فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:
خبرگزاری فارس: نظام تعلیم و تربیت از درد مزمن «اقتصاد آموزش و پرورش» رنج میبرد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف مشخص شده برای مدرسهسازی در سند تحول، از درد مزمنی رنج میبرد و آن هم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع چالشهای مدرسهسازی در کشور با بیان اینکه تفاوت مدارس حال حاضر و مدارس هدفگذاری شده در سند تحول بنیادین بسیار است، اظهار داشت: امروز اجرای سند تحول بحث جدی آموزش و پرورش است و سعی داریم مدرسهسازی را در جهت اهداف سند، پیادهسازی کنیم.
وی افزود: در گذشته تعریف از مدرسه، محلی برای انتقال دانش و محفوظات بود. این تعریف در سند تحول بنیادین به هم ریخته شد و مدرسه به عنوان محل زندگی تعریف شد.
نوید ادهم اضافه کرد: یکی از ابعاد زندگی، آموزش دانش است و مفاهیم عبادی، فناوری و زیباشناختی از دیگر ابعادی است که در مدرسه و مدرسهسازی باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه معماری و رنگآمیزی مدارس باید متأثر از این تعریف باشد، اظهار داشت: جهتگیری ساختو سازهای اخیر در کشور برای ایجاد چنین مدارسی بوده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی تصریح کرد: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مدارسی که بیش از 50 سال قدمت دارند و آثار مثبتی در فعالیت خود داشتند با عنوان مدرسه ماندگار ثبت شدهاند که از جمله به مدرسه ایرانشهر در یزد و البرز در تهران میتوان اشاره کرد.
نویدادهم با اشاره به عبارت «مدرسه دوست داشتنی» در سند تحول، ادامه داد: آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف مشخص شده برای مدرسهسازی در سند تحول از درد مزمنی رنج میبرد و آن هم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مکانیزمهای طراحی شده که با حداقلهایی میتوان خیّر مدرسهساز شد، گفت: خیرین مدرسهساز هر سال بخشی از تعهداتشان را در قبال آموزش و پرورش عملیاتی میکنند و ما به اهداف بلند و مشی زندگی این افراد احتیاج داریم تا آنها را به عنوان الگو به دانشآموزان معرفی کنیم.
وی اضافه کرد: تا زمانی که مسئولان ارشد نظام، مشکل اقتصاد آموزش و پرورش را حل نکنند هیچ مسالهای در آموزش و پرورش پیش نخواهد رفت مساله سند تحول وابسته به اقتصاد آموزش و پرورش است.
|