RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 14:51   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33510صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیشنبه، 2 اردیبهشت 1396 - 14:19
بی‌اطلاعی سازمان ملل از عامل حادثه خان‌شیخون
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


 

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل اعلام کرد هنوز نمی‌تواند مسبب حادثه شیمیایی در استان ادلب در سوریه را با قطعیت معرفی کند.

کمیته تحقیقات سازمان ملل درباره سوریه با استناد به اظهارات شاهدان عینی، کارشناسان و بررسی اطلاعات، اعلام کرد در حادثه شهر خان‌شیخون از گاز اعصاب استفاده شده است.

پائولو سرخیو پینیرو، رئیس این کمیته، جمعه در نشستی خبری گفت: «بین ساعت 6:40 تا 7 صبح چهارم آوریل (15 فروردین) شهر خان‌شیخون هدف چند حمله هوایی قرار گرفت. در این باره اتفاق‌نظر وجود دارد. همزمان با این حمله‌های هوایی یک عامل شیمیایی که احتمالاً سارین یا ماده‌ای مشابه سارین بود در منطقه انتشار یافت.»

پینیرو افزود این کمیته هنوز نتوانسته عامل این حادثه را که به مرگ بیش از 80 نفر منجر شد، تشخیص دهد.

وی ادامه داد: «ما هنوز نمی‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم. این کمیته تاکنون هیچ یک از سناریوهای مربوط به علت انتشار گاز اعصاب را منتفی نمی‌داند و به دنبال کردن سرنخ‌های متفاوت ادامه می‌کند.»

رئیس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل خاطر نشان کرد اعضای این گروه هیچ گونه تحقیقاتی در محل حادثه انجام نداده‌اند و تاکنون به اطلاعات ارسالی «چندین کشور»، منابع گروه‌های معارض و اطلاعات ویدئویی و تصاویر بسنده کرده‌اند.

پینیرو تصریح کرد: «ما مشغول گفتگو با شاهدان عینی و متخصصان پزشکی، نظامی و تسلیحات شیمیایی هستیم و همزمان به جمع‌آوری و بررسی عکس‌ها، ویدئوها، تصاویر ماهواره‌ای و دیگر اسناد برای کسب اطمینان از معتبر بودن آنها می‌پردازیم.»

وی اظهار داشت: «ما همچنین از چند کشور درخواست کردیم اطلاعات خود را در خصوص این حادثه در اختیار ما قرار دهند.»

معارضان و برخی کشورها ازجمله امریکا و متحدان آن در اروپا و خاورمیانه، دولت سوریه را عامل این حمله معرفی کردند، اما ارتش سوریه در بیانیه‌ای این اتهام را رد و تأکید کرد تاکنون از سلاح شیمایی استفاده نکرده است.

در همین حال، فرانسه و بریتانیا مدعی شدند نمونه‌هایی از محل این حادثه به دست کارشناسان آنها رسیده است.

احمد اوزومچو، دبیرکل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، پنج‌شنبه گفته بود نمونه‌های گرفته‌شده از اجساد قربانیان این حادثه در چهار آزمایشگاه این نهاد بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته است. این در حالیست که شورای اجرایی این سازمان با پیشنهاد روسیه و ایران برای بررسی محل حادثه شیمیایی در شهر خان‌شیخون مخالفت کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، تأکید کرد مخالفت بدون دلیل دولت‌های غربی با پیشنهاد روسیه بیانگر هدف آنها برای براندازی دولت دمشق است.

روسیه بررسی سریع نمونه‌ها را در آزمایشگاه‌های سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی شک‌برانگیز خواند و خواهان کسب جزئیات مربوط به نحوه جمع‌آوری و بررسی این نمونه‌ها شد.

تعداد بازدید: 813 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING