RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 14:12   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31240صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیپنجشنبه، 4 شهریور 1395 - 11:45
نان استاندارد نیست
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه متاسفانه نان در کشورمان استاندارد لازم را ندارد نسبت به رشد قارچ‌گونه فست‌فودها گلایه کرد و گفت: متاسفانه قرص سولفات آهن شکم دختران دانش‌آموز را خراب کرده است.

به گزارش تسنیم، کوروش جعفریان در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره تغذیه ایران که 14 تا 17 شهریور در ایران برگزار می‌شود با انتقاد از عدم وجود یک رصدخانه تغذیه‌ای در کشور اظهار داشت: هم‌اکنون هیچ سازمانی نمی‌تواند به طور قاطع تایید کند که غذاهایی که مصرف می‌کنیم سالم است کما اینکه سازمان غذا و دارو در این باره فعالیت می‌کند ولی با این وجود خیلی از غذاها استاندارد لازم را ندارد مانند هوای تهران که محیط زیست نمی‌تواند تایید کند این هوا سالم است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از خدمات تغذیه‌ای نیز فاقد استاندارد هستند، گفت: سند ملی تغذیه نیز صرفا در حد یک کاغذ باقی مانده است ولی باید این مسئله را درنظر داشت که فقط 20 درصد بهبودی تغذیه بر عهده وزارت بهداشت است و 80 درصد آن مربوط به سازمان‌های دیگر است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه تهران  با اشاره به مشکل عدم نظارت صحیح بر محصولات تغذیه‌ای عنوان کرد: در آمریکا 16 نهاد در مباحث تغذیه‌ای نظارت می‌کنند حال چطور در ایران فقط یک سازمان می‌تواند تمام این کارهای نظارتی را انجام دهد.

* قرص‌های آهن شکم دختران دانش‌آموز را خراب کرده است

جعفریان با پرداختن به مصادیق مشکلات تغذیه‌ای کشورمان گفت: مثلا 10 سال است که عنوان می‌شود 30 درصد مردم کم‌خونی دارند یا تا 80 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند یا 40 میلیون نفر کمبود ویتامین E دارند ولی آیا کاری هم صورت پذیرفته است در حالی که در اروپا برای افزایش ویتامین D آمدند و لبنیات خود را غنی از این نوع ویتامین کردند.

وی با اشاره به کم‌خونی در زنان باردار، سالمندان و کودکان زیر 5 سال افزود: هم‌اکنون به دختران در مدارس قرص سولفات برای کم‌خونی می‌دهند ولی چه فایده دارد دانش‌آموزان آن را مصرف نمی‌کنند چون به محض خوردن این قرص شکم آنها دچار مشکل می‌شود. بنابراین باید راه‌حل بهتری در نظر گرفت.

* مکمل‌هایی که نباید وارد کشور شوند

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه تهران درباره چالش‌های مکمل‌ها نیز توضیح داد: اصلا ورود برخی از مکمل‌ها به کشور ضرر برای بیت‌المال است زیرا برخی از این مکمل‌ها اصلا ضرورت استفاده در کشورمان را ندارد ولی هرگز و متاسفانه اینگونه به مصرف مکمل نگاه نمی‌شود.

* اما و اگرها درباره محصولات تراریخته

وی درباره محصولات تراریخته نیز عنوان کرد: بحث تراریخته نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها از واردات آن جلوگیری می‌کنند و این نه به دلیل آن است که تراریخته مضر است بلکه هنوز مضر بودن تراریخته‌ها معلوم نشده است بنابراین این کشورها عنوان می‌کنند تا زمانی که مضرات تراریخته معلوم نشده است، از  واردات آن جلوگیری شود زیرا این مسئله مطرح می‌شود که محصولات تراریخته ضررهایی داشته باشد که تا 15 سال دیگر معلوم شود بنابراین هنوز از نظر علمی مضرات محصولات تراریخته به طور کامل مشخص نشده است.

* نان برای نوزادان آلرژی‌زا است/بیش از حد، بهداشتی شده‌ایم

جعفریان همچنین درباره تاثیرات تغذیه بر افزایش آلرژی در جامعه توضیح داد: اینکه آلرژی در جامعه زیاد شده است در آن است که موارد آلرژی‌زا زیاد شده است و یکی از مشکلات در این باره این است که ما زیاد از حد، بهداشتی شده‌ایم بنابراین وقتی یک کودک را آنقدر روند بهداشتی آن را رعایت می‌کنیم این کودک پس از رفتن به مهدکودک سریع بیمار می‌شود در حالی که باید سیستم ایمنی کودک را قوی کرد و از آن طرف مردم هنوز نمی‌دانند برخی مواد غذایی آلرژی‌زا است مثلا نان برای شیرخواران آلرژی‌زا است یا سفیده تخم‌مرغ که نباید به کودک داد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه تهران درباره وضعیت اسانس و مواد افزودنی به مواد غذایی عنوان کرد: طعم‌دهنده‌ها و اسانس‌ها نیز می‌تواند آلرژی‌زا باشد.

وی در ادامه با گلایه از رشد قارچ‌گونه فست‌فودها در جامعه عنوان کرد: متاسفانه خیابان‌ها پر شده از شعب بانک و فست فود و این نشان می‌دهد که فقط این دو صنف است که سودزا است و متاسفانه تغذیه تجاری شده است و چرخش مالی و سود فست‌فودها در سال 11 میلیارد است،  از طرفی مصرف غذاهای خانگی کم شده است در حالی که اصلا افراد نباید این اجازه داشته باشند که به راحتی رستوران راه‌اندازی کنند.

جعفریان با ضرورت ایجاد هلدینگ‌ها و برندهای غذایی خاطرنشان کرد: مثلا یکی از عمده‌ مشکلات کشور ما نان است زیرا اصلا نان استاندارد نیست و نمی‌دانیم چقدر به نان‌ها نمک، جوش شیرین و... اضافه می‌شود و هر نانوایی با تابلوی خود کار می‌کند در حای که اگر هلدینگ و برندسازی صورت پذیرد و مثلا 10 برند نان سنگک ایجاد شود سیستم نظارتی بهتر می‌تواند بر این نان‌ها نظارت کند زیرا با هلدینگ و برند سروکار دارند ولی در شرایط کنونی هیچ نهادی نمی‌تواند بر تولید نان نظارت کنند و متاسفانه این مشکل را در رستوران‌ها داریم.

تعداد بازدید: 441 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING