چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 06:03   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32550صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسییکشنبه، 12 دی 1395 - 12:39
از عقب‌نشینی دلار تا برخورد با «سوداگران ارز»
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:



نرخ دلار که در هفته گذشته حتی تا ۴۱۵۰ تومان هم بالا رفته بود حالا به زیر ۳۹۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده است. همزمان رئیس بانک مرکزی گفته است که نرخ واقعی دلار آمریکا ۳۶۰۰ تومان است.
به گزارش نکونیوز، تب و تاب بازار ارز از ابتدای این هفته در حال فروکش کردن است. قیمت دلار آمریکا در لحظه تنظیم این خبر ۳۸۵۷ تومان است که نسبت به بالاترین نقطه آن در هفته گذشته، به طور محسوسی کاهش یافته است.
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در مورد قیمت ارز گفته است: ۳۶۰۰ تومان می‌تواند نرخ واقعی ارز باشد اگرچه نمی‌توان قیمت دقیق ارز را به قطعیت اعلام کرد اما رقم اعلام شده با توجه به شرایط کنونی کشور رقم درستی است.
سیف گفت: یکی از دستاوردهای ما آرامش در بازار ارز است که دولت توانسته نوسانات ارز را کنترل کند. تنها در طی سه سال گذشته اتفاقاتی افتاد که می‌توانست آرامش را از بازار ارز بگیرد، یکی از این حوادث کاهش قیمت شدید نفت بود که در برخی از کشورهای منطقه تورم را به سه رقم افزایش داد که ایران هیچ شوکی را در بازار ارزی تجربه نکرد و ما توانستیم شرایط را کنترل کنیم.
سیف ادامه داد: با ثبات‌ترین وضعیت ارز ۸ ماهه نخست امسال بوده است که البته برخی از اخبار سیاسی توانست بر آرامش بازار ارز تاثیر گذارد. اما آنچه بیشترین تاثیر را داشته نظرات کارشناسی در داخل بوده که التهاب‌زا بوده است؛ بویژه اخبار رسانه‌های معاند که فضا را متشنج کرده است، این افراد و رسانه ها به دنبال ایجاد یاس در جامعه‌اند اما آنچه صادق است کنترل بازار است و روند نزولی دلار ادامه می یابد. وی افزود: بانک مرکزی وضعیت عرضه ارز را برای رسیدن به وضعیت و شرایط مطلوب و قابل قبول فراهم می‌کند.
سیف به برخی از گمانه‌زنی‌ها از جمله این که دولت می‌خواهد با افزایش قیمت ارز، کسری بودجه خود را جبران کند، واکنش نشان داد. وی گفت: من از صاحب‌نظران می خواهم که گمانه‌زنی‌هایشان علمی باشد، اینکه دولت بخواهد برای تامین کسری بودجه خود نرخ دلار را افزایش دهد درست نیست، زیرا با این اقدام تورم به شدت رشد می‌کند در حالی که در کشور ما تورم مهار شده است.
یکی از برنامه‌های بانک مرکزی، یکسان‌سازی نرخ ارز بوده است. سیف با عنوان این که در حال حاضر شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز مناسب نیست، گفت: در حال حاضر سرعت عمل و تعامل بانک‌های ایران با بانک‌های جهانی شتاب لازم را ندارد، در حال حاضر نمی‌توان زمانی را برای یکسان‌سازی نرخ ارز مشخص کرد، اما دو ماه بعد از تامین پیش‌نیازها می‌تواند این کار صورت گیرد که بخشی از برنامه مورد نیاز برای یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی شده است.
سیف به تأثیر تحریم‌ها بر افزایش فعالیت‌های صرافی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تا پیش از اعمال تحریم‌ها، کل واردات ما از طرق نظام بانکی یا همان ال سی صورت می‌گرفت که بعد از اعمال تحریم‌ها، نظام‌های مالی به سمت صرافی‌ها رفت. اما در شرایط کنونی این نظام مالی باید به بانک‌ها بازگردد، ما باید زمینه را ایجاد کنیم تا نظام مالی را به بانک‌ها باز گردانیم و اختیارات صرافی‌ها را هم به تدریج محدود کنیم، این دو کار هم زمان در حال اجراست.
محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز نرخ ارز در بازار را واقعی ندانست و گفت: برخی صادرکنندگان در پی افزایش قیمت دلار هستند، در حالی که با افزایش قیمت دلار همه سیاست‌های کنترلی دولت و افزایش تولید کشور به هم می‌خورد.
اظهارات نوبخت نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت با خواسته‌های بخشی از فعالان بخشی خصوصی، تفاوت دارد.
نوبخت نیز به برخی گمان‌زنی‌ها پاسخ داد و گفت: دولت به هیچ وجه به خاطر تامین ریال مورد نیازش نرخ دلار را افزایش نمی‌دهد... از نظر دولت بسیار مهم از که پول ملی کشور تقویت شود.
همزمان بانک مرکزی سعی کرده فضا را به سمتی هدایت کند که بازار ارز به عرصه سوداگری و کسب سودهای کلان از طریق خرید و فروش ارز تبدیل نشود. بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داده تا با نرخ‌های بازار آزاد به خرید و فروش دلار بپردازند. در واقع، هدف بانک مرکزی این بوده که معاملات ارزی را به جای صرافی‌ها به بانک‌ها هدایت کند.
بانک مرکزی در عین حال برخورد با فعالیت‌های سوداگرانه در بازار ارز را نیز در دستور کار خود قرار داده است. معاون نظارتی بانک مرکزی امروز گفته است که ۱۲۴ نفر از خریداران و فروشندگان عمده ارز به سازمان مالیاتی کشور معرفی شدند.
فرشاد حیدری گفت: براساس قانون هر نوع خرید و فروش و انتقال ارز اگر از مجرای قانونی انجام نشود مصداق قاچاق محسوب می‌شود و به همین خاطر حتماً باید با آن برخورد قانونی صورت گیرد. وی افزود: تعدادی از خریداران و فروشندگان عمده ارز برای رفع نیاز و واردات کالا خرید و فروش ارز انجام نمی دهند.
معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: افراد معرفی شده به سازمان امور مالیاتی اگر در فضای کسب و کار قانونی برای واردات کالا و مصارف مورد نیاز کار می کردند مشمول مالیات نخواهند بود ولی اگر اقدامشان سوداگرانه تشخیص داده شود ضمن اینکه از بابت کار قاچاق با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد باید مالیات درآمد حاصله را نیز بپردازند.
حیدری گفت: اگر این افراد اسنادی دال بر اینکه کارشان متعارف بوده ارائه دهند از نظر ما اشکالی در کار آنها مترتب نیست، اما اشکال اساسی این است که با خرید و فروش و ایجاد التهاب در بازار ارز، هم در نظام ارزی کشور اخلال ایجاد می کنند و هم مالیات نمی پردازند.

تعداد بازدید: 495 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی