RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 05:01   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34301صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 18 مهر 1396 - 12:15
حزب موئلفه اسلامی برای تربیت کادر مدرسه تاسیس می کند/ مدارس موتلفه محلی برای تحصیل چهره‎های تندرو یا معتدل؟
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

«حزب موتلفه اسلامی، مدارسی را در راستای کادر سازی و تربیت نیرو در سطوح متوسطه و دبیرستان دایر کرده و امیدوار است با تامین منابع مالی به سطوح بالاتر هم ارتقا یابد».مدارسی که زیرنظر آموزش و پرورشند و می‎خواهند در آینده وارد فاز کادرسازی سیاسی شوند
حزب موئلفه اسلامی برای تربیت کادر مدرسه تاسیس می کند/ مدارس موتلفه محلی برای تحصیل چهره‎های تندرو یا معتدل؟

دیده بان ایران: این خبری بود که به نقل از حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در فضای رسانه‎ای پیچید؛ حال آنکه هنوز شورای مرکزی حزب موتلفه مصوبه‎ای دال بر تاسیس چنین مدارسی برای کادرسازی سیاسی و حزبی ندارد.

«علوی»، «نیکان»، «مفید» از جمله مدارسی هستند که برنامه تربیتی فرهنگی مجزا و خاص خود را در برنامه آموزشی‌شان دارند و به نظر می‎رسد که حزب موتلفه نیز به عنوان یک تشکل سیاسی قصد دارد در آینده‎ از همین منظر به دنبال کادر سازی سیاسی برود.

البته مدارسی با عنوان "شهدای موتلفه" همزمان با شکل گیری مدرسه "رفاه" از سال 57 در ایران تشکیل شدند و تا به امروز با حمایت‌های مالی و معنوی حزب در حال فعالیت هستند. مدارسی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان که زیر نظر سازمان آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند و تنها تفاوتشان در دروس دینی، مذهبی و اخلاقی است. هدف این مدارس به گفته اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تربیت نیرو و کادرسازی سیاسی نیست بلکه هدف تربیت فرهنگی متفاوت با دیگر مدارس است؛ البته بعد از دوره‌ای که فرد دبیرستان را تمام ‌کرد اگر مستعد شناخته شود و به امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی علاقه‌مند باشد، می‎تواند عضو حزب ‌شود.

مدارس شهدای موتلفه در تهران چندین شعبه دارد که اکثرا در محدوده 17 شهریور، دروازه شمیران و منطقه 12 تهران قرار دارند. این مدارس در دیگر شهرها از جمله مشهد نیز شعباتی دارد که توسط عده‌ای از «متدینین»، تحت عنوان‌هایی چون حسنیه، سجادیه، نقویه، عسگریه و ... از قبل از انقلاب فعالیت دارند. مدارسی که می‎کوشند «معتدل» باشند و از دل آنها حقانی‎ها یا پایداری‌ها بیرون نیامده و به سمت افراط‌وتفریط نروند؛ هرچند که هنوز وارد فاز کادرسازی نشده‎اند.

مدرسه یا موسسه فرهنگی؟

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره سابقه مدارس شهدای موتلفه به «خبر آنلاین» می‌گوید: «قبل از انقلاب بعضی از اعضای شورای مرکزی حزب با تشکیل یک موسسه فرهنگی اقدام به ایجاد این مدارس در تهران کردند. برنامه آن‌ها عمدتاً حول محور تقویت مباحث دینی و اخلاقی در کنار آموزش مسائل عمومی دیگر مدارس کشور بود که این روند در طی سال‌ها استمرار پیدا کرد و این مدارس به‌عنوان یک موسسه فرهنگی وابسته به حزب موتلفه اسلامی تلقی شدند، علی رغم اینکه این مدارس کاملاً مستقل از حزب فعالیت خودشان را انجام می‌داده و می‌دهند.» به گفته او این مدارس زیر نظر اعضای شورای مرکزی هستند و از آن‌ها حمایت مالی می‌شود.

مدارسی برای تربیت نیروهای انقلابی

هدف افرادی که این مدارس را پایه‌گذاری کرده و از آن‌ها حمایت مالی و معنوی می‎کردند، تربیت نیروهای انقلابی بود. نیروهایی که بعدها بتوانند سکان اداره کشور را در دست بگیرند. ترقی این موضوع را تأیید می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: «خیلی از نیروهای انقلاب سال 57 ما در همان مدارس تربیت شدند. آن‌ها در آن مدارس هم آموزش علوم روز را فرا گرفتند و هم آموزش امور دینی و مذهبی را.» بعد از انقلاب در مشهد و دیگر نقاط تهران خانواده‌هایی بودند که همچنان به سیستم آموزش‌ و پرورش اعتماد نداشتند و معتقد بودند که نظام فکری و دینی در سیستم جدید همچنان مانند گذشته است، پس بازهم جای کار برای مدارسی که تحت حمایت مالی و معنوی موتلفه بودند، وجود داشت. پایه‌گذاران این مدارس وقتی دیدند گرایش به این مدارس که غیردولتی خوانده می‌شدند همچنان وجود دارد آن‌ها را حفظ کردند و از حضور بچه‌های خانواده‌های متدین در این مدارس استقبال کردند. ترقی در این‌باره می‌گوید: «خانواده‌ها خاطرشان جمع بود که بچه‌هایشان در یک محیط دینی تحصیل می‌کنند و از نظر تربیت اخلاقی و مذهبی در درجه عالی قرار دارند.»

به گفته وی، هدف اصلی از ایجاد این مدارس تربیت نیرو برای انقلاب، جذب عناصر مؤمن، صادق و نخبه برای حزب بوده است، نه کادرسازی. او در واکنش به ادعاهایی نظیر تربیت دانش‎آموزان در قالب فکری بسته‎ای در این مدارس، تاکید کرد که محیط این مدارس کاملاً آزاد است و هیچ غالب بندی برای مسائل فکری و اعتقادی وجود ندارد. تنها کار مدارس شهدای موتلفه این است که دانش‌آموزانش را از آسیب‌پذیری آنچه که او فرهنگ غربی خواند، مصون نگه دارد. او حزب موتلفه اسلامی را حزبی معتدل در کشور خواند که تندرو نیست و نباید اینطور فکر شود که از دل این مدارس یا کادرسازی ها ممکن است حقانی‎ها یا پایداری‌ها پیدا شوند و به‌هیچ‌وجه در این مراکز به سمت افراط‌وتفریط نمی‌رویم.

علی‎رغم این سخنان ترقی، حسین انواری دیگر عضو حزب موتلفه اسلامی درباره اینکه مدارس شهدای موتلفه را وابسته به حزب موتلفه اسلامی می‌دانند، به خبرآنلاین گفت: درگذشته چنین شبهه ای ایجادشده بود که این مدارس حزبی هستند، درصورتی‌که چنین چیزی نیست و تنها اسم آن‌ها شهدای موتلفه است و هیچ ارتباطی با حزب ندارند. او این مدارس را مدارسی می‌داند که غیردولتی هستند و طبق قوانین جاری کشور فعالیت می‌کنند. انواری البته بیان کرد که حزب موتلفه مرکز آموزشی برای اعضا و کادر سازی دارد. او از واحدی اسم برد به نام معاونت آموزش و سازمان‌دهی اعضا که وظیفه آن آموزش اعضای داخل حزب و افرادی است که می‌خواهند به عضویت حزب درآیند، اما تأکید کرد که این موضوع اصلاً شبیه به مدرسه نیست بلکه کار درون‌حزبی است.

الگو برداری از چین

ارتباط حزب موتلفه اسلامی با حزب کمونیست چین، موضوع پنهانی نیست؛ سال‎هاست که اعضای این دو حزب با سفر به پکن و تهران با یکدیگر مراوده داشته و زمینه‌های تقویت روابط دوستانه و مناسبات میان دو حزب را بررسی می‎کنند. کما اینکه هیاتی از موتلفه اسفندماه گذشته به دعوت این حزب، به چین رفت. سفری که ایده تشکیل مدارس کادرساز موتلفه را در ذهن ترقی شکوفا کرد. به گفته او در این کشور حتی دانشگاه حزب هم وجود دارد، چرا که در چین هیچ مدیری بدون طی آموزش‌های ایدئولوژیک و حزبی امکان ندارد که در جایگاه مدیریت قرار بگیرد. او که کادرسازی حزب حاکم چین را ایده‌ال می‏‎خواند، گفت: این نوع کادرسازی برای دولت و کشور ما که می‌خواهد در نظام حزبی پیشرفت کند، مفید است.

ترقی البته یکی دیگر از دلایل اینکه چنین ایده‌ای را مطرح کرده، تأکیدات مقام معظم رهبری دانست که توقعشان از حزب جمهوری اسلامی کادر سازی بوده و حالا حزب موتلفه هم می‌خواهد کادرسازی کند. چرا که حزبی می‌تواند مدعی اداره کشور باشد که از کادر و نیروی مناسب و هم‌تراز انقلاب اسلامی برای رده‌های مدیریتی خود برخوردار باشد. مضاف بر اینکه احزاب باید نیروهای اعتقادی، دینی، مذهبی و سیاسی تربیت کنند تا با حضور در مصادر مختلف مسئولیتشان را به نحو احسنت انجام دهند.

از حیاط مدرسه تا میز شورای مرکزی

عضوگیری در حزب موتلفه طرق مختلفی دارد. یا افراد دانشگاه رفته برای همسو شدن با مبانی فکری، اعتقادی و سیاسی خود با حزب، آموزش می‎بینند یا اینکه به گفته ترقی، پس از تقویت مبانی فکری‎شان در دبیرستان‎های شهدای موتلفه در صورت تمایل به جلسات حزب دعوت می‌شوند. کما اینکه بسیاری از جوانان حزب موتلفه اسلامی که امروزه مسئولیت‌های اجرایی را در این حزب عهده‌دار هستند از همان بچه‌های دبیرستان شهدای موتلفه هستند که جذب حزب شده‌اند. آنها عمدتاً از اعضای خانواده‌های عضو حزب موتلفه اسلامی هستند.

مدارس موتلفه کارکرد کادرسازی می‎یابند؟

آنچنانکه گفته شد، مدارس شهدای موتلفه صرفا جنبه تربیت فرهنگی و ارزشی دارند و هنوز کارکرد کادرسازی منطبق با آنچه که ترقی انتظارش را دارد و در چین دیده است، نیافته‎اند. به گفته ترقی ایده کادرسازی و ایجاد مدارس مختص به این کار چندین بار در شورای مرکزی حزب مطرح‌شده و مورد تأکید دیگر اعضای شورای مرکزی هم بوده اما هنوز اجرایی نشده است. اما با توجه به اینکه در مرامنامه حزب، هدف اصلی مؤتلفه، "ساختن جامعه‌ای اسلامی از اعضاء‌ و طرفداران در درون تشکل است که نمونه باشد" عنوان شده؛ ناگزیر به این سو خواهند رفت. البته او بعید می‌داند که بتوانند چنین ایده ای را به این زودی‌ها و قبل از انتخابات 1400 عملیاتی کنند چراکه این موضوع نیاز به بودجه دارد و تا به امروز این بودجه تأمین نشده است.

اگرچه ترقی تاکید دارد که ایده تشکیل مدارس کادرساز از سوی موتلفه مورد تایید دیگر هم حزبی‎هایش نیز هست، اما دو تن از اعضای شورای مرکزی این حزب، چندان در جریان این ماجرا نیستند. کما اینکه لاله افتخاری عضو شورای مرکزی این حزب از چند و چون این ماجرا بی‌خبر است و به «خبرآنلاین» می‎گوید: «صحبت آقای ترقی که در رسانه‌ها درباره ایجاد مدارس موتلفه مطرح شد از مصوبه‌های حزب نیست و شاید حزب در آینده در پی تربیت نیروی سیاسی باشد اما فعلاً دستور کار مشخصی برای آن تعریف نشده است.» حسین انواری دیگر حزب موتلفه اسلامی هم تایید کرد که این حزب مصوبه‌ای برای ایجاد مدارس جدید و کادر سازی سیاسی در قالب آنها نداشته‌ است.

منبع: خبرآنلاین

تعداد بازدید: 1491 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی