سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 19:18   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33012صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیسه شنبه، 19 بهمن 1395 - 14:00
پکن: درگیری بین چین و امریکا، برنده‌ای نخواهد داشت
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

 

وانگ ئی، وزیر خارجه چین و جولی بیشاپ، وزیر خارجۀ استرالیا در کنفرانسی مطبوعاتی در کانبرا، پایتخت استرالیا، 19 بهمن 1395

 

وزیر خارجۀ چین در تلاش برای کاهش تنش بین این کشور و امریکا که پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بالا گرفته، هشدار داد درگیری بین چین و امریکا هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.

تنش میان امریکا و چین از چند ماه پیش تشدید شد؛ زمانی که ترامپ که هنوز قدرت را در امریکا در دست نگرفته بود، بدون اطلاع پکن در تماسی تلفنی با تسای اینگ ون، رئیس اجرایی جزیرۀ تایوان گفتگو کرد. ترامپ همچنین تهدید کرده بود بر کالاهای وارد شده از چین تعرفه گمرکی تعیین خواهد کرد.

با این حال وانگ ئی، سه‌شنبه پس از دیدار با جولی بیشاپ، وزیر خارجۀ استرالیا در کانبرا، پایتخت این کشور در جمع خبرنگاران تأکید کرد که چین به صلح، متعهد و پایبند است.

چین، تایوان را بخشی از «سرزمین چین واحد» می‌داند که حق ندارد به‌طور مستقل روابط دیپلماتیک رسمی با دیگر کشورها برقرار کند.

ترامپ پیش‌تر نیز در اظهاراتی جنجالی گفته بود امریکا ملزم به ادامۀ سیاست «چین واحد» که تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند، نیست.

دولت چین در واکنش به این گفتۀ ترامپ اعلام کرد زیر سؤال بردن اصل «چین واحد» اثری جدی بر صلح و ثبات در تنگۀ تایوان خواهد گذاشت.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (چپ)، و تسای اینگ-ون، رئیس‌ اجرایی تایوان

وزیر خارجۀ چین، سه‌شنبه گفت درصورتی‌که جنگی بین چین و ایالات‌متحده صورت گیرد، هر دو طرف شکست خواهند خورد و هیچ‌کدام از طرفین نمی‌تواند بر دیگری فائق آید.

وانگ ئی همچنین از رهبران جهانی خواست سیاست اقتصادی موسوم به حمایت گرایی را رد کنند؛ سیاستی که ترامپ با برنامۀ اقتصادی و شعار «اول امریکا» از آن حمایت کرد.

منظور از حمایت گرایی، جلوگیری از تجارت بین کشورها از طریق وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی، محدودسازی حجم واردات و ایجاد موانع از طریق دولت در این زمینه است.

وانگ ئی همچنین بر اهمیت تلاش برای «باز شدن» اقتصاد جهان و گسترش جهانی‌شدن اقتصاد تأکید و اعلام کرد همچنان به دنبال احیای جاده ابریشم است.

وزیر خارجۀ استرالیا نیز از چین خواست به پیمان تجاری ترانس-پاسیفیک (پیمان تجاری اقیانوس آرام) ملحق شود؛ پیمانی که ترامپ چندی پیش آن را رد کرد و گفت معاملات دوجانبه را ترجیح می‌دهد.

این پیمان تجاری ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام (استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، امریکا و ویتنام) به‌جز چین را شامل می‌شود.

بیشاپ افزود: «می‌خواهم چین را تشویق کنم پیوستن به این پیمان را موردبررسی قرار دهد.»

تعداد بازدید: 955 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی