RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:56   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34419صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 21 آذر 1396 - 16:12
بودجه سال ۹۷ فقط پاسخگوی حقوق معلمان
  
فرهنگیان نیوز -تدبیر تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:



وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه برخی موانع و چالش‌های پیش روی تربیت معلم رفع اما برخی دیگر از موانع هنوز باقی است، گفت: سنجش صلاحیت و شایستگی معلمان پس از ورود به مدارس از حلقه‌های مفقوده نظام تعلیم و تربیت است که اگر به کمک دانشگاه فرهنگیان محقق نشود به اهداف سند تحول دست نمی‌یابیم.
به گزارش شمانیوز:  سید محمد بطحایی در آیین تکریم محمود مهرمحمدی و معارفه حسین خنیفر به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به سند تحول بنیادین و سند راهبردی دانشگاه که همگی نشان دهنده ضرورت توجه به تربیت معلم هستند گفت: تربیت معلم از دیرباز به عنوان رکن اصلی در حوزه آموزش و پرورش محسوب می‌شده است.

وی افزود: برخی موانع و چالش های پیش روی تربیت معلم رفع شده اما برخی دیگر از موانع هنوز باقی مانده است.

وزیر آموزش و پرورش به ضرورت سنجش صلاحیت و شایستگی معلمین پس از ورود به مدارس اشاره کرد و گفت: این امر از حلقه‌های مفقوده نظام تعلیم و تربیت است، اما متاسفانه توفیق چندانی در آن به دست نیاورده ایم. سنجش صلاحیت حرفه‌ای یک نیاز جدی است که اگر به کمک دانشگاه فرهنگیان محقق نشود به اهداف سند تحول  دست نمی‌یابیم.

بطحایی با بیان اینکه در دهه 60 و 70 وضعیت علمی پذیرفته شدگان دانشگاه از چالش ها بود و معمولا آنها که رتبه پایین‌تر داشتند وارد دانشگاه‌های تربیت معلم می‌شدند اظهار کرد: امروز دانشجویان ورودی رتبه‌های بهتری در کنکور سراسری دارند اما با این وجود هنوز در حوزه پذیرش دانشجو چالش هایی داریم که باید در برنامه های دانشگاه تعقیب شود.

بطحایی ادامه داد: امروز شخصی که وارد دانشگاه می‌شود یک استخدام شده دولت تلقی می‌شود وفارغ از آنکه می‌تواند صلاحیت ها را کسب کند یا خیر 30 سال استخدام دولت می شود و این از مشکلات ما در نظام اداری است که باید برطرف شود. شاید یکی از راهکارها باید این باشد که دوره آزمایشی در نظر گرفته شود که پس از طی مراحلی مورد استخدام رسمی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه کماکان با نقایص جدی در زیرساخت های فیزیکی و ساختاری و تجهیزاتی مواجهیم عنوان کرد: به سه اتفاقی که باعث تخریب این زیرساخت ها شد اشاره می کنم. انشاءاله این سه اتفاق خطاهایی سهوی بوده که متاسفانه نقش استراتژیک ایفا کرده و باعت شده امروز دانشگاه فرهنگیان ما حداقل های لازم را که برای رساندن دانشجو معلمان به جایگاه معلمی که توقع داریم، نداشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این سه اتفاق بسیار تاثیرگذار بوده که نقش تخریب کننده داشته است. اولین اتفاق تغییر ماموریت دانشگاه تربیت معلم است، دانشگاهی که صدسال رشد کرده بود و قوام یافته بود اما متاسفانه ماموریتش تغییر کرد و اسم آن هم به دانشگاه خوارزمی تغییر کرد. قطعا ما هم در آن مقصر بودیم و این امر ضربه بزرگی به پیکره آموزش و پرورش وارد کرد.

بطحایی ادامه داد: دومین اتفاق تاسیس دانشگاه فرهنگیان بود. هرچند اتفاق مبارکی بود اما با شروع به کارش، مراکز تربیت معلم جمع شدند، غافل از آنکه پا گرفتن یک دانشگاه و قوام یافتن آن نیازمند زمان است. ما قبل از پاگرفتن دانشگاه فرهنگیان، مراکز تربیت معلم را از بین بردیم. شاید اگر این دو مجموعه موازی ادامه می دادند تا دانشگاه فرهنگیان قوام پیدا کند و بتدریج مراکز تربیت معلم کنار می رفتند، بهتر بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قصدم زیرسوال بردن کسی نیست گفت: اما سومین اتفاق که کمی گزنده است این بود که در شرایطی که در آموزش و پرورش به صورت سنتی درگیر منابع مالی بوده با آغاز برنامه پنجم، 167 آموزشکده فنی از مجموعه آموزش و پرورش خارج شد و به وزارت علوم رفت. در این انتقال نیروی انسانی شاغل در آموزشکده ها هم بی تاثیر نبودند. در کمیسیون آموزش وقت مجلس این تصمیم‌گیری‌ صورت گرفت و آموزشکده هایی که با خون جگر و بیرون کشیدن امکانات هنرستان ها ایجاد شده بود از دست ما خارج شد.

بطحایی ادامه داد: امروز هنرآموز من با کامواهای رنگی مدار الکترونیکی درست می‌کند و اینگونه تمرین کرده است. هنوز در هنرستان های ما بچه ها موتور فولکس و ژیان را باز می‌کنند. در چنین شرایطی امکاناتی عظیم از آموزش و پرورش خارج شد.

وی با بیان اینکه آموزشکده هایی چون شریعتی دهها هکتار مساحت دارند و آزمایشگاه های بسیاری داشتند گفت: امروز خوابگاه کم است تا در اختیار دانشجو بگذاریم و آنها با سختی زندگی می کند. میدانم شما در زیرپله کلاس تشکیل می دهید و این شرم آور است. شاید مورد انتقاد قرار بگیرم اما باید به عنوان یک معلم اینها را بگویم و از نمایندگان مجلس می‌خواهم در تصحیح این خطا کمک کنند. ما امروز به شدت در آموزش و پرورش با مشکلات زیر ساختی مواجهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 16هزار میلیارد تومان ارزش خالص خروج این آموزشگاه ها از وزارتخانه ما بود. در حالی که مشکلات بسیاری داریم و دانش آموز شبانه روزی ام دو وعده غذای گرم نمی‌تواند بخورد.

وی افزود: یک درخت تنومندی را از آموزش و پرورش گرفتند و یک نهال را در اختیار قرار دادند که تا جای این درخت تنومند را بگیرد و دانشجویان متعهد و انقلابی را وارد چرخه کند، خیلی زمان می برد و کار یکسال  دوسال نیست.

بطحایی با اشاره به اینکه بنده احساس تکلیف می‌کنم که بگویم دانشجومعلمانی که همه جمع شده‌ایم به آنها خدمت کنیم چشم امید دارند تا بتوانیم فضای بانشاط و آزاد و اخلاقی برایشان فراهم کنیم عنوان کرد: از کسانی که در این چهار سال علیرغم همه مشکلات و تنگناها در کنار دکتر مهرمحمدی تلاش کردند قدردانی می‌کنم. به نمایندگی از تمام فرهنگیان از دکتر مهرمحمدی و زحمات راهبردی‌اش تشکر می کنم.
تلگرام شمانیوز

 

تعداد بازدید: 1652 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
بی بی منیره
|    | 1396/9/26 - 23:24 |     0     0     |
اقای بطایی اگر نیروهای شاغل در ادارات متوازن شوند از هر اداره 20نیرو اضافی که فقط موبایل بازی می کنند


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING