صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 15:33   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34345صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسییکشنبه، 14 آبان 1396 - 15:37
اجاق کوری زوج های لوکس گزین
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


لوکس محوری زندگی های امروزی دلیلی بر کاهش ازدواج و باروری
اجاق کوری زوج های لوکس گزین
گفتگو با دکتر سید اسداله کلانتری، متخصص نازایی و ناباروری

انتخاب خبر: بارها شنیده اید از زوج های ناباروری که برای دوا و درمان پاشنه در مطب پزشکان را ساییده اند. آنهایی که پس از سالها زندگی مشترک برچسب ناباروری خورده است بر پیشانی شان. اجاق کوری این خانواده ها دهان به دهان می چرخد در بین فامیل و جامعه و حالا دکتر سید اسداله کلانتری، متخصص نازایی و ناباروری در گفت و گو با انتخاب خبر دلایلی را برای این موضوع بیان می کند.

این متخصص نازایی و ناباروری می گوید: ناباروری موضوعی است که سال هاست گریبانگیر همه جهان شده است و حالا این موضوع به مدرنیته شدن زندگی انسانها، تغذیه و حتی رفتارها نیز بر می گردد. زندگی های لوکس امروزی در اغلب کشورها و انتظارات خانواده ها از خود و جامعه این مساله را بغرنج تر کرده است؛ به عنوان مثال تحصیل کردن افراد درگذشته و امروز رنگ و لعاب دیگری پیدا کرده است و قایل قیاس با یکدیگر نیست. این موضوع نه تنها به تحصیلات بلکه به نوع و مدل های زندگی های قدیم و جدید برمی گردد؛ بلکه نوع زندگی های گذشته روستا محوری بود. ساده زیستی هم سنجاق شده بود به این زندگی های آرام و دوست داشتنی. زوج ها از زندگی توقع کمتری داشتند نه ماشینی بود برای تردد و نه مدل های رنگارنگ چیدمان خانه و لباس و حالا همه چیز دست به دست هم داده تا از انسان یک ماشین بسازد.

اسدالله کلانتریکلانتری ادامه می دهد: طالبیت، جامعیت و عامیت تحصیلات امروزی برای افرادی که در گذشته زندگی می کردند مطرح نبوده است و امروزه رفاه، گیره ای است که زندگی را به ماندن وصل می کند؛ اما رفاه امروزی با گذشته زمین تا آسمان فرق می کند. مردم ربات گونه امروزی علاقه دارند صاحب منزل، موبایل، اتومبیل، وسایل شخصی و رفاهی و نوع پوشش خاص باشند. حتی حساب بانکی و تحصیلات مردم دچار تحولات شده است. در دوران گذشته این امور بسیار ساده اندیش تر و ساده نگرتر بودند. اما در دنیای امروز مردم دوست دارند قبل از اینکه ازدواج کنند حتما وضعیت شغلی و تحصیلی و میزان درآمد و آینده خود را بهبود بخشند و حتی آن ها را ارتقاء دهند.

او تصریح می کند: در دوران گذشته خیلی راحت یک پسر بعد از 20-18 سالگی و یک دختر حدود 15-14 سالگی ازدواج می کردند، اما امروز دختران دوست دارند که حتما تحصیلات عالیه و آتیه داشته باشند و بسیاری از انتظارات دیگری که لازم به ذکر آن نیست و آحاد جامعه همگی درک این مطلب را دارند. پسران جامعه امروز نیز همین وضعیت را نسبت به گذشته دارند. آنها دوست دارند تحصیلات، معیشت و سایر رفاهیات زندگی، وسایل شخصی، آپارتمان، ماشین شخصی و مدرن و راحت زندگی کردن را داشته باشند. پسران امروزی به دلیل اینکه به این مطلوبیت ها برسند مجبور هستند که حداقل تا سن 30 سالگی صبر کنند تا به صورت نسبی به مطلوبیت های زندگی نائل شوند. دختر هم نسبت به پسری که می خواهد با او ازدواج کند همین انتظار را دارد. پسری هم که به مطلوبیت کامل می رسد دلش نمی خواهد با دختری ازدواج کند که تحصیلات نداشته باشد.

کلانتری با بیان اینکه تمدن خواه ناخواه جنبه های مثبت و منفی را به دنبال دارد، خاطر نشان می کند: نوع زندگی هایی که امروز وجود دارد با گذشته متفاوت است. مثلا وقتی کسی دوست دارد موبایل داشته باشد اگرچه این موبایل رفاهیت است؛ اما داشتن موبایل تبعات و عوارض منفی هم دارد. امواج الکترومغناطیس که در جامعه و فضا و همه جا وجود دارد حسن فراوان دارد اما تاثیرات سوء هم در پی دارد.

او در ادامه یادآور می شود: امروز آثار منفی نوع غذاهایی که افراد استفاده می کنند سلامت جامعه را به خطر انداخته است. در قدیم جمعیت کمتر بود و امکانات طبیعی و استفاده از اغذیه های ارگانیک بیشتر بود؛ اما امروزه اغذیه ها از حالت ارگانیک خارج شده و مواد افزودنی که به گوشت و مواد غذایی اضافه می کنند ضامن سلامتی نیست. حتی سبزیجات و محصولات گیاهی که مردم استفاده می کنند به دلیل اینکه از مواد و رنگ های غیر خوراکی در آن استفاده می شود سالم نیستند. تصور کنید در دوران گذشته از چه آبی استفاده می شد و امروز از چه آبی استفاده می شود؟ حتی امروز در برخی شهرها از آب فاضلاب برای آّبیاری سبزیجات و محصولات کشاورزی استفاده می شود. کودهای شیمیایی امروزی جایگزین کودهای ارگانیک حیوانی یا انسانی قدیم و مواد ازت و کربنی جایگزین مواد فسفره کودهای امروزی شده است و این فاجعه است.

این متخصص نازایی و ناباروری با اشاره به اینکه بشر خواسته یا ناخواسته خود را با مخاطراتی مواجه ساخته است، ابراز می دارد: زندگی صنعتی و شهری امروزی در کنار دکل های برق و تلفن در مقایسه با زندگی های روستایی یا زندگی هایی که فاقد برق و امکانات دیگر بود بشر را در معرض مخاطرات جدی قرار داده است.

کلانتری اضافه می کند: در گذشته ساعات خواب و بیداری مردم مشخص بود و دغدغه های فکری افراد محدودتر. امروز آنچنان جوامع متحول شده اند که جامعه شناسان، و روانپزشکان، روانکاوان، پزشکان، اندیشمندان، علما، فلاسفه، عرفا و فضلا باید بنشینند و تفاوت های زندگی قدیم و زندگی مدرن را استخراج کنند.

او با بیان اینکه زندگی مدرن امروزی هزاران حسن دارد، می گوید: در گذشته حتی اگر بنا بود فردی به مشهد سفر کند مجبور بود که زندگی خود را یک ماه تعطیل کند؛ اما امروز وضع متفاوت است.
به گفته کلانتری، طبیعتی که در قدیم وجود داشت و حتی نور خورشیدی که منشا اصلی ویتامین دی و انرژی های دیگر است امروز در دسترس افراد نیست. من به عنوان یک پزشک مجبورم صبح ساعت 7 زیر سقف ماشین قرار بگیرم و نور خورشید را دریافت نمی کنم. وارد اتاق عمل می شوم نور خورشید دریافت نمی کنم. از اتاق عمل وارد مطب می شوم و شب هنگام ساعت 11 به منزل می رسم و در طول همه این ساعات از دریافت نور خورشید بی بهره ام. بشر همواره کاری دارد انجام می دهد که خواه ناخواه خود را از طبیعت دور می کند و خود را به زندگی مخرب و سنتتیک نزدیک می کند.

او می گوید: اگر بخواهم مجموعه این مسائل را در یک جمله بیان کنم این است که بشر همواره موضوعاتی را از دست می دهد تا موضوعی دیگر دریافت کند. انسان می خواهد رفاه، مقام، موقعیت، ثروت، مکنت و خوشبختی بدست آورد؛ اما موضوعاتی را از دست می دهد.

این متخصص نازایی و ناباروری، جهان را جهان داد و ستد قلمداد می کند و می گوید: این طور نیست که بشر مسائلی را از طبیعت بگیرد و بشر در قبال آن موضوعاتی را به او ندهد. حالا که مردم رفاهیات نسبی و مطلق، ثروت، زندگی، پول و امکانات را از طبیعت می گیرند در مقابل آن، جوانی، نشاط و سلول هایی که در سن جوان تر می توانستند به جنین تبدیل شوند و تخمک هایی که در سن 20-18 سالگی می توانسته به جنین تبدیل شود را از دست می دهند. اکنون درباره یک زن این تخمک ها در سن 40-35 سالگی خواهد بود و امکان ناهنجاری و مسائل متعدد دیگر مانند چسبندگی ها، عفونت ها، تومورهای رحم و همینطور درباره مردان مسائل و تبعات متعدد دیگری اتفاق می افتد.

کلانتری اذعان می دارد: تصور کنید در قدیم چند درصد مردم تریاکی یا سیگاری بودند. امروز به طور مداوم سن تریاک و مواد دخانی و مواد مخدر در جوامع کاهش یافته است و به دوره دانشگاه، دبیرستان و متاسفانه به دبستان کشیده شده است. تظاهرات استعمال این مواد بر بدن مردم به صورت ناهنجاری های گسترده و متفاوت از جمله نازایی و ناباروری ظاهر شده است. این پدیده فقط متعلق به کشور ایران نیست و در کشورهای دیگر نیز مصداق عینی دارد.

او می گوید: دلیل و انگیزه برای ازدواج های بهنگام از دست رفته است و موقعیت های خوبی که برای ازدواج و فرزندآوری وجود داشته است آرام آرام در گذر زمان مستهلک شده و از بین می رود. پس بالطبع همانطوری که می دانیم بدن یک پسر یا یک دختر در سن 18 تا 20 و چند سالگی آنقدر قوی است که بتواند قهرمان بین المللی شود، پس مگر کسی هم هست که در سن 40 سالگی قهرمان فیزیک بدن شود؟ مسلما چنین چیزی ممکن نیست. جوان ترها گوی سبقت را می ربایند، به همین دلیل در سنین بالاتر اگر فرصت ازدواج کاهش پیدا کرد، فرصت باروری هم کاهش پیدا می کند پس طبیعی است که بشر همواره دارد به سمت و سویی می رود که مسئله نازایی و ناباروری اشاعه بیشتری پیدا کند.

 

تعداد بازدید: 1273 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING