 20:53   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30961صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 7 مرداد 1395 - 11:52
چشم امید "۷۶۰ هزار بازنشسته فرهنگی" به فانی و لاریجانی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

3 دهه اعتراض و تجمع ... دیگر امیدشان ناامید شده .... سال‌هاست که در سرما و گرما دست به اعتراض و تجمع می‌زنند ....با مقامات و مسئولان جلسه می‌گذارند و از مشکلاتشان می‌گویند، بارها گفته‌اند که مشکلات اقتصادی چه بر سرشان آورده ... بیماری امانشان را بریده ... دختر دم بخت دارند و هزاران مشکل دیگر ... و حالا امید بسته‌اند به وعده‌های داده شده از سوی دولت و مجلس.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، پیشینه و سابقه اعتراضات فرهنگیان بازنشسته، نشان می‌دهد که این اعتراضات از دهه ۷۰ و همزمان با اعتراضات شاغلان این وزارتخانه آغاز شد و همچنان قصه پر غصه این قشر و ابراز ناراحتی آنها نسبت به وضعیت معیشت‌شان ادامه دارد؛ در هر جایی که توانسته‌اند؛ دست به اعتراض زده‌اند، تا گوش شنوایی پیدا کنند؛ از تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی گرفته تا ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه. در دولت‌های نهم و دهم تجمعات این قشر همچنان ادامه داشت، اما با برخوردهای تند و تیز نیروی انتظامی رو به رو می‌شد؛ در دولت یازدهم اما با باز شدن فضا برای انتقاد، این تجمعات مکررا مقابل مجلس شورای اسلامی تکرار شد و نمایندگان هر از چندگاهی در نطق های خود در مجلس به مشکلات این قشر اشاره می‌کردند، اما در نهایت شاهد اقدام عملی برای سر و سامان دادن به این مشکلات نبودیم.

کلید واژه‌های اعتراض بازنشستگان؛ از تبعیض تا پایین بودن حقوق

مدت‌هاست در تامین هزینه‌های زندگی و معاش خود با مشکل مواجه هستند، آنقدر مشکلات اقتصادی به آنها فشار آورده که در سرما و گرما دست به اعتراض و تجمع می‌زنند. البته مجلس و دولت بارها سعی بر حل مشکلات معیشتی این قشر داشته و دارند؛ به طوری که مجلس دهم که به تازگی تشکیل شده، بر این باور است که هر لایحه و مواد قانونی که بتواند گره‌ای از مشکلات این قشر باز کند، از آن استقبال خواهد کرد. "تبعیض"، "پایین بودن حقوق"، "اجرای نظام پرداخت هماهنگ" و "مشکلات بیمه تکمیلی" مهمترین کلید واژه‌های اعتراضی فرهنگیان بازنشسته به شمار می‌رود و حالا فرهنگیان در انتظار وعده‌های داده شده هستند.

یک بازنشسته فرهنگی:

اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری مشکلات بازنشستگان را حل نکرد

فلاحی که حدود ۵ سالی است بازنشسته شده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره مشکلات معیشتی این روزهای بازنشستگان و درخواست این قشر از وزارت آموزش و پرورش و دولت، می‌گوید: مشکلاتی که معلمان شاغل آموزش و پرورش دارند، با یک ضریب افزایشی به بازنشستگان منتقل می‌شود؛ چون افراد تا زمانی که شاغل هستند، امکان اضافه کار برایشان فراهم است و کسر حقوق خود را با اضافه کاری جبران می‌کنند، اما برای بازنشستگان این شرایط مهیا نیست و حقوقی که در طی معمول زمان شاغل بودن می‌گیرند، کمتر است.

وی با اشاره به اینکه بازنشستگان معمولا فرزندان با سن بالاتری دارند و هزینه‌های بیشتری را برای تامین نیاز فرزندان طلب می‌کند، افزود: مهم‌ترین مساله و مشکل بازنشستگان فرهنگی، پایین بودن حقوقشان است. اجرای لایحه مدیریت خدمات کشوری که به صورت ناقص اجرا شد نه مشکلات شاغلان را حل کرد و نه مشکلات بازنشستگان.

طرح رتبه‌بندی برای بازنشستگان اجرایی شود

این بازنشسته فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سال گذشته طرح رتبه‌بندی برای شاغلان آموزش و پرورش اجرا شد، اما به دلیل کمبود اعتبار برای بازنشستگان اجرا نمی‌شود و در حال حاضر یکی از درخواست‌های بازنشستگان، اجرای طرح رتبه‌بندی برای آنهاست تا حداقل کسری حقوشان جبران و تا حدودی میانگین حقوق افزایش یابد. اجرای این طرح حتی برای کسانی که شاغل هستند و امسال بازنشسته می‌شوند، بنا به گفته مسئولان و با این استدلال که اعتبار نداریم، در دوران بازنشستگی‌شان با مشکل رو به روست.

بیمه تکمیلی بسیاری از هزینه‌های درمانی را پوشش نمی‌دهد

وی به نواقص بیمه تکمیلی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: مشخص است که هرچه سن بالا‌تر می‌رود، مشکلات جسمانی و ابتلا به بیماری‌های مختلف بیشتر می‌شود. با توجه به حقوق کم بازنشستگان و شرایط دریافت کمک‌های ناچیز بیمه‌ای، خیلی از هزینه‌های درمانی پوشش داده نمی‌شود. یکی دیگر از درخواست‌های بازنشستگان این است که باید در رابطه با بیمه تکمیلی و حل نواقص آن اقدام جدی صورت گیرد.

این بازنشسته فرهنگی اضافه کرد: خدماتی که بیمه ارائه می‌دهد، بسیار ناچیز است. بیمه‌ها، هزینه‌ها را برای بیمه‌گذار نامحدود می‌پردازند، اما به طور مثال بیمه بازنشستگان هزینه‌هایی مثل عکس‌برداری، آندوسکوپی و خدمات سرپایی را پوشش نمی‌دهد و فقط زمانی که به بیمارستان می‌رویم؛ بخشی از هزینه بیمارستانی پوشش داده می‌شود.

افزایش حقوق‌ها ناچیز بوده است

بازنشستگانی داریم که زیر 1 میلیون تومان حقوق می‌گیرند

وی همچنین درباره وعده‌های داده شده مسئولان برای حل مشکلات این قشر گفت: وعده‌هایی داده شده، اما محقق نشده است؛ نمایندگان بازنشستگان با آقای نوبخت دو جلسه داشتند و وی بسیار خوشبینانه درباره بودجه ۹۵ صحبت کرد و قول داد که اتفاقات خوبی در راه است. تنها اتفاقی که افتاد این بود که گفتند، حقوق به صورت تصاعدی و به صورت معکوس افزایش خواهد یافت و پس از آن گفتند؛ آن‌هایی که ۷۰۰ هزار تومان به بالا حقوق می‌گیرند به صورت تصاعدی حقوقشان ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت و در ‌‌نهایت کسی که ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفت، حداکثر ۲۵۰ هزار تومان حقوقش افزایش یافت.

این بازنشسته فرهنگی با بیان این مطلب که هنوز در میان بازنشستگان افرادی هستند که زیر ۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، افزود: یک مشکل عمده‌ای که در حال حاضر وجود دارد، این است که آن اضافه حقوقی که بابت طرح رتبه‌بندی تعلق می‌گیرد، گفته شده که در زمان بازنشستگی این اضافه حقوق شامل آن‌ها نمی‌شود و بازنشستگان نسبت به این موضوع معترض هستند.

آموزش و پرورش:

لایحه‌ای برای "ترمیم حقوق و بیمه بازنشستگان" در راه است

از سوی دیگر آموزش و پرورش مصمم بر حل مشکلات است؛ به گونه‌ای که براساس گفته‌های فانی؛ وزیر آموزش و پرورش لایحه‌ای برای ارائه به مجلس در حال تنظیم شدن است که می‌تواند؛ "حقوق" و "بیمه" بازنشستگان را قدری ترمیم کند و اگرچه بازنشستگان مصرانه خواهان اجرای قانون نظام پرداخت هماهنگ هستند و هر چند جزییات بیشتری از این لایحه اعلام نشده، اما این جمعیت 760 هزار نفری چشم امید خود را به فانی و اقدامات او به خصوص پیگیری این لایحه بسته‌اند.

نماینده بازنشستگان معترض:

تبعیض در مستمری فرهنگیان بازنشسته در سه دهه

میرزا سیدی نماینده بازنشستگان فرهنگی معترض در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام آماری از میانگین دریافتی بازنشستگان گفت: بازنشستگان دهه هفتادی اکنون میانگین حقوقشان یک میلیون تومان، دهه هشتادی‌ها حدود ۱ میلیون ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان و دهه نودی‌ها هم حدود ۲ میلیون تومان است. می‌بینید که بین همین بازنشسته‌ها، با میزان خدمت و مدرک تحصیلی یکسان، در جایی حدود ۵۰ درصد و ۵۰۰ هزار تومان و در جایی حدود ۱۰۰ درصد و حدود یک میلیون تومان اختلاف دریافتی وجود دارد که این نشان دهندهٔ تبعیض و غفلت مسئولان در آموزش و پرورش و سایر نهادهای ذیربط به این موضوع مهم است.

کهولت سن بازنشستگان؛ بیماری و بیمه تکمیلی ناقص

وی در ادامه توضیحات خود پیرامون مشکلات بازنشستگان فرهنگی معتقد است که این قشر از یک بیمه بسیار ناقصی برخوردار است. بازنشستگان فرهنگی بخصوص دهه هفتادی‌ها و نیمه اول دهه هشتادی‌ها اکنون در سن کهولت و بالطبع با انواع بیماری‌ها و دردسرهای پزشکی ‌دست به گریبان هستند. حتما همه مطلع هستند اگر یک بازنشسته نیاز به یک عمل جراحی قلب باز داشته باشد، حداقل ۳۰ -۴۰ میلیون تومان هزینه دربردارد و این درحالیست که بیمه تکمیلی ما برای چنین مواردی سقف تعیین کرده است. این یعنی یک مشکل بسیار بزرگ نه فقط پیش روی بازنشستگان که حتی شاغلان است، چراکه بیماری خبر نمی‌کند.

بارها تبعیض‌های آزاردهنده را به گوش مسئولان رساندیم

وی در ادامه به تشریح تبعیض موجود پرداخت و افزود: درحال حاضر اگر براساس مدرک تحصیلی یکسان و در نظر گرفتن سابقه نزدیک به پایان خدمت مثلا ۲۷ – ۲۸ و یا ۲۹ سال سابقه، مقایسه‌ای صورت دهیم، بین شاغلان آموزش و پرورش و سایر نهادهای دولتی باز هم به یک اختلاف حدود ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، یعنی چیزی حدود‌‌ همان اختلاف پرداختی میان بازنشسته‌های دهه‌های ۷۰ ، ۸۰ و ۹۰ آموزش و پرورش برخورد می‌کنیم که این تبعیض باید به یک شکلی برطرف بشود. ما بار‌ها و بار‌ها این تبعیض‌های آزاردهنده را به گوش مسئولان رسانده‌ایم؛ حتی با خود آقای فانی جلسه داشته‌ایم، اما متاسفانه تا این لحظه بررسی و اقدام عملی صورت نگرفته است.

مشاور وزیر در امور بازنشستگی:

رایزنی برای اعمال رتبه‌بندی در حقوق بازنشستگان

در کنار تمامی این اعتراضات اما از آموزش و پرورش خبرهای خوبی به گوش می رسد که البته برای اجرایی شدن نیاز به هماهنگی و مهمتر از آن اعتبار دارد. احمد صافی؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش و رییس کانون بازنشستگان این وزارتخانه با در گفت‌وگو با ایلنا، از روزنه‌های روشنی برای پاسخگویی به برخی از مشکلات بازنشستگان خبر داد. صافی درباره تقاضای فرهنگیان بازنشسته مبنی بر اعمال طرح رتبه‌بندی در حقوقشان این موضوع را خواسته‌ای به حق عنوان کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی در حال بررسی و مذاکره در این مورد هستند تا انشاء‌الله این مشکل هم حل شود. در این باره حق به جانب بازنشستگان عزیز است و صندوق بازنشستگی باید به این خواسته منطقی پاسخ دهد.

مشکل پرداخت پاداش پایان بازنشستگی در چند سال اخیر

آموزش و پرورش: اعتبار مورد نیاز در بودجه امسال پیش‌بینی شده‌است

در حالی بودجه آموزش و پرورش در یکی دو سال اخیر رشد 2 درصدی را تجربه کرده، اما همچنان این وزارتخانه در لیست بدهکاران به معلمان حق التدریسی و بازنشستگانش قرار دارد. آن طوری که رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش می‌گوید؛ سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که اعتبار مورد نیاز برای پاداش پایان خدمت افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند و کسانی که پارسال بازنشسته شدند، در بودجه امسال پیش‌بینی شده است، اما این بودجه باید تخصیص داده بشود تا آموزش و پرورش بتواند آن را به این عزیزان پرداخت کند.

خبر خوش نوبخت برای بازنشستگان

پاداش پایان خدمت از این ماه پرداخت می‌شود

در حالی بازنشستگان از وعده‌های داده شده از سوی دولت ناامید شده بودند که روز گذشته نوبخت؛ سخنگوی دولت اعلام کرد: پرداخت پاداش بازنشستگان را آغاز کرده‌ایم و مقرر شده 4 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگی از همین ماه صورت گیرد که اولین مرحله آن در همین ماه پرداخت خواهد شد. به نظر می‌رسد و البته این انتظار می‌رود که با توجه به اعتراض فرهنگیان بازنشسته، این گروه در اولویت پرداخت قرار بگیرند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس:

از هر لایحه‌ای که به نفع معلمان باشد، استقبال می‌کنیم

اخیرا وزیر آموزش و پرورش در جمع نخبگان و نمایندگان اقشار مختلف مردم شهرستان کنگاور خبر از تنظیم یک لایحه برای ترمیم حقوق و بیمه بازنشستگان داده است، که محمد قمی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این رابطه می‌گوید که مجلس از هر لایحه‌ای که به نفع معلمان و فرهنگیان باشد و از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد، استقبال می کند. این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، می‌گوید: به نظر می‌رسد؛ اجرای نظام پرداخت هماهنگ بهترین راه و گزینه برای رفع مشکلات بازنشستگان باشد؛ چرا که تبعیض میان این این افراد و سایر بازنشستگانی که در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر مستمری دریافت می کنند، مشهود است.

تعداد بازدید: 1074 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING