RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 03:58   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33544صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 5 اردیبهشت 1396 - 13:46
۱۰۰۰ مدرسه استیجاری داریم/ وجود ۱۱۵ مدرسه مستحق للغیر و ۲۰۰ مدرسه قلع و قمعی در کشور😳
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:


خبرگزاری فارس: ۱۰۰۰ مدرسه استیجاری داریم/ وجود ۱۱۵ مدرسه مستحق للغیر و ۲۰۰ مدرسه قلع و قمعی در کشور
مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت‌‌ قضایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود هزار مدرسه استیجاری در کشور داریم، گفت: ۲۰۰ مدرسه، قلع و قمعی و ۱۱۵ مدرسه، مستحق للغیر است.

فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت‌‌ قضایی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «وضعیت مدارس استیجاری» اظهار داشت: مدارس استیجاری اولویت اول آموزش و پرورش نیست؛‌ البته اشکالی ندارد تعدادی مدرسه در قالب استیجاری داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ املاکی داریم مستحق‌للغیر است، یا رأی خلع ید و یا قلع و قمع گرفته شده است که آنها دارای اولویت است، اما مطلوب است تمام مدرسه حتی استیجاری‌ها نیز متعلق به آموزش و پرورش باشد.

واسعی با بیان اینکه نزدیک 1000 مدرسه استیجاری در کل کشور داریم، گفت: قانونی در سال 70 به صورت حمایتی بود که از آن برای تملک و خرید تعدادی از این مدارس اقدام شد، اما به دلیل عدم پرداخت به موقع اقساط، تقریباً آن قانون متروک ماند و از آن استفاده نمی‌شود.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت‌‌ قضایی آموزش و پرورش در «خصوص نحوه اجاره کردن مدارس»، یادآور شد: معمولاً باید کارشناس قیمت‌گذاری کند، اما به دلیل اینکه مالکان می‌دانند در این مدارس کار آموزشی انجام می‌شود، بدون استثنا به آموزش و پرورش کمک می‌کنند.

وی در «خصوص مدارسی که حکم تخلیه دارند»، بیان داشت: تخلیه برای مدارسی است که استیجاری است، نه اینکه نداشته باشیم؛ ممکن است مالکی بگوید مدرسه را نیاز دارم، اما در طول سال شاید تعداد خیلی معدود و کمتر از انگشتان یک دست مدارسی باشد که حکم تخلیه می‌گیرند.

واسعی در خصوص «مدارس قلع و قمعی»، خاطرنشان کرد: زمانی آمار آن زیاد بود، اما در حال حاضر حدود 200 مورد است؛ ممکن است این عدد زمانی اضافه شود و دلیل قلع و قمعی شدن مدارس این است که الان نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت‌‌ قضایی آموزش و پرورش  عنوان کرد: برای نمونه مقامی، محلی را به آموزش و پرورش واگذار کرده یا مدرسه واگذاری شده‌ای مصادره‌ای بوده است، اما مالک قانوناً پیگیری می‌کند و ملک او می‌شود و سند به نام مالک اولی اصلاح می‌شود و رأی خلع ید و قلع و قمع می‌گیرد؛ در مقابل وزارت آموزش و پرورش، پول دولت را هزینه کرده و احداث اعیانی کرده‌ است؛ در این حالت فرد رأی قلع و قمع می‌گیرد.

وی متذکر شد: در حال حاضر ممکن است این موضوع پیش بیاید و همیشه عدد ثابتی نباشد، اما در حال حاضر این روند سیر نزولی دارد و نزدیک 60 تا 70 مدرسه داریم که حکم خلع ید و قلع و قمع دارد؛ ضمن اینکه حدود 115 مدرسه داریم که مستحق للغیر است.

واسعی اضافه کرد: زمانی مدرسه‌ای وجود دارد یعنی سند مالکیت به نام اشخاص است بدون آنکه رأی گرفته باشند مثلا 20 هزار متر مربع مساحت داشته باشد و زیادتر از حد مورد نیاز مدرسه است؛ ممکن است توافق بشود قسمت اضافی را واگذار کنیم.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت‌‌ قضایی آموزش و پرورش تصریح کرد: برای نمونه‌، ممکن است در آموزش و پرورش املاک مازادی  وجود داشته باشد و در جایی دیگر مدرسه قلع و قمعی و یا استیجاری داشته باشیم، که همین‌طور است؛ در نتیجه با آنها توافق می‌کنیم و تشریفات قانونی طی می‌شود.

وی گفت:‌ در این مسیر می‌توانیم از کمک خیرین استفاده کنیم و آنها به جای ساخت مدرسه به خرید مدرسه و توافق با مالک به آموزش و پرورش کمک می‌کنند و حتی خود مالکان نیز به عنوان خیّر، مدرسه را به آموزش و پرورش صلح می‌کنند برای مثال فرد ابتدا رأی لازم را گرفته و بعد مشاهده کرده است در اینجا دانش‌آموزان درس می‌خوانند؛ در نتیجه ملک را به آموزش و پرورش صلح کرده است.

تعداد بازدید: 702 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING