RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 18:14   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33146صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 5 اسفند 1395 - 15:27
مزه پران کاریکاتوریست ؛
هنوز زنده است پسرت دریغ از تربیت !
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


وقتی ریزعلی فداکار را خواندم و پطرس و تصمیم کبری را ، وقتی به پرواز لاک پشت ها رسیدم حس عجیبی به من می گفت چرا نویسندگانش این گونه نوشته اند.
بزرگتر شدم و معلم ، به سراغ آن متن ها رفتم انگار متن غیر مستقیم بچه ها را به مهربانی ، صبر وایثار دعوت می کرد . متن انگار در قلبت جا می کرد و نگاره ها و نشانه های زیرکانه اصالت ها و باورهای هم زیستی را پرورش می داد .
پطروس کردار تربیتی را و ریز علی رفتار انسانی را درذهن ودل بچه ها می کاشت وثبت می کرد که یاد می داد تن و جان ما برای آسایش و آرام زیستن دیگران برتر است .
اکنون آن روزگاران گذشته است دنیای مجازی بر ما چیره گشته ، راست و دروغ درهم ، راست جای دروغ و دروغ جای راست .
مادر دانش آموز از پسر در کاریکاتور تصویر شده در رسانه سئوال می کند پسرم ، برگشتی ! مدرسه چطور بود ؟ پسر می گوید هنوز زنده ام !
آقای مزه پران کاریکاتوریست نما ، اگر مدرسه پر از خشونت است پس چرا دوازده میلیون دسته گل ها را به آنجا تحویل می دهند ؟
اگرمدرسه درتصویرذهنی شما نمایی از خشونت است آیا اعتماد به این نهاد درست است ؟
مدرسه ای که در آن کارد برشکم بچه فرو می کنند و دست و پای قلم و گوش را بریده ، این مکان چه فرقی با سلاخ خانه دارد ؟!
اگر کاریکاتوریست بچه اش را به اینچنین مرکزی برای پرورش واگذار می کند قطعا کار احمقانه ای را مرتکب شده است !
اگر فرزند ایشان کاریکاتور تولیدی ذهن آنارشیستی اش پدرش را به معلم و به دیگر دوستانش نشان بدهد و به این حربه در تهدید ، مانع تربیت و ارتقای آموزشی شود چه کسی ضرر خواهد کرد؟
می دانید درکشورهای پیشرفته فیلم هایی را برمبنای آگاه سازی و آموزش برای والدین در ساعات معین از تلویزیون پخش می کنند که در آنجا بر مدرسه ، معلم ، پدر و مادر نقد وایراد می گیرند و راه های هماهنگی و شیوه های درست ارتباط خانه و مدرسه را آموزش می دهند ، اولا پخش این فیلم باید به تایید کارشناسان عالی تعلیم و تربیت رسیده باشد و دوما بیننده این فیلم بر اساس سن و سالی که روی صفحه رسانه حک شده است درمنزل مجاز به مشاهده آن می باشد !
آیا کاریکاتورپس از درج در روزنامه به رفع و چرایی ماجرای ناهنجار کمک کرده است یا درراه شلوغ کاری متربی ، ناهنجاری های تربیتی را مضاعف نموده است ؟ قطعا کاریکاتوریست با اثرش ، کج اندیشی دوگانه ، عصبیت و بی پردگی دانش آموز در برابر معلم ، این پیام را علنی کرد که کوچکترین خطایش را به روزنامه خواهد داد ، به یقین این تهدید سلب مرجعیت و اقتدار مدرسه را رقم خواهد زد . هرگاه مرجعیت معلم را از متربیان برداریم اتفاقات خشونت آمیز در سراسر جامعه به وفور پراکنده خواهد شد که یکی از آن مراکز مدرسه خواهد بود.
کاریکاتوریست چه عمدی جز تخریب مرجعیت کل معلمان داشت ، آیا اونمی داند کاریکاتوری که برای مدرسه کشیده است با جنگ خیابانی ودعوای دیگر مراکز و جایگاه ها حتی دعوای مجلس که در راس امور است فرق دارد ؟ کج فهمی او آنقدر عمیق است که نمی داند خدشه برروند تربیت که امری چند بعدی است و با عوامل مرتبط با خانواده ، عوامل مسیر و جوار مدرسه ، همکلاسی ها ، فشارروحی دیدن فیلم های خشن ، عوامل مادی دانش آموزان در گذران پرطمطراق و خوشگذرانی همراه خانواده و یا وضعیت فلاکت بار و بی پولی والدین ، درگیری مساِئل اخلاقی بین دو و یا چند همکلاسی و سِوء استفاده پنهان جنسی طرفینی ، افت تحصیلی به علل مختلف ، طلاق در خانواده ، عصبیت پدر بخاطر داشتن فرزند معلول و تاثیر روحی آن برفرزند دیگر، فشارهای روحی و روانی غیرمتعادل پدر و یا مادر در شیوهای ناهمگون نسبت به تربیت بچه ها که دوره بلوغ را طی می کنند و بازخورد آن در مدرسه و کلاس و صدها موردی که بردانش آموز، معلم و مدرسه حادث می شود تا در بین صدها دانش آموز یک مورد نادر تنبیه اتفاق بیافتد که قطعا نباید بیافتد ارتباط دارد ، حال تعمیم دادن و جابجایی معلول به جای علت از هرزه پرانی و نافهمی یک هنرمند است که در فضای مطبوعات که خود از دست معلمان مهربان و فرهیخته درس و هنر آموخته جای تاسف دارد.
امروزه هیچ کاری سخت و پیچیده تراز حرفه معلمان نیست که رسانه ملی ، رسانه مکتوب و مجازی سعی دارند با نشر و بزرگنمایی پوپولیستی حادثه ای نادر یک میلیون در هزار، بر پیچیدگی آن اضافه نمایند.
بیائیم در حرفه معلم که چند بعدی و چند وجهی است چوب لای چرخ تعلیم و تربیت فرو نکنیم و معلمان را در نزد متربیان ، والا و یاری دهنده معرفی نمائیم تا شاید بتوانیم کشتی طوفانی تعلیم و تربیت را به سلامت از گردنه های خطرناک عبور دهیم .
تصمیم کبری ، پروازلاک پشت ها ، پطروس ، ریزعلی وحتی چوپان درغگوهمه و همه به معلم کمک می کردند تا مکر، ریا و دروغ کاری ، هماره در مسیر بچه ها جا باز نکنند و روزنه انحراف با شیطنت های بچه گانه ی بچه ها خو نگیرد تا مسیر آرام پرورش ، متلاطم و گل آلود نشود ، که چرخ توسعه انسانی و تربیت فردا پردازان درمدارس به درستی بچرخد ، بیایید کمک کنیم تا این چرخش متعالی به زیبایی به چرخد تا چرخ کشورهماره به درستی در چرخش و رونق و آبادانی باشد.
محمد رضا خورشیدی پاجی / فعال فرهنگی

تعداد بازدید: 675 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی