جمعه، 10 فروردین 1403 - 18:58   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34347صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 16 آبان 1396 - 17:39
آقای رئیس‌جمهور؛ گویا دیگر به رأی معلمان نیازی ندارید!!
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


 
آقای رئیس‌جمهور؛ گویا دیگر به رأی معلمان نیازی ندارید!!
حسین طاهری‌فرد / فعال فرهنگی و رسانه‌ای
در ماه‌های پایانی دولت روحانی و خصوصاً در کوران رقابت‌های انتخاباتی، رسانه‌های اصول‌گرا و فعالان سیاسی مخالف دولت با طرح مطالب هنجارشکنانه در خصوص « سند 2030 یونسکو » و دستاویز قرار دادن موضوع « به یغما رفتن » اموال صندوق ذخیره فرهنگیان حمله بی‌سابقه‌ای نثار آموزش‌و‌پرورش کردند. در حالی که همگان در شوک دروغ‌ها و تهمت‌های مغرضانه علیه دولت بودند، روحانی با « شعار » اولویت دادن به آموزش‌و‌پرورش توانست اکثریت قریب به اتفاق فرهنگیان را به عرصه انتخابات کشانده و با حمایت قاطع و همه جانبه آنان، دوباره بر صندلی ریاست‌جمهوری بنشیند.
در دولت اول روحانی، شرایط بحرانی کشور باعث شد که آموزش‌وپرورش علی‌رغم تمامی کمبودها و مشکلات جزو اولویت‌های دولت قرار نگیرد. اما در دولت دوازدهم با توجه به عبور کشور از شرایط بحرانی تحریم‌ها و ایجاد ثبات نسبی اقتصادی، انتظار می‌رفت آموزش‌و‌پرورش با توجه به وعده‌های داده شده، محور تصمیمات و سیاست‌های د‌ولت د‌وازد‌هم باشد.
سرانجام پس ازکش‌وقوس‌های فراوان و طرح اسامی متعدد وزارت‌ آموزش‌وپرورش سکاندار جدید خود را شناخت و «سید‌محمد بطحایی» معاون سابق علی‌اصغر فانی علی‌رغم همه‌ی انتقادها و مخالفت‌های کارشناسان و منتقدان به وزارت آموزش‌و‌پرورش گماشته شد.
روحانی با انتخاب سید‌محمد بطحایی عملاً سیاست‌های محافظه کارانه‌تری را نسبت به آموزش‌و‌پرورش در پیش گرفت. انتخاب سید‌محمد بطحایی به معنی ادامه سیاست‌های نامطلوب دولت در این حوزه تلقی شده و باعث شد تا اکثریت قریب به اتفاق فرهنگیانی که با شور و امید بسیار در 29 اردیبهشت ساعت‌ها در پای صندوق‌های رای با عزمی راسخ ایستادند و به روحانی رای دادند از عدم توجه دولت به دغدغه‌های خود سر خورده و نا‌امید شوند.
به‌باور صاحب‌نظران و کارشناسان با توجه به شرایطی که در آموزش‌و‌پرورش اکنون حاکم است، به نظر می‌رسد دغدغه‌های فرهنگیان دیگر چندان برای دولت روحانی مهم نیست و انتخاب وزیر فعلی آموزش‌و‌پرورش در راستای تحقق وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی‌ دولت دوازدهم نبوده و مصالح‌و‌منافع اکثریت فرهنگیان قربانی تعلقات جناحی‌و‌سیاسی شده است.
حالا که چندین ماه از شروع دولت دوازدهم می‌گذرد، به وضوح می‌توان فهمید که نتیجه این انتخاب با آن وعده‌ها که روحانی در ایام انتخابات می‌داد، سازگار نیست. نگاهی واقع‌بینانه به ‌سوابق، عملکرد و برنامه‌های ارائه شده سید‌محمد بطحایی، این واقعیت را آشکار می‌کند که قرار نیست در دولت دوم روحانی اتفاق خاصی در آموزش‌و‌پرورش رخ دهد و علی‌رغم تمام وعده و وعیده‌های داده شده، آموزش‌و‌پرورش جزء اولویت‌های دولت دوازدهم نیست.
سید‌محمد بطحایی در ماه‌های گذشته عملاً در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی فرهنگیان ناکام ماند تا یکبار دیگر عدم اهتمام دولت به حل مشکلات آموزش‌و‌پرورش و فراموشی وعده‌ها، ضربه سختی بر اعتماد رای‌دهندگان فرهنگی وارد کند.
آموزش‌وپرورش هم از لحاظ مدیریتی و هم از لحاظ اقتصادی مدت‌ها است که درگیر مشکلات پیچیده و نابسامانی‌های بسیار جدی است، که بخشی از آن به ناتوانی و انفعال وزرای آموزش‌و‌پرورش و قسمت مهم‌تر آن به عدم توجه و اهتمام جدی دولت‌ها به حل مشکلات ریشه‌ای و زیرساختی این حوزه بر می‌گردد.
بدون تردید همه مشکلات، عقب‌ماندگی‌ها و ناکامی‌های وزارتخانه عریض‌و‌طویل آموزش‌و‌پرورش زیر سر وزیر این وزارتخانه نیست و نهادها و ارگان‌های دیگر در بوجود آمدن بخشی از مشکلات ساختاری آموزش‌و‌پرورش مقصرند. به‌زعم نگارنده بخش اعظمی از مشکلات کنونی آموزش‌و‌پرورش که دولت‌های مختلف وارث آن بوده‌اند، به‌نگاه سطحی و مقطعی به مشکلات این حوزه بر می‌گردد و برای برون‌رفت از مشکلات کنونی آموزش‌و‌‌پرورش باید نگاه سنتی و هزینه‌ای سیاست‌گذاران کلان و خصوصاً دولت‌مردان به مقوله آموزش‌‌و‌‌پرورش تغییر کند. بی‌شک بدون تغییر نگرش به سیستم آموزش‌و‌پرورش نمی‌توان انتظار تغییرات بنیادی و ساختاری در این حوزه داشت.
و سخن پایانی؛
آقای رئیس‌جمهور؛ گویا نارضایتی فرهنگیان دیگر اهمیتی برایتان ندارد!!
فراموش نکنید که فرهنگیان برای تحقق وعده‌هایتان به شما رای داده اند! ظاهراً تامین معیشت و منزلت معلمان فقط محدود به ایام تبلیغات انتخابات بود! عدم توجه به انتظارات و امیدهای معلمان ضربه سختی بر اعتماد آنان خواهد زد. شوربختانه برخلاف تمامی اظهار نظر‌ها و ادعاها، در طول چهار دهه گذشته عدم توجه به آموزش‌و‌پرورش و اهتمام به حل مشکلات بزرگترین دستگاه اجرایی کشور به یک سیاست نانوشته تبدیل شده است.
در سال‌های اخیر به‌سبب سیاست‌ها، غفلت‌ها و بی‌تدبیری‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلان سطح زندگی و رفاه معلمان و به‌تبع آن جایگاه اجتماعی آنان سال به سال کاهش یافته است. سکوت دولت‌مردان و نادیده گرفتن اهمیت و ضرورت نقش معلمان کمکی به فراموش کردن کاستی‌ها، قصور‌ها و تقصیر‌ها نمی‌کند. مطمئناً عدم تلاش برای ارتقای جایگاه و منزلت معلمان می‌تواند خطری جدی برای نظام آموزش‌و‌پرورش بوده و در بلند‌مدت اثرات مخربی بر جامعه معلمان و انگیزه آنان در پی خواهد داشت.
آقای روحانی؛ رویکرد کنونی دولت دوازدهم به مقوله آموزش‌وپرورش و عدم توجه به مطالبات و انتظارات فرهنگیان، موجب تردید در اراده دولت برای حل مشکلات‌ این حوزه شده است. به نظر می‌رسد برخلاف تمامی اظهارنظر‌ها و ادعاها، دغدغه‌های فرهنگیان چندان برای دولت دوازدهم مهم نیست و فقط در بزنگاه انتخابات برای اردوکشی سیاسی به آنها بها داده شده و بعد از گذر از این وادی با پشتیبانی همین معلمان، در وقت نیاز منفعت آنان فدای مصلحت حزبی‌و‌جناحی می‌شود.
دولت دوازدهم هنوز در آغاز راه است، از این رو از انتظار می‌رود تا فرصت باقیست برای ایجاد تحولی لازم و ضروری با تغییر رویکرد نه در « شعار » بلکه در « عمل » در جهت تحقق وعده‌های انتخاباتی دولت دوازدهم بکوشید.

تعداد بازدید: 1608 ، امتیاز کاربران: 10 (6 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 4 نظر (فعال: 4 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
|    | 1396/8/29 - 00:06 |     0     0     |
واقعا از ماست که بر ماست . دقیقا.

جدا رای دادن الکیه.
را دادن زمانی خوبه که تغییری حاصل بشه. ولی چقدر رای بدیم و تغییری نبینیم

معلم
|    | 1396/8/24 - 00:40 |     1     0     |
من سالهاست رای نمی دهم چون دخالت در تعیین سرنوشت شعاری بیش نیست

ناشناس
|    | 1396/8/21 - 18:11 |     0     0     |
من که شناختمش و بعنوان یک فرهنگی بهش رای ندادم

فرهنگی
|    | 1396/8/20 - 18:13 |     3     0     |
ازماست که برماست


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING