RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    آموزشی خارجی    اجتماعی، سیاسی    گیشه روزنامه    مقالات    بخشنامه ها    خدمات    برگزیدگان    کاریابی  
چهارشنبه، 1 شهریور 1396 - 23:59   
  تازه ترین اخبار:  
   آخرین مطالب  

  جمعی از بازنشستگان فرهنگی به همراه تعدادی از دیگر بازنشستگان کشوری دست به تجمع زدند


  عذرخواهی صندوق بازنشستگی کشوری برای تاخیر در پرداخت حقوق


  کاربرد اکسل پیشرفته در مدیریت


  اولین توییت وزیر جدید


  انتخاب بطحائی؛ یک گام به جلو یا بازگشت به عقب؟


  فراخوان ارسال مقاله به نشریات علمی تخصصی داخلی ، فارسی و لاتین‎


  کنفرانس علمی پژوهشی رهیافت های نوین


  حصر به دلیل پیشگیری از اعدام است


  ادعایی تازه از احمدی‌نژاد: اگر مانع نمی‌شدند...


  آیا مقرری ماه اول فرهنگیان پس از ۳۰ سال کسر می گردد؟


- اندازه متن: + -  کد خبر: 34086صفحه نخست » اخبار فرهنگیسه شنبه، 3 مرداد 1396 - 16:35
اولویت‌های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، شعبانعلی رمضانیان مسئول سازمان بسیج فرهنگیان یادداشتی با موضوع «اولویت‌‌‌‌های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم» در اختیار این خبرگزاری قرار داده است:

«این روزها، روزهای پایانی عمر دولت یازدهم است و در آستانه شروع به کار دولت دوازدهم و شکل‌گیری تیم اجرایی کشور برای چهار سال آینده قرار داریم.

اقتضای این ایام برای منتخب ملت، ارزیابی چهار سال گذشته و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و مهم‌تر از همه ارائه برنامه و انتخاب نفرات مناسب برای اجرا در همه حوزه‌ها و بخش‌هاست. برنامه‌هایی از جنس نیاز حقیقی کشور و انتخاب افرادی مؤمن، متعهد و متخصص در مسائل کلان کشور و حوزه‌های مربوطه در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و حل مسائل واقعی جامعه.

قاعدتاً آموزش و پرورش که یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها و حوزه‌هاست و جمعیت آن بخش وسیعی از جمعیت مؤثر جامعه را در بر می‌گیرد و در صحبت‌ها و سخنرانی‌ها نیز از آنها به اهمیت یاد می‌شود، باید در صدر برنامه‌ها و اولویت‌های هر دولتی از جمله دولت دوازدهم قرار داشته باشد و این دولت باید در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی برای اعتلای این نهاد مقدس تربیتی اهتمامی ویژه و خاص نماید.

امید به آینده یا نگرانی‌ها از هم اکنون در جهت‌گیری‌ها، اولویت‌ها، برنامه‌ها، اظهارنظرها و اشخاص پیشنهادی برای پست خطیر وزارت آموزش و پرورش شکل می‌گیرد .

آموزش و پرورش نه مثل خیلی از نهادها و دستگاه‌ها، بلکه مهم‌تر و جدی‌تر از آنها نیازمندی‌هایی دارد که باید همان‌ها اولویت دولت آینده قرار گیرد و شخص وزیر، کسی باید باشد که عزم و قدرت پیگیری و اجرای آنها را داشته باشد.

در یک بررسی کلی چند مسئله در صدر مسائل و در حقیقت جزء اولویت اساسی آموزش و پرورش قرار می‌گیرند که انتظار می‌رود در آینده و در برنامه‌های وزارتخانه لحاظ شود؛ نخست جامعه اسلامی است و تعلیم و تربیت آن باید در تراز اسلام، قرآن و انتظارات مردم مؤمن و متدین باشد. باید تربیت دینی، پرورش فکر و اندیشه اسلامی در آموزش و پرورش موج بزند و استقلال خواهی، خودباوری، اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری در مدرسه و کلاس درس شکل بگیرد تا در سال‌های بعد عمق پیدا کرده و ثمره بدهد.

متاسفانه این نیاز هنوز در حد آرزوست و در عمل تا تحقق آن فاصله زیادی داریم و لذا باید اولویت اصلی و اساسی آموزش و پرورش در دولت دوازدهم تحقق این مهم و رفع کاستی‌های مربوط بدان باشد چرا که جامعه اسلامی جز با تعلیم و تربیت اسلامی شکل نمی‌گیرد و تعلیم و تربیت فعلی نیازمند به نوسازی و تحول برای این منظور است.

دوم، توجه به شأن و منزلت معلم است. اسلام به انحاء مختلف از معلم و شأن و کرامت او می‌گوید، امام راحل عظیم الشأن همواره بر ضرورت تکریم معلم نظر داشتند و اکنون مقام معظم رهبری بیشترین تأکیدات را بر کرامت و منزلت معلم دارند و اسناد بالا دستی و سخن مسئولان نیز همه مؤید همین حقیقت است، اما متأسفانه در عمل شاهد عزت، کرامت، شأن و نشاط بالای معلم نیستیم و حتی نمی‌توانیم نظاره‌گر تحقیرها و سوء استفاده‌های سیاسی و حزبی از این قشر خدوم و زحمتکش نباشیم.

بنابراین شرایط اقتضاء می‌کند در آستانه چهل سالگی انقلاب یک بار برای همیشه شاهد یک حرکت مبنایی و اساسی در این زمینه باشیم و خیز دولت را در جهتی ببینیم که بتوان امیدوار بود در افقی منطقی و معقول معلم را در شأن و جایگاه واقعی خود قرار می‌دهد.

سوم، جنس انقلاب و دشمنی‌های علیه آن و نوع اقدامات دشمنان در همه دوران به ویژه عصر نفوذ، نشان می‌دهد که آموزش و پرورش یکی از اهداف همیشگی دشمنان خارجی و داخلی بوده و انگیزه و اصرار فراوانی وجود دارد تا در این مجموعه عظیم نفوذ کنند و سرنخ امور را به دست گیرند و تعلیم و تربیت جامعه اسلامی را از ریل اسلام و قرآن جدا کرده به سمت تربیت غربی و جامعه سکولار ببرند.

از آن بدتر همین تجربه سند آموزش 2030 نشان داد که هستند کسانی که خواسته یا ناخواسته با اهداف و برنامه‌های دشمن همراهی و همکاری می‌کنند و آرام و بی سروصدا همان خواسته‌ها را اجرایی و عملیاتی می‌کنند و بدنه مؤمن و متعهد هنوز از حساسیت، قابلیت و مراقبت لازم برخوردار نشده و در صورت تداوم این خطر یا بروز خطرات مشابه، ممکن است باز هم غفلت کنند و دشمن بتواند توفیقاتی داشته باشد و از این رو مصون کردن این دستگاه، حذف افراد وابسته فکری به غرب و پیش‌بینی سازوکار مناسب برای رصد دائمی و مراقبت از جهت‌گیری‌ها و اقدامات و ایجاد قابلیت و جلوگیری از نفوذ دشمن و انحراف در مسیر تعلیم و تربیت باید جزء اولویت‌های اساسی این مجموعه باشد.

چهارم؛ توجه به اهمیت آموزش و پروش؛ مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه امسال فرمودند: «دست‌هایی در کار است تا آموزش و پرورش را از چشم ها بیندازد» این خطر یعنی ناکارآمدسازی تعلیم و تربیت اسلامی و عزم و اراده برای از چشم انداختن آموزشی و پرورشی هم نزد مردم و هم نزد متولیان و اولیاءمدرسه.

لذا خطر، خطری جدی است و باید برای آن علاج صورت گیرد و بر عکس خواست دشمن، آموزش و پرورش در چشم مردم عزت و کرامت پیدا کند و این نیاز به عزم و برنامه و توان اجرایی دارد پس باید جزء اولویت‌های این دستگاه قرار گیرد.

پنجم؛ توجه به جذب نیروی انسانی متعهد و کارآمد. شواهد زیادی وجود دارد و سخنان مسئولان (به ویژه مسئول منابع انسانی وزارتخانه) گواه آن است که هم‌اکنون و در آینده، آموزش و پرورش با کمبود قابل توجه نیروی انسانی متعهد و کارآمد روبرو خواهد شد و حجم زیادی از کارکنان آن ظرف دو سه سال آینده بازنشسته خواهند شد. لذا جا دارد جذب نیروهای مستعد، مؤمن، متخصص و تربیت آنها به عنوان معلم در دانشگاه فرهنگیان جزو برنامه‌های اولویت‌دار وزارتخانه قرار گیرد و از همین امسال برای رفع کمبودها و تأمین نیاز آتی چاره‌اندیش و برنامه‌ریزی شود.

ششم؛ حل مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان. اختلاس صندوق ذخیره و بانک سرمایه زخم سنگینی بر جسم رنجور فرهنگیان کشور بود و تا مدت‌ها تلخی این دست برد بر کام یکایک فرهنگیان باقی خواهد ماند. انتظار معقول و منطقی این است که با عوامل این اختلاس برخورد جدی صورت گیرد و حقوق از دست رفته معلمان و فرهنگیان باز ستانده شود و پس از آن نیز شاهد چنین دست‌درازی‌هایی در آموزش و پرورش و کل جامعه نباشیم، از این رو این نیز ایجاب می‌کند خشکاندن ریشه‌های این مسئله در بحث‌های خدماتی و مالی این دستگاه‌ها در برنامه های دولت و شخصی وزیر پر رنگ باشد و برنامه‌ای برای حذف این قبیل مسائل دیده شود.

به غیر از اینها موارد زیادی وجود دارد که باید در آینده و حتی در چهار سال آتی پی گرفته شود اما حسب تأکیدات مقام معظم رهبری و واقعیت‌های آموزش و پرورش به نظر می‌رسد اگر همین‌ها اولویت این دستگاه قرار گیرد و در عمل برای تحقق آنها اقدام صورت گیرد و پایان چهار سال گزارش واقعی ارائه شود، امید است شاهد تغییر و تحولی اساسی در این حوزه باشیم.

به همین خاطر انتظار می رود:

ـ‌ دولت محترم، آموزش و پرورش را جزو اولویت‌های حقیقی خود قرار دهد و علاوه بر برنامه برای وزارتخانه، شخصی را به عنوان وزیر پیشنهاد کند که بتواند از عهده این انتظارات برآید.

ـ نامزد محترم وزارتخانه نیز خود را در همین جهت مسئول ببیند و برای تحقق آنها پا به عرصه بگذارد و عزم و برنامه نیز داشته باشد.

ـ مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم ملت نیز متعهدانه و مسئولانه به این وزارتخانه نگاه کنند و وزیر پیشنهادی و برنامه‌های او را با نیازهای حقیقی آموزش و پرورش تطبیق دهند و ملاک رأی اعتماد خود را غیر از آن قرار ندهند.

ـ نهادهای بالادستی خصوصاً شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای محترم آن نیز در این روزها بی‌تفاوت نباشند و ضمن مراقبت اوضاع، مطالبات حقیقی جامعه را در برنامه های دولت و وزیر پیگیری کنند.

تعداد بازدید: 456 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب  

  عذرخواهی صندوق بازنشستگی کشوری برای تاخیر در پرداخت حقوق


  کاربرد اکسل پیشرفته در مدیریت


  جمعی از بازنشستگان فرهنگی به همراه تعدادی از دیگر بازنشستگان کشوری دست به تجمع زدند


 
   تبلیغات صفحات داخلی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: ⬅برنامه گروه مدیران،دانشگاهیان:شنبه #ارزیابی #سازمان‌های_نوآور اقای#چیتگرها/#اموزش و#توانمندسازی🎓خانم #اعتدالی_فرد/3ش#مربی_ناپذیر🎓اقای #سلطانی/4ش#اموزش #اثر_بخش 🎓خانم دکتر #حقیقی/5ش#مدل #توسعه_فردی برمبنای مدل توسعه #کسب_و_کار Canvas# 🎓خانم دکتر #مقیمی😀جنبش