شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 09:56   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31241صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 4 شهریور 1395 - 12:45
هر دانش آموز ابتدایی ۴ تا ۵ دندان پوسیده دارد/ شناسنامه‌های سلامت دانش آموزی دیجیتال شد
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:



معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته برای نخستین بار، شناسنامه‌های سلامت دیجیتال شد که این مسئله زمینه را برای رصد و شناسایی دانش آموزان تسهیل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مهرزاد حمیدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه اجلاس آموزشی روسای سلامت و تندرستی کشور، اظهار داشت: هدف این قبیل همایش‌های مشترک که زیر نظر دفتر سلامت برگزار می‌شود، بررسی طرح‌های پیشنهادی و همفکری در مورد آنها در حوزه بهداشت و سلامت دانش آموزان و محیط زیست است که قرار است در سال تحصیلی جدید به تصویب برسد و هماهنگی لازم در برنامه‌های جدید صورت بگیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های این سازمان در سال تحصیلی جدید در حوزه محتوا، تدوین و ارائه درسنامه‌ای است که قرار است در مقطع متوسطه دوم در برنامه درسی با عنوان درس بهداشت و سلامت مدنظر قرار گیرد که در حال حاضر در دست تألیف است.

حمیدی افزود: در این راستا گنجاندن درس بهداشت و سلامت در میان واحدهای درسی دانشجو- معلمان برای تکمیل همکاری در این بخش، در دستور کار قرار گرفته؛ هم اکنون نیز قریب 6 هزار مراقب بهداشت در یک همکاری مثال زدنی در همه حوزه‌های بهداشت فردی، محیطی وخود مراقبتی مشغول به خدمت هستند.

وی یادآور شد: در حوزه آگاه‌سازی دانش آموزان فعالیت‌هایی مثل برگزاری نمایشگاه‌های ثابت و سیار در نقاط مختلف استان‌ها و شهرستان‌ها صورت گرفته که سهم بالایی در اطلاع رسانی در حوزه بهداشت و سلامت دارند.

حمیدی در ارتباط با مسئله بهداشت محیط بیان کرد: در زمینه تفکیک فضاهای بهداشتی اقدامات خوبی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تفکیک نهایی آبخوری‌ها از سرویس‌های بهداشتی در مدارس اشاره کرد.

معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در زمینه طرح تحول سلامت دهان و دندان، همکاری‌های خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفته که با حضور نمایندگان این وزارتخانه در این اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ در زمینه این همکاری‌های مشترک می‌توان به نصب یونیت‌های ثابت و سیاری اشاره کرد که در بعضی مناطق و استان‌ها نصب شده و در سال جدید باید تسری پیدا کند.

حمیدی با بیان اینکه اقدام اخیر یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در زمینه بهداشت دهان و دندان دانش آموزان است، بیان کرد: با توجه به اهمیت سلامت دهان و دندان به ویژه در مقطع ابتدایی به شناسایی دانش‌آموزانی که دندان‌های آسیب دیده دارند خواهیم پرداخت و قرار است هماهنگی‌های لازم در این زمینه با علوم پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به این عزیزان صورت گیرد.

وی با اشاره به تدوین طرحی در زمینه سلامت دانش آموزان خاطرنشان کرد: برای دانش آموزان دختر، طرح آهن یاری و تأمین ویتامین دی را پیگیری می‌کنیم که با توزیع اقلام مورد نیاز آنها به تأمین یکی از نیازهای ضروری دختران دست پیدا خواهیم کرد.

حمیدی گفت: سال گذشته برای نخستین بار، شناسنامه‌های سلامت دیجیتال شد که این مسئله زمینه را برای رصد و شناسایی دانش آموزان تسهیل خواهد کرد به طوری که پس از این، برای غربال گیری و کسب اطلاعات لازم در مورد دانش آموزان مشکلی نخواهیم داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این سازمان در بین همه ارگان‌های دولتی در کشور، موفق به دریافت جایزه ملی محیط زیست شده است، بیان کرد: در زمینه محیط زیست تاکنون هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته که در این میان می‌توان به آماده‌سازی دستورالعملی برای 105 هزار مدرسه اشاره کرد که توسط وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان محیط زیست امضاء شده و قرار است در ابتدای سال تحصیلی، به مدارس کشور ابلاغ شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از دانش آموزان دچار مشکلات دهان و دندان هستند، گفت: آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر به طور میانگین در سطح ابتدایی، حدود 4 تا 5 دندان پوسیده در دهان هر یک از دانش آموزان وجود دارد که تلاش داریم رقم آن را به 2 دندان برسانیم؛  در زمینه بالابردن آگاهی والدین نسبت به اهمیت بهداشت دندان در سلامت افراد می‌توان با همکاری و اطلاع رسانی رسانه‌ها فرهنگ سازی کرد.

حمیدی در ارتباط با سرانه فضای ورزشی کشور تصریح کرد: در حال حاضر800 فضای ورزشی نیمه تمام و 300 فضای در حال استفاده داریم و می‌توان گفت نسبت به گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای داشتیم، در این دوره ابتدا پروژه‌های 90 درصد به بالا و پس از آن پروژه‌های 80 درصد و سپس پروژه‌های بالای 70 درصد مدنظر قرار گرفتند.

وی در زمینه همکاری با بخش خصوصی یادآور شد: هفته آینده جلسه‌ای با خیرین ترتیب داده شده تا از ظرفیت‌های این بخش در تکمیل پروژه‌های عمرانی استفاده شود، از بین پروژه‌های عمرانی این حوزه حدود 500 پروژه سالن ورزشی و 300 پروژه استخر است و می‌توان گفت اعتبارات موجود در این بخش تنها پاسخگوی تکمیل پروژه‌های بالای 70 درصد است.

حمیدی در ارتباط با سرانه فضای ورزشی در کشور بیان کرد: هم اکنون سرانه فضای ورزشی روباز 20 صدم مترمربع و فضای سرپوشیده 17 صدم مترمربع است که جدای از حیات مدارس محاسبه شده است.

تعداد بازدید: 665 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی