RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:52   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31531صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 3 مهر 1395 - 18:22
در واکنش به حاشیه های برنامه غیرمحرمانه شبکه دو
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

 

مرتضی نظری: احمدی نژاد نبودم حتی ۱ ثانیه / در انعکاس اخبار، دقیق باشیم و اخلاق مدار / به خروج آموزش و پرورش از ناکارآمدی بیاندیشیم

🔺پخش برنامه غیر محرمانه از شبکه دو سیما با موضوع نقد سند تحول بنیادین در روزهای یکم و دوم مهر با حاشیه هایی در فضای مجازی همراه بود. از جمله شماره پیام کوتاهی برای ارسال نظرات بینندگان اعلام می شود در حالی که مناظره دکتر فانی و دکتر بهرنگی از قبل ضبط شده و ارسال هزاران پیام کوتاه از سوی معلمان به در بسته شبکه ۲ می خورد. همچنین خبری در ارتباط با حذف بخشی از صحبت های مرتضی نظری یکی از کارشناسان حضور یافته و نیز عدم پخش مصاحبه وزیر اسبق آموزش و پرورش با قضاوت ها و واکنش هایی بعضاً شتابزده در کانال های تلگرامی تو‌أم بود.
متن زیر یادداشتی از مرتضی نظری، پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی است که در برنامه غیر محرمانه شبکه ۲ حضور یافته است. خواندن این یادداشت به مخاطبان محترم توصیه می شود:

به نام خداوند جان و خرد

با سلام و ادب
با شادباش آغازین روزهای بهار دانایی به مخاطبان محترم به ویژه به فعالان عرصه تربیت.
حوالی ظهر یکشنبه هفته گذشته طی تماسی از طرف عوامل محترم برنامه غیرمحرمانه در شبکه ۲ سیما به مصاحبه ای با موضوع نقد و بررسی سند تحول بنیادین دعوت شدم. به بنده گفته شد کارشناسانی که با برنامه مصاحبه داشته اند، عموماً در موضع دفاع از سند تحول بنیادین برآمدند و در نظر است نگاه منتقد را هم در ترکیب برنامه داشته باشیم. این مصاحبه ضبط شد و طبق موعد روی آنتن رفت و صحبت های بنده هم در ۴ بخش کوتاه منعکس شد اما در تکرار برنامه در روز جمعهً بخش هایی از صحبتم که به انتزاعی و بودن جنبه هایی از سند تحول و ابهامات موجود در آن اشاره داشتم حذف شده بود. برای من واقعا جای سوال است که چرا مصاحبه ای  که شب قبل مجوز پخش را داشته فردای آن روز حذف می شود؟ حوالی عصر جمعه توسط دوستان متوجه خبر یکی از کانال های تلگرامی شدم که گویا جناب آقای حاجی وزیر محترم دولت اصلاحات هم با این برنامه مصاحبه داشته اما از پخش آن خودداری شده است. برای اطمینان با آقای حاجی تماس گرفتم و از صحت موضوع مطمئن شدم و البته متأسف از این که چرا نباید وزیری که برای تدوین این سند زحمات بسیاری کشیده نتواند نظراتش را بگوید؟ به خصوص که با ایشان مصاحبه هم شده است.

📍دو قضاوت شتابزده و کذب
اما دو نکته در واکنش به این اتفاق یعنی عدم پخش مصاحبه آقای حاجی وجود داشت که نشان از برخورد هیجانی و عدم رعایت اصول بدیهی انتشار خبر بود:
 در خبر مذکور، عدم پخش مصاحبه فردی دیگر به حضور بنده ربط داده  شده که نمی دانم چگونه به این نتیجه رسیدند؟ اگر برخورد گزینشی برنامه غیرمحرمانه، مورد نظر انتشار دهندگان تلگرامی این خبر بوده که بخشی از صحبت های خود من نیز حذف شده است.
و نکته عجیب تر؛ دادن نسبت احمدی نژادی به بنده بود که به همین توضیح بسنده می کنم که از آغاز تولد احمدی نژاد در سپهر سیاسی و اجتماعی کشور، حقیقتاً هیچ گاه نتوانستم بین خود با او نسبت و قرابت فکری و تمایل و گرایشی پیدا کنم.

📍یک در خواست دوستانه

و اما درخواستی دوستانه هم از جوانان فعال در فضای مجازی و مدیران محترم کانال های تلگرامی؛ برای آن که از نتیجه کنشگری رسانه ای ما، انسجام، دلگرمی و نشاط و گفت و گوهایی همدلانه به نفع میهن عزیزمان حاصل شود، بدیهی ترین اصل انتشار اخبار را رعایت کنیم یعنی تا صحت خبری را حدقل یک مرجع رسمی یا دو منبع موثق تأیید نکردند اقدام به انتشار آن نکنیم.
دیروز منِ معلم بودم و موجی از انتشار اخبار جهت دار. مثلاً گفته شد که یک احمدی نژادی که قبلا کارمند نهاد ریاست جمهوری بوده در برنامه غیر محرمانه جایگزین فردی اصلاح طلب شد! در حالی که من هرگز حتی یک روز هم کارمند نهاد ریاست جمهوری نبودم.

📍جامعه کوتاه مدت ایران و ضرورت دو سواد ضروری

 توضیحِ درباره انگیزه معدود افرادی در ستاد وزارت آموزش و پرورش که به طور سازمان یافته برنامه دارند تا طیفی از کارشناسان و مدیرانِ جوانِ تحولگرا را با اتهام و پرونده سازی از میدان به در کنند، به مجالی دیگر می سپارم.
جامعه کوتاه مدت ایرانی، حاجت به دو سواد ضروری دارد: سواد انتقادی و سواد رسانه ای که می توان در یک تقسیم کار اولی را معلمان آگاه و شریف ایران اسلامی و دومی را کنشگران و فعالان ارجمند رسانه ای بر عهده گیرند. شهروند دارای این دو سواد با همه موضوعات سنجشگرانه برخورد می کند و در بمباران عصر ارتباطات و تبلیغات، قدرت انتخاب خود را از کف نمی دهد.
با دست مهر، نیت صادقانه و کنش آگاهانه همه باورمندان به زیربنای تربیتیِ توسعه را پاس می دارم.
 امید که با تلاشی همگانی، به گفتمانی ملی برای دستیابی به آموزش و پرورشی خلاقیت گرا و نه گرفتار تکرار و روزمرگی برسیم.

با شادباش دوباره مهر
مرتضی نظری
سوم مهر

 

تعداد بازدید: 953 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING