RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 23:01   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31977صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 15 آبان 1395 - 11:46
وزیر آموزش‌و‌پرورش؛ خیلی دور، خیلی نزدیک !
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

وزیر آموزش‌و‌پرورش؛ خیلی دور، خیلی نزدیک !
حسین طاهری‌فرد کارشناس ارشد جامعه شناسی
در اولین آزمون جدی بهارستان نشینان، نمایندگان ملت با سپردن سکان هدایت نهاد حساس و استراتژیک آموزش‌و‌پرورش به «فخرالدین دانش آشتیانی» وزیر پیشنهادی دولت از آزمایشی مهم سربلند بیرون آمدند و حمایت خود از دولت تدبیر‌وامید در مسیر پیگیری مطالبات فرهنگیان را نشان دادند.
اگرچه رای مثبت نمایندگان به وزیر پیشنهادی عملاً مهر تاییدی بر برنامه‌های آشتیانی است اما نباید فراموش کرد در شرایط کنونی مجلس ‌و ‌دولت باید پیش‌از‌پیش در کنار آموزش‌و‌پرورش قرار گیرند، چراکه هماهنگی و همفکری بیشتر دولت و مجلس می‌تواند به حل مسائل و مشکلات لاینحل بزرگترین وکلیدی‌ترین وزارتخانه کشور بینجامد. شوربختانه آموزش‌و‌پرورش در بیش از سه‌دهه گذشته گرفتار مشکلات ریشه‌ای و گسترده‌ای است که باز کردن گره کور آن فراتر از توان یک‌وزیر و یک‌وزارتخانه است. بی‌شک وزیر جدید آموزش‌و‌پرورش بدون حمایت و پشتیبانی دولت و مجلس روزهای سختی پیش روی خواهد داشت و احتمالاً به سرنوشت تلخ فانی دچار خواهد شد.
به‌باور نگارنده اساسی‌ترین مشکل آموزش‌و‌پرورش تأمین منابع مالی متناسب با نیازهای این وزارتخانه است که حل این مشکل درگرو اصلاح نگاه دولت و مجلس نسبت به آموزش‌و‌پرورش میسر است و اگر نگاه هزینه‌ای سیاستگذاران کلان به وزارتخانه پر‌ مخاطب آموزش‌و‌پرورش تغییر نکند در بر پاشنه قبلی خواهد چرخید و آمدن و رفتن وزیران پیاپی بر فرض توانایی کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد بلکه گره‌های کور آموزش‌و‌پرورش را افزایش خواهد داد.
حمایت قاطع و همه‌جانبه رئیس‌جمهوری و همچنین گروه‌ها و فراکسیون‌های مختلف از آشتیانی یکبار دیگر باعث شد تا مسائل آموزش‌و‌پرورش در صدر توجه‌ها قرار گیرد و امید آن می‌رود که با کمک و همیاری دولت و مجلس، آشتیانی بتواند گره کور مشکلات لاینحل وزارتخانه پر مخاطب آموزش‌و‌پرورش را باز کند. با حمایت تمام قد گروه‌ها و تشکل‌های صنفی و سیاسی فرهنگیان از آشتیانی می‌توان به ایجاد تغییر‌و‌تحول در آموزش‌و‌پرورش امیدوار بود اما نباید فراموش کرد که آشتیانی در این راه با چالش‌های بسیار جدی روبروست.
اولین و مهم‌ترین چالش جدی آشتیانی را می‌توان عدم آشنایی وی با مشکلات زیر‌ساختی و ماهیتی این حوزه و نداشتن پیشینه در آموزش‌و‌پرورش دانست. او که فاقد سابقه مدیریت خرد‌و‌کلان در حوزه آموزش‌و‌پروش است باید بتواند در ماه‌های پایانی دولت یازدهم با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت از جمله افزایش سهم آموزش‌و‌پرورش از بودجه عمومی کشور، اصلاح ساختار ناکارآمد بیمه‌طلایی و اجرای کامل مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان بخشی از نارضایتی فرهنگیان را کاهش دهد. مهم‌ترین دغدغه و نگرانی این روزهای معلمان، پرونده اختلاس صندوق‌ذخیره‌فرهنگیان است که رسیدگی قاطع و بدون اغماض به تخلفات احتمالی صورت گرفته در این صندوق می‌تواند تا حدودی اعتماد از دست رفته معلمان را باز گرداند.
قاطبه کارشناسان و فعالان حوزه آموزش‌و‌پرورش معتقدند که نظام فعلی آموزش‌و‌پرورش، نظامی ناکارآمد و فرسوده است که گرفتار نوعی سکون و روزمرگی است. بی‌شک نظام مدیریت ناکارآمد آموزش‌و‌پرورش فعلی نیازمند اصلاح و نوسازی است. وزیر مستعفی آموزش‌و‌پرورش با تمام تلاش‌ها و زحماتش آنطور که باید‌و‌شاید نتوانست نقش موثری در دولت و بیرون از دولت ایفا کرده و رضایت فرهنگیان را جلب کند. می‌توان از موفقیت‌ها و ناکامی‌های وزرای قبلی برای اصلاح و بهبود وضع آموزش‌و‌پرورش کشور سود جست.

و کلام آخر؛
آقای آشتیانی؛ ارتقای منزلت فرهنگیان، اصلاح نظام پرداخت معلمان، به اجرا در آمدن طرح رتبه‌بندی، طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژه فرهنگیان به شعار نیست. بی‌شک می‌توان با واقع‌بینی، نگاه تخصصی و برنامه محور، بدور از شعار زدگی برای ترمیم ساختار بیمار آموزش‌و‌پرورش تلاش کرد.
آقای وزیر؛ مسیر اصلاح و نوسازی ساختار کهنه و فرسوده آموزش‌و‌پرورش بسیار دشوار است. باید در جهت تحقق برنامه‌ها و اهدف‌ ایستادگی کرد. باید بر راه و هدفی که انتخاب کرده‌اید و بر پیمانی که با معلمان بسته‌اید تا آخر بایستید و در راه دفاع از حق‌وحقوق فرهنگیان از خود ضعف و انفعال نشان ندهید. در این مسیر از فشار‌ها، تخریب‌ها و نقدهای غیرمنصفانه نهراسید چراکه جامعه بزرگ فرهنگیان با آگاهی و بصیرت در این وادی پشتیبان شما هستند.
و من الله التوفیق

 

تعداد بازدید: 924 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
علی
|    | 1395/8/16 - 02:19 |     0     0     |
بهتر است تمامی همکاران به اقای وزیر و سایر مسئولین پیشنهاد دهند تا بانک عامل حقوق فرهنگیان از بانک ملی به یک بانک دیگر تغییر یابد. همه واقف هستید که بانک ملی دیگر ملی نیست . این در ابتدا می تواند از بهترین کارهای وزیر باشد.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING