صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 19:39   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34170صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 27 مرداد 1396 - 14:03
"دردهای بی درمان و ناله های بیصدا در آموزش و پرورش"
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

🌀"دردهای بی درمان و ناله های بیصدا در آموزش و پرورش"
✍️ دکتر یوسف احمدی

در معرفی کابینه به مجلس اسم جناب آقای بطحایی را میبینیم. اصلا قرار نبود؛ مطلبی را در این راستا نگارش کنم. اما  تعدادی از دوستان در این خصوص اصرار داشتند؛ که به صورت مکتوب مطلبی را تقدیم دارم.
 بی تردید مخالفت، نقد کابینه یا نقد وزیر و مسئولی باید؛ از سر دلسوزی، اصلاح و هدایت باشد. و در نهایت نجات کشور، نظام، انقلاب و لاغیر.
 ما در این نظام سرمایه گذاری کرده ایم. لذا موفق شدن آن برای ما یک هدف و افتخار است. و مایلیم برای منافع ملت چون گذشته جان فشانی کنیم؛ و دست بردار هم نیستیم. از این رو باید عرض کنم؛ همانطور که در مطلب "پیش بسوی کابینه ی کارآمد" که در تاریخ 12/05/96 و نیز در مطالب "ناله های بیصدای آموزش و پرورش را صدادار کنیم" و "آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن" که با قلم معیوبم در گذشته تقدیم شد: باید عرض کنم:
با توجه به برنامه ارائه شده؛ ایشان هم یک تدارکاتچی و ماشین توزیع جایگاها ست. اگر به برنامه آقای وزیر پیشنهادی، برای آموزش و پرورش، نیک بنگریم، فقط یک مشت شعار و کپی برداریهای حجیم، جهت گرفتن رای اعتماد از خانه ملت است. امید واریم که موفق شود. چرا که به آغاز سال تحصیلی چیزی نمانده است.!!
 حرفها و برنامه های آقای بطحایی، نوعا ایده آلی و غیر اجرایی است. ایشان هم میخواهد مثل دیگران در سوابقش، پست وزیری را داشته باشند. او احتمالا میداند: که آموزش و پرورش در جامعه برای دولت جزء اولویت آخرهاست. نیز میداند؛ برای وزارتخانه ای به این بزرگی هم توجه و هم بودجه ی ویژه ای لازم است. اما آدرس این مهم و اراده، غیر از حرفهای زیبا کجاست؟!!؟!!
 جهت نجات چنین وزارتخانه ی مهم، که به گل نشسته؛ و ازهر گونه تحرک جدی باز مانده است؛ بشدت نیازمند به بودجه ویژه، نیروی انسانی ماهر و مدرن است؛ نه سفارش و تلفن فلان رئیس و نماینده. در حالیکه بر اساس بده بستانها؛ نیروی انسانی تحول گرا یا نمی توانند؛ در سیستم راه یابند؛ و اگر هم راه یابند؛ بدلیل نگاه های بسته، ورود ژنهای ممتاز!! و سنتی نمیتوانند؛ کاری انجام دهند.
 او می فرماید؛ از حوزه برای آموزش و پرورش بهره میگیرم!!! این ادعا، یک انحراف و خطای استراتژیک است. از حوزه در این خصوص چه کاری ساخته است؟!!! ورود به یک حوزه ظریف آموزشی شرایط دیگر و جنس دیگری لازم است. و این نباید بعنوان مخالفت با حوزه تلقی شود. که صد البته اینگونه است.
 گوید: اضطرابها و دغدغه ها را کاهش میدهم!! باید پرسید؛ راه کارت چیست؟؟!! بودجه ات کدام است؟؟!!! هیچ فایلی برای شناسایی نیروی انسانی توانمند داری؟ اگر هم داشته باشی؛ سفارش ها و تلفن صاحبان قدرت و قول و قرارها آنرا عقیم و اجازه نخواهند داد!! نباید خود و دیگران را فریب دهیم. جامعه به رشد و بلوغ لازم رسیده است. شعور امروز مردم، خصوصا قشر بزرگ فرهنگیان با گذشته تفاوت چشمگیری دارد. "این را باید، همه از بالا تا پائین بدانند" بارها گفته ام که در عصر جهانی شدن و ارتباطات، پنهان کاریهای گذشته بسیار کم رنگ و یا بی رنگ شده است.
 در ثانی مگر تاکنون ایشان در بالاترین رده، غیر از وزیری در آموزش و پرورش مشغول نبودند؟! لطفا آدرس یک طرح موفق، خلاق و نجات بخش، برای فرهنگیان از سوی ایشان را اعلام فرمایند. کلا ساختارهای ناکارا، نگاههای سنتی، عدم استفاده از نیروی انسانی خلاق، بدلیل ساختارهای غلط مشکل جدی ما و نظام آموزشی است. غفلت از آنها یک انحراف فاحش است. از طرفی خود ایشان در کلاس یک ماشین امضاء و مجری محض بوده است!! هیچ خلاقیت و نوآوری لازم را نداشتند؛ که نشان از هنر و توانایی ایشان باشد.
 در مطلب" پیش بسوی کابینه کارآمد" آورده ام که هیچ خبری نیست!! البته انسان صاحب روش، محاسبه گر و ... ، در شرایط بحرانی در جامعه، خصوصا بحرانی آموزش و پرورش، به خودش اجازه نمیدهد؛ که بدون تعیین شروط و نامناسب بودن شرایط با ولع مسئولیت سنگین را بپذیرد. انشاالله ایشان شیفته قدرت نیستند. بلکه شیفته خدمت، نجات، رهایی و ... در نظام آموزشی اند.
  بهر صورت کسی باید این مسئولیت را بپذیرد. اما به باور ما نباید هر کسی وارد این جایگاه شود. اگر رئیس جمهور بتواند برای فرهنگیان ثابت کند؛ که آقای بطحایی گزینه اصلح است؛ و از روش علمی و خرد جمعی به این نتیجه رسیده است؛ قابل قبول و میتواند؛ برای فرهنگیان ایجاد انگیزه و خشنودی آورد. اما تاکنون چنین بویی به مشام نمی رسد.
ادغام آموزش و پرورش با آموزش عالی، موضوع و مطالبه بخشی از فرهنگیان است؛ که نیاز به مطالعه و پژوهش است. ورود بی حساب به آن ممکن است؛ کار آموزش را پیچیده تر کند. از دلایل این مطالبه ممکن است: بحث منزلت، درآمد و یکسان سازی رویکردها به نظام آموزشی باشد. امیدوارم این طرح موضوع مدخلی باشد؛ برای ورود دوستان جهت مطالعه و بررسی بیشتر.

بطور خلاصه:
 1-وجود نگاههای سیاسی و دینی بسته. 2- حضور بخشی از
 ورشکستگان سیاسی در آموزش و پرورش و اجرای دقیق شایسته سالاری، بر اساس معیارهای علمی.  3- بودجه نازل4- نداشتن اولویت آموزش و پرورش برای دولت، و استفاده ابزاری از آن. 5- بسته بودن و ناتوانی در بهره گیری از نیروی انسانی ماهر و مدرن.
6-شخص آقای بطحایی، گرچه تا حدودی از تجارب در آموزش و پرورش برخوردار است. اما از تخصص و نخبگی لازم برخوردار نیستند.
 برآیند موارد مذکور، به ما میگوید؛ که او شاید؛ در حد وزیر سابق و اسبق است. نه بیشتر. و شاید ... تازه اگر شرایط جهانی برای سیستم ایجاد دردسر نکند. و یا ...
برای موفقیت ایشان دعاکاریم
"به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی        به صد دفتر نشاید گفت شرح حال مشتاقی"

https://t.me/joinchat/AAAAADwtsVECWzOntQR9Mg

تعداد بازدید: 971 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی