جمعه، 31 فروردین 1403 - 20:47   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33080صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیسه شنبه، 26 بهمن 1395 - 11:38
تاکید آمانو بر پایبندی ایران به اجرای توافق اتمی تاکید آمانو بر پایبندی ایران به اجرای توافق اتمی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

با افزایش نگرانی‌ها در مورد سعی دولت جدید آمریکا در تغییر شرایط درج‌شده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن، تأکید کرد که ایران تاکنون به اجرای برجام پایبند بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در حاشیه نشستی در دبی به خبرنگاران گفت: «بجز برخی تخطی‌های مربوط به مقداری عبور از حد ذخیره آب سنگین که در توافق مشخص شده، ایران به اجرای برجام پایبند بوده است.»

مطابق برجام، ایران تنها مجاز است ۱۳۰ تن آب سنگین داشته باشد. رآکتورهای آب سنگین کارآمدی بیشتری در تولید پلوتونیوم دارند، ماده‌ای که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود.

ایران و قدرت‌های غربی جهت رفع نگرانی از ساخت سلاح اتمی در ایران، توافق‌نامه‌ای را موسوم به برجام امضا کرده‌اند که بر اساس آن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کاهش یافته و تحریم‌های غرب نیز علیه ایران نیز کاهش می‌یابد.

در همین حال اما، «برخی منابع» به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که دولت ترامپ در نظر دارد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد که سیاست خود در زمینه پیروی ایران از مفاد برجام را سختگیرانه‌تر کند و ازجمله بر دسترسی آژانس به محوطه‌ها و تأسیسات نظامی ایران اصرار بورزد.

آقای آمانو روز سه‌شنبه افزود که توقع اجرای پادمان از سوی ایران «باید مانند بقیه کشورها باشد و در این مورد تبعیض منفی یا مثبتی» نباید برای ایران در نظر گرفت.

وی افزود: «هیچ امر سیاسی موضوع اجرای [برجام] را تغییر نمی‌دهد. اجرا بسیار مهم است و نیاز به کوشش از سوی همه طرف‌ها دارد و… ما ابزار راستی‌آزمایی بسیار توانمندی در دست داریم.»

مدیرکل آژانس در میان خبرنگاران تأکید کرد که «فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش پیدا کرده و این را می‌توان به منزله منفعت خالص دانست. چیزی که مهم است ادامه اجرای توافق است.»

او در عین حال با ذکر این‌ که «دولت ترامپ هنوز در مراحل اولیه به‌ سر می‌برد اما ما بسیار مشتاقیم تا هرچه سریع‌تر با آنها تعامل داشته باشیم» اضافه کرد: «اما دولت جدید هنوز با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تماس نگرفته است.»

یکی از خبرنگاران در مورد حالتی که اگر ایران هم‌چنان به قرارها پایبند بماند و در عین حال ایالات متحده بخواهد توافق را تغییر دهد، از آقای آمانو سؤال کرد اما وی از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۲۸ آذرماه در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر مصوبه سنای آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران را «مغایر» با توافق اتمی وین خوانده و گفت که ایران آغازگر نقض برجام نخواهد شد.

تعداد بازدید: 803 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی