RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    آموزشی خارجی    اجتماعی، سیاسی    گیشه روزنامه    مقالات    بخشنامه ها    خدمات    برگزیدگان    کاریابی  
سه شنبه، 8 فروردین 1396 - 12:31   
  تازه ترین اخبار:  
   آخرین مطالب  

  🌸🌸🌸نوروز 1396 مبارک🌸🌸🌸


  مدال برنز دانش آموز مرندی در نمایشگاه بین المللی اختراعات استانبول2017


  توضیحات یک مسوول درباره «حجم بالای کتب درسی»


  عامل تیراندازی در فرانسه قصد داشت دهها دانش آموز را بکشد


  مراکز اسکان نوروزی به تفکیک استان


  🗣درد دل قشر ضعیف سرباز معلم🗣


  جایزه جهانی بهترین معلم برای زنی که در قطب شمال درس می‌داد


  وزیر آموزش و پرورش :به گفتمان ملّی برای اعتلای آموزش و پرورش نیازمندیم


  محمدرضا عارف: برخورد با فعالان رسانه‌ای با منافع ملی سازگار نیست


  50 عضو کانون پرورش فکری در مسابقه نقاشی کشور بلاروس خوش درخشیدند


- اندازه متن: + -  کد خبر: 32952صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیجمعه، 15 بهمن 1395 - 06:19
یادداشت انتقادی پیرامون آموزش و پرورش فنلاند
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

✍دکتر محمدی
   عضو هیات علمی دانشگاه

مطالعه و تاملِ همراهان فرهیخته در این یادداشت دریافتی پیشنهاد می شود👇

📍با سلام
به بهانۀ مقایسۀ ساختمان ها و امکانات آموزشی کشور فنلاند موضوعی را که مدتهاست دل مشغول و نگران آن هستم در این چند سطر مطرح می کنم تا شاید شما دوستان و بزرگان دیگر به آن فکر کنید و با طرح و گسترش آن در شبکه های اجتماعی، سیاستگذاران آموزشی نیز به آن بیاندیشند. گرچه فاصله ما با فنلاند فاصله دو کهکشان است ولی پاره ای از مشکلات ما حل شدنی هستند. موضوعی که بسیار کم بدان پرداخته شده است و جنابعالی هم که خود دغدغه فراوان دارید، صلاحیت های معلمی در کشور ما است. امروزه روشن شده  است که مهمترین عامل از مجموعۀ عوامل تأثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معلم است. سنتز پژوهی فردی بنام جان هتی بر روی 800 فراتحلیل و 50000 مطالعه و 200.000.000 دانش آموز این را نشان داده  که معلم مهمترین عامل اثرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.  گزارش این سنتزپژوهی که حاصل پژوهشی از سال  1990  تا 2005 میلادی بود در سال 2008 -2009 میلادی گزارش شد. این پژوهش ها نشان می دهند که  پرداختن به شایستگی های معلمی و صلاحیت های علمی و رفتاری معلمان از اهمیت حیاتی برخوردار است. در حالی که تا صحبت معلم می شود یاد حقوق و امکانات و مقایسۀ معلم ایرانی با معلم دانمارکی و فنلاندی و سنگاپوری و کره ای و غیره می افتیم، یادمان می رود که معلم ایرانی (در حدود 60 تا 70% معلمان) واقعاً از صلاحیت علمی و مهارتی لازم برای آموزش برخوردار نیستند. زیرا اغلب معلمان ما روند مناسب جذب که در همه جای جهان متداول است را طی نمی کنند. عموماً افرادی ضعیف از نظر علمی هستند و  شایستگی رفتاری لازم را ندارند. حال چنین افرادی چگونه می خواهند موجب پیشرفت فرزندان این کشور شوند. از طرف دیگر این را نیز نفی نمی کنم که بین حداکثر 30 تا 40 درصد از معلمان ما هم واقعا معلم هستند و مانند خورشید می درخشند و باید حساب آنها را از مجموعۀ نظام معلمی در کشور جدا کرد ، اما چون معلمان فاقد شایستگی و توانایی های مهارتی بخش قابل ملاحظه ای از نظام آموزشی را تشکیل می دهند، این نظام آموزشی حتی با بهترین امکانات و منابع نیز ره به جایی نخواهد برد.  سیستم جذب و بکارگیری معلم در کشور ما واقعا فاجعه بار است و حال مقایسه ساختمان و امکانات ما و دیگران که خود موضوع دیگری است و شاید تا 50 سال آینده هم قابل حل نباشد. نظام آموزش و پرورش باید بدنبال نخبه گزینی و شایسته سالاری باشد و روند پیشرفت افراد در یک چنین نظامی باید کاملا با صلاحیتهای دقیق علمی و تجربی هماهنگ باشد. از آن طرف معلم بسیار شایستۀ ما هم وقتی مدیری در مدرسه دارد که فاقد صلاحیتهای علمی و رفتاری لازم  برای مدیریت چنین معلمی است و صرفاً بر اساس روابط در مناطق آموزش و پرورش منتصب می شوند، واقعاً پرسش من این است که آیا چنین نظام آموزشی رو به سوی تعالی خواهد داشت!!! جالب این است که بدانید در بسیاری از کشورها حتی معلمان رسمی آن سیستم چند سال به چند سال بر اساس نظامهای ارزشیابی استاندارد از نظر علمی و مهارتهای معلمی ارزیابی می شوند و معلمانی که نتوانند این ارزشیابی های دقیق را بگذرانند فاقد صلاحیت شناخته می شوند و مدارک معلمی آنها باطل می شود. در حالی که معلم ایرانی وقتی رسمی شد دیگر تمام است و چنین فردی چه نیازی به ارتقاء دانش و بهسازی توانایی های خود خواهد داشت؟!! آموزشهای ضمن خدمت هم که تکلیفشان روشن است و صرفاً برای پر کردن ساعاتی است که در فرمهای ارزیابی سالانه مد نظر قرار گرفته و پر واضح است که با صرف این همه ساعت و هزینه هیچ پیامد مثبتی در پی نخواهند داشت. این نظام آموزشی باید انگشت بر روی عوامل قابل تغییر بگذارد و یکی از این عوامل ارزیابی های دقیق صلاحیت های معلمی هستند تا در این گذار هم معلمان صاحب صلاحیت شناخته شوند و هم معلمان فاقد صلاحیت های لازم، در صورتی که قابل آموزش باشند، آموزشهای دقیق ضمن خدمت را دریافت کنند و بعد از آن دوباره ارزشیابیهای دقیق صلاحیتهای معلمی از آنها بعمل آید و از طرف دیگر از طریق ارزشیابی هایی که استانداردهای بین المللی دارند جذب معلم در نظام آموزشی صورت گیرد.

🌍تربیت و توسعه
  نگاه انتقادی به آموزش و پرورش

 

تعداد بازدید: 139 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب  
 
   تبلیغات صفحات داخلی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: ⬅برنامه گروه مدیران،دانشگاهیان:شنبه #امنیت_شغلی و#اخراج حقوق کاراقای#ابوفاضلی/1ش رویکردهای#نوین #مدیریت_منابع_انسانی آقای دکتر #خاک_ره /3ش#عیدی #کارکنان مشمول #قانون_کار اقای دکتر🎓 #اثنی_عشری/4ش#مصاحبه #خروج، شیوه ها و راهکارها خانم#رضایی/5ش کیس استادی برای #مصاحبه #استخدامی بنابر سوالات باز و #رفتاری خانم🎓#حنطوش_زاده😀جنبش علمی هشیه نوروزی📚دانش وآگاهی هدیه بدهیم @HRMIR