شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 12:59   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33140صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 2 اسفند 1395 - 11:41
هدایت تحصیلی بهانه گسترش غیرانتفاعی‌ها
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


اجتماع > آموزش - علی‌اصغر محمدی:
«هدایت تحصیلی» یا همان «انتخاب رشته دبیرستانی‌ها» سال گذشته به اندازه کافی خبرساز شد؛ آنقدر که اجبار در این موضوع پای رئیس‌جمهور را هم به این ماجرا باز کرد و در نهایت قرار شد هیچ دانش‌آموز پایه نهمی دیگر به اجبار انتخاب رشته نکند و در همان رشته‌ای درس بخواند که علاقه دارد.

حالا و درحالی‌که 4‌ماه تا موعد این کار برای دانش‌آموزان پایه نهم زمان باقی است، یک‌بار دیگر این موضوع حاشیه ساز شده است. خلاصه ماجرا این است: در شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی آمده است که اگر دانش‌آموزی خارج از حدنصاب‌ها امتیازی کسب کند و باز هم برای ورود به رشته‌ای اصرار داشته باشد، می‌تواند به مدرسه غیردولتی برود، این یعنی باز کردن راه برای توسعه مدارس غیرانتفاعی و کوچاندن اجباری دانش‌آموزان به آنها؛ موضوعی که انتقاد نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشته و وقتی خبری‌تر بشود حتما اعتراض والدین و دانش‌آموزان را هم به‌دنبال خواهد داشت.

    واکنش رسمی

منتقدان شیوه هدایت تحصیلی معتقدند یکی از اهداف این کار پرکردن ظرفیت غیردولتی‌هاست.معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش هم این موضوع را رد نمی‌کند و به همشهری می‌گوید: «تلاش می‌کنیم حداکثر ظرفیت در مدارس براساس تقاضای دانش‌آموزان ایجاد شود، ضمن اینکه استفاده از ظرفیت مدارس غیردولتی بد نیست.» مهدی فیض در پاسخ به اینکه اعضای کمیسیون آموزش معتقدند هدف از شیوه هدایت تحصیلی سال گذشته رونق بیشتر مدارس غیردولتی بود، توضیح می‌دهد: «استفاده از ظرفیت مدارس غیردولتی جزو مزایای نظام ماست و در قانون اساسی نیز آمده‌ است. یعنی مدارس غیردولتی بخشی از ظرفیت‌های نظام آموزش‌وپرورش است، اینها به‌اصطلاح نخودی این سیستم که نیستند، آنها هم بخشی از ظرفیت ما هستند. بنابراین، اینکه دانش‌آموز برود در مدارس غیردولتی ثبت نام کند بار منفی ندارد.» مهم‌ترین استدلال فیض «محدود بودن ظرفیت مدارس دولتی» است، او می‌گوید: «مثلا تعداد مدارس دولتی که بتوانند رشته تجربی ارائه کنند با توجه به اینکه دولت هم باید معلم، مکان و‌ آزمایشگاه این مدارس را تأمین کند، محدود است.آیا راهی جز این می‌ماند که ما بخشی از این ظرفیت را به‌طور طبیعی برای مدارس غیردولتی لحاظ کنیم؟

    مجبور هستیم از این ظرفیت هم استفاده کنیم.»

سال گذشته مشخص شد در مناطق برخوردار شانس دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در رشته دلخواه به‌مراتب بیش از دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار است.در مناطق برخوردار چون فضای آموزشی بیشتر است برای مثال دانش‌آموزان با نمرات پایین‌تر می‌توانند در رشته تجربی یا ریاضی ادامه تحصیل دهند ولی در مناطق کم‌برخوردار چون ظرفیت کم است این امکان وجود ندارد. فیض این پرسش که چنین وضعیتی در تناقض با عدالت آموزشی نیست را چنین پاسخ می‌دهد: «براساس شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی تا پایان اسفند تقاضای اولویت اول دانش‌آموزان در مناطق بررسی می‌شود مثلا اولویت اول چند دانش‌آموز در یک منطقه رشته تجربی است. از پایان اسفند امسال تا پایان خرداد سال آینده فرصت داریم تا ظرفیت را براساس اولویت

تعداد بازدید: 633 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی