RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 11:24   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33014صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیسه شنبه، 19 بهمن 1395 - 15:10
سال جدید از نوع چینی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

 

چینی ها دارای تقویم منحصر به فردی هستند که بسیار دقیق است. آنان برای سنجش زمان، از حرکت خورشید و ماه و ستارگان بهره می گیرند. در این تقویم ویژه، روز اول سال جدید در واقع به هنگام دومین ظهور ماه نو پس از «انقلاب زمستانی » در نظر گرفته می شود.

دو نقطه از مدار زمین به دور خورشید را انقلابین یا انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی می نامند و در این دو نقطه، زاویه میل خورشید به حداکثر شمالی و جنوبی خود می رسد؛ به طوری که در انقلاب زمستانی خورشید بر فراز مدار رأس الجدی قرار می گیرد و در این زمان طول روزهای نیمکره شمالی زمین به حداقل رسیده و بر تعداد ساعات تاریکی شب افزوده می شود.

چینی ها با سنجش دقیق انقلاب زمستانی ، زمان تحویل سال نو را محاسبه می کنند و امسال نیز بیست و هفتمین روز ماه ژنویه زمان ورود به سال 2017 چینی اعلام شده است.

سال چینی ها با یک چرخه 12 ساله بر نام 12 جانور منطبق می شود و همانطور که ما نیز در ایران با آن آشنا هستیم ، هر سال به نام یک جانور نامگذاری می شود. این تقویم دوازدهگانه، توالی اسامی 12 حیوان را شامل می‌شود که یک دور کامل آن در زبان ترکمنی «موچه» نام دارد . ترتیب اسامی حیوانات در تقویم چینی به قرار زیر است: موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک

سال جدید از نوع چینی

به طور مثال امسال سال خروس است و سه سال گذشته به ترتیب سال میگون ، اسب و مار بوده است. این جانوران در واقع 12 سمبل ویژه هستند.

نام سالهای دوازده گانه حیوانی در ایران با تفاوتهایی با تقویم چینی-اویغوری به ترتیب عبارتند از: موش، گاو، پلنگ، خرگوش، ماهی، مار، اسب، گوسفند، میمون، مرغ، سگ و گراز(خوک).

سال جدید از نوع چینی

این ترتیب، عیناً در میان ترکمن ها نیز رواج دارد. زردپوستان و نیز ایرانیانی که به پیروی از مغولان بدین گاه شماری عنایت داشتند ویژگی هر یک از سالهایی را که با این حیوانات قرین می شد کمابیش به تأثر از مغولان، همانندِ خوی و سرشت این حیوانات می دانستند و چنین است که هنوز هم نزد عامه چنین برداشتی رواج دارد. در نزد چینی ها، تأثیر این دوازده حیوان بر سرنوشت زمین و انسان به افسانه‌ئی باز می گردد که طی آن بودا در آغاز سال نو همه حیوانات را دعوت کرد و از میان آنان، تنها دوازده حیوان مذکور و به روایت زرد پوستان موش، گاو، ببر، گربه( به باور ویتنامی ها)، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک دعوت بودا را پذیرفتند و بودا مقدر کرد که سرنوشت جهان به دست این دوازده حیوان که یکی پس از دیگر در هر سال پدیدار می شوند باشد.

تعداد بازدید: 991 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING