صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 02:57   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33755صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیشنبه، 6 خرداد 1396 - 16:09
چرا اصولگرایان شکست خوردند؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر https://telegram.me/edufarhangian:

 

میثم سعادت-گروه سیاسی – یک هفته از انتخابات گذشته است. حالا اصولگرایان از مرحله تکذیب گذشته اند و به مرحله تحلیل رسیده‌اند. هر کس انگشت اتهام را به سوی دیگری نشانه می‌رود تا خود را مبرا از خطا و اشتباه معرفی کند.

با این حال روز گذشته یک پایگاه اینترنتی نزدیک به اصولگرایان در تحلیلی به دلالیل شکست ابراهیم رئیسی در انتخابات پرداخت و برای اولین بار به توزیع شبنامه علیه معلمان در ستادهای رئیسی اشاره شده کرد

در این مطلب که در سایت اصولگرای رویش وابسته به اصولگرایان اصفهان منتشر شده است آمده: آقای رئیسی در مناظرات ادبیات ناشایست قالیباف را به کار نبرد. رئیس جمهور کشور را که از قضا لباس روحانیت به تن دارد را متهم به دروغگویی نکرد (هرچند ممکن است حرف‌های خلاف واقع هم گفته شده باشد.) ملت را درصدبندی نکرد. حتی حرفی از اصولگرا و اصلاح‌طلب نزد و دغدغه‌اش ملت ایران بود. شاه‌بیت صحبت‌های ایشان هم این بود: نه بازگشت به گذشته و نه ماندن در وضعیت فعلی. همه این‌ها جذابیت‌های ایشان را افزایش داد و بسیاری را قانع کرد که ایشان را برگزینند….. اوج این فضاسازی خبرگزاری فارس بود. با کمال تأسف دیدیم که در انتخابات خبرگان موضوع لیست انگلیسی را مطرح کردند، بخشی از فقهای این کشور را اعضای لیست انگلیسی نامید و در این انتخابات هم بخشی از آراء را آرای سیاه لقب داد. در اصفهان نیز در مقیاس بزرگ شبنامه‌ای پخش و مطالبی در آن نوشته شد تا ذهنیتی برای مردم ساخته شود با این مضمون که دولت حسن روحانی تصمیم دارد در مدارس کشور خودارضایی و همجنس‌گرایی به کودکان معصوم کشور آموزش دهد…. ای کاش ستاد آقای رئیسی با صدور بیانیه‌ای انزجار خود را از پخش شبنامه علیه معلمان شریف این کشور نشان می‌داد…..ای کاش ستاد آقای رئیسی اعلام می‌کرد که با سند۲۰۳۰ مخالف است اما با پخش شبنامه‌ای که در آن نوشته شده دولت تصمیم به آموزش خودارضایی و همجنسگرایی در مدارس دارد، به همان اندازه مخالف است.

حسن بیادی از شخصیت‌های تاثیرگذار اصولگرایان نیز در تحلیلی درباره شکست اصولگرایان، فعالیت‌های جمنا را عامل اصلی شکست لیست اصلاح‌طلبان عنوان می‌کند: مسئولیت این شکست‌ها با کسانی است که پشت پرده جمنا را اداره می‌کردند و تلاش کردند برای همه طیف‌های اصولگرایی تصمیم‌گیری کنند. در صورتی که پس از آن که شکست وحشتناکى را در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی پذیرفتند باید به‌خاطر تدبیر غلطشان از جامعه اصولگرایى عذرخواهى جدى مى‌نمودند. این در حالی است که هنوز هم برای عامه اصولگرایان حضور مسئولانه این افراد مشخص نبوده و نیست. این افراد در جلسات جمنا و اصولگرایان هم شرکت می‌کردند اما مشخص نبود که در پشت پرده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و چه تصمیماتی گرفته می‌شود. وضعیت به شکلی بود که بقیه اعضای ده نفره جمنا و اصولگرایان گوش به فرمان یک شورای پنج نفره بودند و این افراد به صورت نامحسوس جمنا را هدایت می‌کردند، به همین دلیل این افراد باید برای شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر از جامعه بزرگ اصولگرایی عذرخواهی کنند. بدون شک دلیل اصلی شکست اصولگرایان برنامه‌ریزی اشتباه این افراد و کسانی بوده که از این افراد تبعیت می‌کردند.

امیر محبیان نیز نگاهی ارزشی به اصولگرایان دارد و معتقد است دور شدن اصولگرایان از آرمان‌های اولیه باعث ریزش رای آنان شده است. وی در مصاحبه با سایت آریا می‌گوید اصولگرایان دچار اغتشاش هویتی شده‌اند؛ اصولگرایی نباید با افراد تعریف شود؛ افراد باید نسبت خود را با اصولگرایی تعریف کنند. نمونه روشن آن هم به‌حاشیه‌رفتن نهادهای مهم اصولگرایی نظیر جامعتین است. جامعتین از پیشگامی در جریان اصولگرا کاملا به دنباله‌روی افتاده است؛ این خطرناک است و باعث کاسته‌شدن از وزن ارزشی و اعتقادی اصولگرایان و پرشدن این خلأ با قدرت‌گرایی و فرصت‌طلبی و پوپولیسم می‌شود. از طرف دیگر؛ این اغتشاش هویتی به اغتشاش و تناقض رفتاری انجامیده است. توسل به خوانندگان زیرزمینی شاید برای اصلاح‌طلبان زیاد خلاف تعریفشان از قدرت نباشد، ولی برای اصولگرایی فاجعه است. برای اصولگرا کسب رأی به هر قیمتی ارزش ندارد. اصولگرایان از طرف دیگر قدرت نرم خود را که در ارزش‌های فرهنگی و دینی نهفته به فراموشی سپرده و به ساختارهای قدرت و رانت‌های سیاسی چسبیده‌اند. ما باید بدانیم که قدرت نرم دینی ١۴٠٠ سال سابقه مثبت و ریشه در جامعه دارد؛ نباید این ارزش‌ها را کنار بگذاریم و برای قدرت به بازی‌های پوچ اتکا به سلبریتی‌ها بپردازیم.

انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده است. تحلیل درست شکست برای اصولگرایان می‌تواند درس عبرتی برای آینده آنان باشد. اما ظاهرا اصرار آنان روی کمبود تعرفه و مسائل مشابه، باعث شده است از تحلیل‌های واقعی دورتر و دورتر شوند.

تعداد بازدید: 1196 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی