RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 16:05   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33903صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 23 خرداد 1396 - 08:55
اگرقرار به تغییر وزیر باشد
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

 اگرقرار به تغییر وزیر باشد
کاظم اکرمی وزیر اسبق آموزش و پرورش

در هفته گذشته روزنامه‌ها از تغییراتی در هیات دولت آینده خبر دادند که یکی از آنها هم تغییر وزیر آموزش و پرورش بود. ابتدا پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا لزومی به تغییر وزیری که حدود هفت ماه است کار کرده وجود دارد یا نه؟ پاسخ این پرسش را دولت با نظرخواهی از گروه‌های فرهنگی و نظرسنجی از استادان علوم تربیتی باید مشخص کند. امیدوارم فقط با سخنان برخی افرد و مشاوران (که نظر آنها هم در جای خود مهم است) وزیری تغییر نکند. کار هرچه پخته، سنجیده و علمی باشد نتیجه بهتری خواهد داشت. به هر صورت اگر دولت بخواهد این تغییر را انجام دهد پرسشی که لازم است به آن پاسخ داده شود این است که چه ویژگی‌ها و مشخصاتی در کسی باید باشد که سکان آموزش و پرورش را با حدود یک میلیون معلم و کارمندو نزدیک به ١٢ میلیون دانش‌آموز در دست بگیرد. به نظر نویسنده این ویژگی‌ها عبارتند از:
١. ایمان و تقوا و اخلاق اسلامی در حد هرچه‌ بیشتر، به عبارت دیگر وزرای آموزش و پرورش باید تربیت‌یافته بوده و اکنون هم در ارتقای مراتب تربیتی خود بکوشد ٢. برنامه مشخصی در راستای سند تحول برای چهار سال کار آماده کرده باشد. ٣. از مدیریت به ویژه مدیریت آموزشی اطلاع مناسب داشته باشد. ٤. از علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد آموزش و پرورش آگاه باشد ٥. تجربه آموزشی در مقاطع مختلف و حداقل متوسطه داشته و مسائل را لمس کرده باشد. ٦. تعامل سازنده با گروه‌های گوناگون فرهنگی داشته از ایده‌ها و انتقادات آنها در فواصل زمانی معین استفاده کند. چه خوب است هر دو هفته یک‌بار با عده‌ای از معلمان که مشکلاتی دارند دیدار داشته باشند. ٧. از تجربه بازنشستگان و تکریم آنان غفلت نکند. ٨. از مشاوره استادان علوم تربیتی دانشگاه‌ها استفاده لازم را بکند. ٩. پس از اطلاع از مسائل و تصمیم‌گیری در حق آنها قاطعانه عمل کند و کار را از امروز به فردا نیندازد. ١٠. با توجه به سند تحول، ارزشیابی معلمان و رتبه‌بندی آنان را که در دولت یازدهم و وزارت دکتر فانی تا حدود زیادی عمل شد کار را پیگیری کند تا همه معلمان مشمول رتبه‌بندی شوند. ١١. ایمن‌سازی مدارس و بهسازی ساختمان‌ها را جزو برنامه خود قرار دهد تا مدارس از جهت کهنه بودن ساختمان و امکانات مورد احتیاج دانش‌آموزان و معلمان سبب دوری و نفرت آنها از مدارس نشود.
اما دولت دوازدهم وظایفی در قبال آموزش و پرورش دارد که تذکر آنها هم لازم است.
 ١. اینکه دولت‌هایی که پس از انقلاب روی کار آمده‌اند همواره اولویت را به اقتصاد، آن هم کارهای زودبازده دادند اما باید دولت سرمایه بودن آموزش و پرورش را جدا بپذیرد و آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهد. راه‌حل این کار تجمیع، ادغام و انحلال ده‌ها سازمان و نهاد فرهنگی است که بودجه می‌گیرند و کارهای تکراری می‌کنند. نهادهایی وجود دارند که در سال کتاب‌هایی منتشر می‌کنند و مقالاتی را چاپ می‌کنند که

به هیچ‌وجه جنبه علمی ندارند و متاسفانه در دولت یازدهم بودجه برخی از این نهادها چندین برابر شده است.
٢. دولت به قول برخی استادان دانشمند علوم اقتصادی و اجتماعی کلید توسعه پایدار را باید در مدارس جست‌وجو کند. اگر می‌خواهیم حقوق شهروندی رعایت شود، اگر می‌خواهیم بسیاری از مشکلات اجتماعی و روابط غلط انسانی تغییر کند، اگر می‌خواهیم تفکر توسعه‌ای فراگیر شود باید به تناسب قدرت درک و فهم و یادگیری، کار را از مدرسه به ویژه دبستان شروع کنیم.
٣. معلمان انتظار دارند حتی‌الامکان وزیری از درون وزارت بزرگ آموزش و پرورش برای اداره این دستگاه اداره شود.بنده امیدوارم اندیشمندان کشور، استادان محترم دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی در اصلاح نگرش عمومی برای توجه به امر توسعه از مدارس تلاش کنند و این مطالبه به حق مردمی را هرچه بیشتر مورد بررسی قرار دهند. کشورهایی که این نگاه را به آموزش و پرورش و توسعه داشته‌اند از کشورهای موفق دنیا هستند.

 

تعداد بازدید: 1078 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING