فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:
http://aftabeyazd.ir/?newsid=65477
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: هرگونه تغییر در نظام آموزشی در صورت فراهم نکردن تمهیدات و زیرساختهای لازم اثرات مخربی به دنبال دارد که تا سالها ادامه خواهد داشت.رضوان حکیمزاده در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: هنگامی که معلم و کتاب درسی به درستی در خدمت آموزش قرار نگیرد، نتیجه آن افت تحصیلی است که اکنون در مقطع ابتدایی با آن مواجه هستیم.وی یکی از مهمترین دلایل افت تحصیلی در بین دانشآموزان دوره ابتدایی را متاثر از تغییرات شتابزده در این مقطع دانست و افزود: در سالهای گذشته شاهد برخی تغییرات بنیادی در آموزش ابتدایی بودیم و شاید هیچ مقطعی این همه تغییرات را در زمان کوتاه تجربه نکرده باشد.معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بنابر بر نظر متخصصان، تغییر در عرصه تعلیم و تربیت نیاز به زمینه و آماده سازی دارد و یکی از نهادهایی که باید با بیشترین مطالعه و دقت دست به تغییرات بزند، آموزش و پرورش است.حکیم زاده با بیان اینکه تغییرات ناگهانی بدون فراهم کردن بستر مناسب، زمینه ساز بسیاری از معضلات و مشکلات است که این مسئله در آموزش ابتدایی کشور اتفاق افتاد، اظهار کرد: اصلاح در آموزش و پرورش امر پسندیدهای است اما باید زیرساختها و لوازم آن فراهم شود.وی اضافه کرد: وقتی تصمیم گرفته میشود نظام آموزشی در دوره ابتدایی به جای پنج سال، 6 سال باشد، نیازهای اولیه برای این تغییر اعم از کلاس، امکانات، برنامه درسی، کتاب و معلم باید فراهم باشد، مسئلهای که در این تغییرات نادیده گرفته شد و ما مجبور شدیم برای تامین نیروی مورد نیاز دوره ابتدایی، از معلمان دوره متوسطه دوم که آشنایی با شیوههای آموزشی این دوره را ندارند، استفاده کنیم.وی ادامه داد: اکنون آموزش و پرورش موظف است آسیبهای ناشی از این مسئله را شناسایی کرده و به دنبال راهکاری باشد تا بتوان تاثیر مخرب تغییرات شتابزده را بهحداقل رسانده و محیطهای آموزشی را بهکیفیت نزدیک کرد. وی خاطرنشان کرد: طبق آمار به هنگام اجرای سیستم آموزشی
3 - 3- 6 و اضافه شدن یک پایه به دوره ابتدایی 11 هزار معلم کمبود داشتیم که به ناچار از معلمان دوره متوسطه بهره گرفته شد. حکیمزاده ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش همگام با سیاستهای دولت «محرومیت زدایی» را در اولویت کارهای وزارتخانه قرار داده است و از آنجا که اکثر کودکانی که به دلیل برخی مشکلات وارد مدرسه نمیشوند در مناطق محروم و در گروه سنی دوره ابتدایی هستند، پیگیری امور این گروه از کودکان بسیار مهم است.وی اظهار داشت: در اولین جلسه با وزیر آموزش و پرورش طرح ضربتی محرومیتزدایی کلید خورد و در این رابطه چهار استان به منظور بررسی تعداد دانشآموزان، میزان امکانات و زیرساختهای مورد نیاز آموزشی و نیروی انسانی تعیین شد.
|