RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 14:54   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31609صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجییکشنبه، 11 مهر 1395 - 10:59
روز جهانی معلم ؛ فرصتی برای بازتعریف مسئولیت‌ها و حقوق معلمان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


 
روز جهانی معلم ؛ فرصتی برای بازتعریف مسئولیت‌ها و حقوق معلمان : با سکوت و نادیده گرفتن آن مشکلی حل نمی شود !
حسین طاهری فرد کارشناس ارشد جامعه شناسی

در چهل و چهارمین اجلاس وزرای آموزش‌وپرورش که در سال ١٩٩٤ و در شهر ژنو برگزار شد، فدریکو مایور مدیرکل وقت سازمان علمی ـ فرهنگی جهان « یونسکو » پیشنهاد کرد که مجمع روزی را به نام روز معلم اعلام کند. این پیشنهاد از سوی مجمع تصویب شد.از سال 1994 به بعد، پنج اکتبر 13 مهرماه از سوی یونسکو برای ارتقای جایگاه و منزلت معلمان ، «روز جهانی معلم» اعلام شده است.
یونسکو هر ساله به منظور گرامی داشت روز جهانی معلم پیامی منتشر می‌کند، پیام روز جهانی معلم امسال که با موضوع « اهمیت به جایگاه معلمان و بهبود شأن و منزلت آنان» تعیین شده است، مصادف با پنجاهمین سالگرد تصویب توصیه‌نامه ۱۹۶۶ یونسکو و سازمان جهانی کار در زمینه شأن و منزلت معلمان می‌باشد.
تاملی در پیام‌های منتشر شده یونسکو در سال‌های اخیر به‌درستی این نکته را آشکار می‌کند که هدف اصلی از اعلام روز جهانی معلم، معطوف کردن توجه‌ها به جایگاه و نقش بنیادین معلمان در مقوله آموزش است.
همه‌ساله در پنجم اکتبر به‌پاس خدمات معلمان در راه رشد و اعتلای دانش‌آموزان در بیش از یک صد کشور جهان جشن گرفته می‌شود تا دانش‌آموزان، والدین آنها و جامعه قدردان معلمان و تاثیرات مثبت و سازنده آنان در ارتقا دانش و آگاهی همگانی باشند. روز جهانی معلم یادآور تلاش های معلمان در تربیت نسل آینده است، نسلی که به مدد آنان جهان هروز جایی بهتر برای زندگی کردن خواهد شد. از آن جایی که آموزش، فرهنگ و ارتباطات پایه گذار صلح جهانی است می‌توان امید داشت آموزش کارآمد کلید حل بسیاری از مشکلات جامعه کنونی باشد.
هدف اصلی از اعلام روز جهانی معلم بهادادن به معلمان، قدردانی از آنها و بررسی مشکلاتشان در سراسر دنیا است. روز جهانی معلم می‌تواند نقطه آغاز اصلاح منزلت و جایگاه معلمان باشد. دولت‌ها باید با بازتعریف مسئولیت‌ها و حقوق معلمان در راستای ارتقای شأن و منزلت آنان تلاش کنند، چراکه پیشرفت هر کشوری از نظام آموزش آن کشور گذر می‌کند.
اگرچه روز معلم در ایران و بسیاری از کشورهای عضو یونسکو در روز دیگری گرامی داشته می‌شود، گرامی داشت این روز منافاتی با روز ملی معلم ندارد. سکوت مقامات و نادیده گرفتن روز جهانی معلم کمکی به فراموش کردن کاستی‌ها،کمبود‌ها و مشکلات معلمان نمی‌کند.
نگاهی دقیق به ابعاد حرفه معلمی و ضرورت‌های این حرفه،ضرورت تلاش مدیران و مسوولان برای ارتقای شرایط کار و زندگی معلمان را دوچندان می‌کند چراکه افزایش کیفیت آموزش در گرو ارتقای جایگاه و منزلت معلمان است.
در سال‌های اخیر به‌سبب غفلت‌ها و بی‌تدبیری در برنامه‌ریزی‌های کلان سطح زندگی و رفاه معلمان و به تبع آن جایگاه اجتماعی آنان سال به سال کاهش یافته است. باید به اهمیت و ضرورت نقش معلمان در فرآیند تعلیم و تربیت توجه بیشتری کرده و برای جبران کاستی‌ها و بهبود وضعیت معیشت و میزان حقوق معلمان گام‌هایی اساسی برداشت.
مطمئناً عدم تلاش برای ارتقای جایگاه و منزلت معلمان می‌تواند خطری جدی برای نظام آموزش‌ و پرورش بوده و در بلند‌مدت اثرات مخربی بر جامعه معلمان و انگیزه آنان در پی خواهد داشت.
کلام آخر:
اکنون آموزش‌ و پرورش نیازمند تحولی کارساز است. تحولی که بتواند کمیت و کیفیت نظام فعلی آموزش‌ و پرورش را متحول کند چراکه آموزش‌ و پرورش یکی از مهم‌ترین و شاید تنهاترین عامل توسعه اجتماعی است.
برای بالا بردن کیفیت آموزش‌ و پرورش باید ابتدا کیفیت کار و زندگی معلمان ارتقا یابد و معلمان از جایگاه اجتماعی مناسب‌تری در جامعه بر خوردار شوند.

تعداد بازدید: 1148 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING