شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 01:27   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32218صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیجمعه، 12 آذر 1395 - 13:45
نماینده تهران در دادسرا حاضر شد
تفهیم اتهام صادقی و آزادی با قرار کفالت
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

نماینده تهران در دادسرا حاضر شد
تفهیم اتهام صادقی و آزادی با قرار کفالت

آرمان - کژال ذوالفقاری نیا: ماجرای بازداشت محمود صادقی که حواشی و بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بر جای گذاشت، با حضور این نماینده در دادسرای فرهنگ و رسانه خاتمه یافت. ماجرا از آنجایی شروع شد که در ساعات پایانی شنبه شب؛ یعنی شب رحلت پیامبر اعظم، خبری منتشر شد که حکایت از حضور ماموران مقابل منزل نماینده تهران با هدف اجرای حکم جلب این نماینده داشت؛ خبری که به سرعت فراگیر شد و چنان تب و تابی در میان نمایندگان مجلس، اهالی رسانه و اعضای شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد که نتیجه اش شد تکاپوی نواب هیات رئیسه مجلس، رایزنی‌های اعضای فراکسیون امید و حتی تجمع عده‌ای از مردم مقابل منزل محمود صادقی با هدف جلوگیری از بازداشت شبانه نماینده تهران در مجلس دهم. روز بعد هم این خبر همچنان در صدر اخبار قرار داشت و بسیاری را وادشت تا له یا علیه این ماجرا ورود پیدا کنند. حواشی این ماجرا همچنین فراکسیون امید مجلس دهم را واداشت تا جلسه‌ای فوق العاده تشکیل دهد و نتیجه جلسه شد «تاکید اعضا بر ارجاع پرونده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان» و علی مطهری نیز شد «مسئول پیگیری موضوع شکایت دادستانی تهران از آقای صادقی از طریق رایزنی با رئیس مجلس». جلسه فراکسیون با این نتیجه تمام شد اما ساعاتی بعد خبر رسید که محمود صادقی در دادسرا حضور یافته و در خصوص «پرونده بورسیه‌ها، پرونده شکایت نماینده کاشان، پرونده یاشار سلطانی و همچنین پرونده حساب‌های بانکی» تفهیم اتهام شده و سپس با صدور قرار تامین کفالت و با معرفی کفیل آزاد شده است. اینکه تمکین در برابر قانون از اوجب واجبات است و تلاش در جهت «کاهش التهاب افکار عمومی» امری است شایسته تقدیر، اما سوالاتی که اذهان را درگیر می‌کند این است؛ آقای صادقی! اگر بنا داشتید که در راستای کاهش التهاب افکار عمومی و رعایت مر قانون حرکت کنید چرا اساسا از همان ابتدا در دادسرا حضور نیافتید تا تفهیم اتهام شوید؟ چرا در چند روز گذشته اعلام کردید که فقط و فقط هیات نظارت باید تصمیم‌گیرنده باشد؟ چرا همکارانتان را در مجلس واداشتید تا جلسه فوق العاده تشکیل دهند و بعد به تصمیم همین همکاران احترام نگذاشتید؟ کاش از همان زمان اطلاع از شکایت به دادسرا مراجعه می‌کردید تا التهاب در جامعه ایجاد نشود.

دلایل صادقی برای حضورش در دادسرا

محمود صادقی با اشاره به حضور خود در دادسرا گفت: با اینکه رویه شکایت را غیرقانونی می‌دانم، به‌دلیل جلوگیری از ملتهب شدن فضا و به‌ صورت داوطلبانه در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شدم. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: پس از حضور وکیلم در دادسرا، بنده نیز به‌صورت داوطلبانه حضور پیدا کردم که البته حضور من ارتباطی به حکم جلب نداشت و صرفا به‌خاطر احترامی است که به‌عنوان یک حقوقدان برای دستگاه قضائی قائل هستم و به‌ منظور خارج کردن فضای افکار عمومی از التهابی که در این مدت ایجاد شده و پیشگیری از تشنج بیشتر، نسبت به این مساله اقدام کردم. وی اظهار کرد: در این جلسه بنده درمورد پرونده‌های شکایت نماینده کاشان و بورسیه‌ها، اظهارنظر درباره یاشار سلطانی و همچنین نطق دو دقیقه‌ای اخیر در صحن علنی مجلس که در آن با اشاره به اظهارنظر رسمی وزیر اقتصاد از آقای طیب‌نیا خواستار توضیح درباره حساب‌های بانکی شده بودم، تفهیم‌اتهام شدم. صادقی در پایان تصریح کرد: در این جلسه قرار شد درصورتی که دادسرا این توضیحات را کافی تشخیص ندهد و قصد پیگیری داشته باشند، از طریق هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس اقدام کند و درصورتی که هیات نظارت تشخیص داد که اظهارات بنده خارج از حیطه نمایندگی بوده، بنابر قانون موضوع را به بنده اعلام کنند تا در دادسرا حضور پیدا کنم.

صادقی با قرار کفالت آزاد شد

صادقی پس از حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه و انجام تحقیقات در مورد اتهامات مطروحه توسط بازپرس پرونده و با صدور قرار تامین کفالت و با معرفی کفیل آزاد شد.

روایت تابش از دلیل حضور صادقی در دادسرا

محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید نیز در این راستا گفت: حضور محمود صادقی در دادسرای فرهنگ و رسانه داوطلبانه بوده و مقرر شده موارد اتهامی از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به وی ابلاغ شود. وی افزود: در جریان حضور آقای صادقی در دادسرا ضمن مذاکره با آقای قطبی، سرپرست دادسرای فرهنگ ورسانه و دادستان محترم، که از حسن نظر آنها در حل مساله تشکر می‌شود، موضوعات مطروحه در رابطه با آقای صادقی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و مقرر شد موارد اتهامی از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به ایشان ابلاغ شود و ایشان در هر مرحله با تشخیص هیات نظارت در دادسرا حاضر شوند و به ابهامات و سوالات پاسخ دهند.

جلسه فوق العاده هیات رئیسه فراکسیون امید

اما ساعاتی قبل از حضور صادقی در دادسرا، جلسه فوق‌العاده هیات رئیسه فراکسیون امید در این رابطه برگزار شد. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به نشست سه شنبه (۹ آذر) هیات رئیسه فراکسیون امید که به‌ منظور بررسی موضوع شکایت دادستانی تهران از محمود صادقی برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به تصویب قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس و تایید این قانون از سوی شورای نگهبان، انتظار می‌رود که مفاد این قانون محور اقدام مسئولان قضائی قرار گیرد و این درحالی است که ماده ۹ این قانون در مورد روند پیگیری قضائی شکایت از نمایندگان مجلس ازطریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان صراحت دارد. سخنگوی فراکسیون امید در مجلس یادآور شد: همچنین در این جلسه مقرر شد علی مطهری مسئولیت پیگیری موضوع شکایت دادستانی تهران از آقای صادقی را از طریق رایزنی با رئیس مجلس برعهده بگیرد. نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس یادآور شد: فراکسیون امید خواهان این است که هرچه سریع‌تر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل جلسه بدهد.

نامه مطهری به دادستان تهران

در واکنش به خبر اقدام برای بازداشت شبانه محمود صادقی، علی مطهری نایب رئیس مجلس در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران نوشت: اختلاف نگاه مجلس و قوه قضائیه در این گونه موارد ناشی از اختلاف در دو مبناست. از نظر شما انتقاد یا سوال نماینده از قوه قضائیه اگر وارد نباشد جرم است و دادستانی می‌تواند او را مستقیما احضار یا جلب کند، در حالی که از نظر ما انتقاد یا سوال می‌تواند وارد باشد و می‌تواند وارد نباشد و به هر حال در این گونه موارد قوه قضائیه باید به وسیله وزیر دادگستری پاسخ بدهد و رفع ابهام کند.... به هر حال با روشی که در پیش گرفته شده مجلس به صورت یک موجود بی خاصیت و همیشه نگران از احضار و بازداشت در خواهد آمد و حریت و آزادگی خود را از دست خواهد داد و‌ ای بسا که به تملق و چاپلوسی روی آورد.

نمایندگان مصونیت مطلق قضائی ندارند

در حالی که بحث بر مصونیت مطلق نمایندگان مجلس بالا گرفته بود، نجات‌ا... ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره تفسیر مصونیت قضائی نمایندگان از اصل ۸۶ قانون اساسی که تصریح دارد «نمایندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهارنظر و رای‏ خود کاملا آزادند و نمی‏ توان‏ آنها را به‏ سبب‏ نظراتی‏ که‏ در مجلس‏ اظهار کرده‌اند یا آرایی‏ که‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ خود داده‏‌اند تعقیب‏ یا توقیف‏ کرد»، گفت: در ایران مثل خیلی از کشورها مصونیت مطلق و کامل قضائی برای نماینده مورد پذیرش قرار نگرفته است. وی افزود: نمایندگان به خاطر اظهارنظرهایی که درباره ادای وظایف نمایندگی شان است مصون از تعقیب هستند، به هر حال مصونیت نمایندگان محدود است. ابراهیمیان یادآور شد: یک تضمین‌هایی قانون اساسی قائل شده که نماینده حین انجام وظیفه اش تحت فشارهای بیرونی و خارجی و تهدید و شکایت قرار نگیرد، اما به معنی این نیست که اگر مرتکب جرم دیگری شد، مصون باشد. در هر صورت برای تعقیب نماینده و غیرنماینده باید کلیه قوانین و مقررات و آیین دادرسی رعایت شود.

توئیتی که جنجالی شد

در همین حال غلامعلی حداد عادل نماینده پیشین مجلس در توئیتی که به «سوال است یا تهمت» معروف شد، به اظهارات محمود صادقی واکنش نشان داد و جملاتی را به کار برد که به سرعت در فضای مجازی بدل به طنزهای سیاسی شد؛ طنزهایی که با این جملات پایان می‌یافت: «آقای حداد آیا این سوال است یا تهمت؟»

 

تعداد بازدید: 566 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی