پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 21:13   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33624صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیپنجشنبه، 21 اردیبهشت 1396 - 13:24
ساختارشکنی دو سویه در انتخابات شورای شهر
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

سخنرانی مرتضی عباسی نهوجی  در جامعه جهادگران :
ساختارشکنی دو سویه در انتخابات شورای شهر
ایران اسلامی یکی از پرشور ترین دوران‌های انتخاباتی خود را سپری می‌کند، البته درتمامی ادوار گذشته مشارکت پرشور مردم موجب رونق این رخداد سیاسی اجتماعی گردیده است. اما وجه تمایز این دوره با دوره‌های پیش از آن اهمیت یافتن انتخابات شورای اسلامی شهر همپای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشد.

این اهمیت هم از سوی جریان‌های سیاسی پیگیری می‌شود و هم از سوی مردم به لحاظ ورود افرادی شایسته به شورای شهر قابل توجه است. البته نگاه جریان‌های سیاسی همچون دوره‌های قبل برای کسب اکثریت قدرت در این نهاد تاثیر گذار درحوزه مدیریت شهری می‌باشد. اما نگرش خاص مردم به این دوره از انتخابات شورای شهر به سبب نارضایتی از عملکرد ادوار گذشته شورا می‌باشد.

به دنبال تخریب عملکرد دیگران نیستیم، ولی با نگاهی به خواسته‌های عمومی نسبت به مدیریت شهری متوجه روی زمین ماندن حقوق مردم و عدم کارایی مناسب شورا در مواجهه با مسائل مختلف هستیم. عمده نارضایتی مردم در ارزیابی عملکرد شورای قبل به مسائل مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف محیط زیست، ساخت و سازهای غیراصولی، صدورمجوزهای غیرقانونی و عدم شفافیت مالی در نظارت برامور شهرداری‌ها باز می‌گردد.

اگر تمام این موارد را بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم باید برعدم نظارت هدفمند و عدم حفظ قدرت ایجابی شورا در برابر شهرداری اذعان داشته باشیم. در بسیاری از ابهاماتی که به حق و حقوق عمومی مربوط می‌شد، شورای شهر نتوانست از جانب قدرت ناظر بر عملکرد شهرداری تسلط داشته باشد. به عنوان مشت نمونه خروار، باید به چشم پوشی جهت دار برخی نمایندگان شورای قبلی در مورد تخریب پارک‌های جنگلی و قطع درختان بوستان‌های پایتخت اشاره کرد.

اراضی عباس آباد که بنابر تاکیدات رهبرمعظم انقلاب باید حفظ و در راستای اهداف فرهنگی از آن بهره گیری می‌شد، مورد دست اندازی و تغییر کاربری از سوی شهرداری گردید. این فاجعه درحالی رخ داد که نمایندگان شورای شهر علیرغم اعتراضات متعدد مردم و رسانه‌ها سکوت اختیار کردند و افرادی هم که معترض شدند نتوانستند درمقابل سکوت معنادار دیگران راه به جایی ببرند.

به همین لحاظ امروز انتظار ویژه‌ای از سوی عموم مردم نسبت به انتخاب نمایندگان شورای شهر وجود دارد. لذا باید به یک ساختارشکنی مدیریتی در شورای شهر دست زد و با توجه به افزایش آگاهی در بین آحاد مردم امیدوار به راه یافتن کسانی در شورای شهر باشیم که دغدغه مدیریت شهر را داشته باشند.

اما این ساختار شکنی تنها از سوی مردم صورت نمی‌گیرد. بلکه نامزدها باید مطلع باشند که انتظارعمومی از آنها فراتر از آن است که در دوران قبل شاهد آن بودیم. این ساختار شکنی درون شورای شهر باید صورت گیرد و افراد ورای جناح بازی سیاسی به وظایف قانونی خود عمل کنند. البته داشتن گرایش سیاسی هیچ منافاتی با عملکرد صحیح و دفاع از حقوق مردم ندارد. بلکه نمایندگان نباید خود را وام دار و وابسته به شهرداری بدانند.

نمایندگان شورای شهر باید با هرگرایش سیاسی و مدیریت تخصصی که وارد "ساختمان بهشت" می‌شوند، فاصله و جایگاه خود را با مدیریت شهری پایتخت حفظ نمایند.

وقتی نظارت مستقل و غیرجناحی برعملکرد شهرداری به عنوان مجری برنامه‌های مدیریت شهری وجود داشته باشد، دیگرشاهد اعتراض مردم نسبت به همراهی و مشایعت شورای شهر با برنامه‌های شهرداری نخواهیم بود.

امیدواریم این ساختارشکنی دوسویه از سوی مردم با انتخاب نمایندگان اصلح آغاز شود و با ساختارشکنی مدیریتی از سوی نامزدهای جدیدی که به شورا راه می‌یابند ادامه یابد و هیچ دغدغه‌ای جز حرکت بر مدار قانون و اجرای خواسته‌های مردم در اولویت آنها قرار نگیرد.
https://t.me/morteza_abbasi_chanel

 

تعداد بازدید: 1401 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی